• ciann

    vandrande i klassrummet?

    Var med mitt barn i skolan idag efter som hon har svårt att koncentrera sig under lektionerna.
     
    Det var enskilt arbete för barnen och jag blev smått chockerad över vad jag såg. Eller jag kände att jag förstod varför det är svårt att koncentrera sig.

    1) Barnen satt i grupper runt bord. Vissa barn var placerade så att de hade ryggen mot "längst fram" i klassrummet. Det fanns inte ens en kateder
    2) Barnen satt inte stilla utan vandrade runt. För att dricka, vässa pennan, hämta en bok, ta en en pratstund, fråga fröken. Det var inte många sekunder under lektionen som alla satt stilla. 
    3) Några barn jobbade mitt i klassrummet med en gigantisk dataskärm
    4) Fröken kom ständigt med nya frågor till klassen som störde de som kommit till ro i enskilt arbete.

    Vad säger ni som är lärare? Är detta en normal arbetsmiljö för er? 

  • Svar på tråden vandrande i klassrummet?
  • ciann
    Fjärilslarv skrev 2014-03-12 11:52:44 följande:
    nja det är tydligen vanligt bland mina vänner med, och vi har inte gått i samma skolor.
    jag har gått i 4 grundskolor och ett gynasium, ett komvux och två universitet, och har aldrig upplevt studiero i klassrumme
    Hur skulle du vilja haft det? Jag menar hur skulle du önska att skolan sett ut så att du fått studiero?
  • Natulcien
    mr me skrev 2014-03-12 11:28:19 följande:
    Förhoppningsvis vet läraren mer än eleverna iaf. Annars har de där åren på lärarhögskolan varit förgäves...
    Ja, självklart. Jag syftade på kunskapssynen, och hur man förmedlar denna...
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 11:49:22 följande:
    Nu förstår jag inte hur du tänker. Menar du verkligen att det är fel att det fortfarande finns lärare som har ambition att lära ut genom att föreläsa? 
    Jag antar att diskussionen gäller låg- eller mellanstadiet...? Och nä, då är min uppfattning att katederundervisning/korvstoppningsmodellen/föreläsning, eller vad man nu kallar det, är rätt väg att gå. Självklart behövs en och annan teoretisk genomgång, men att enbarts stå och mässa gör knappast eleverna mer kunniga.
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 11:51:31 följande:
    För att undervisa stora grupper barn tror jag man behöver ha en bra struktur. I mindre grupper är strukturen inte lika viktig.  
    Struktur behövs alltid. Men avsaknad av kateder eller sittande i grupper behöver inte innebära avsaknad av struktur.
  • mr me
    Natulcien skrev 2014-03-12 12:13:29 följande:
    Ja, självklart. Jag syftade på kunskapssynen, och hur man förmedlar denna...
    Kunskapssynen?

    Jag delar nog inte den kulturradikala uppfattningen om att ju mer kaos, desto bättre är det. Det finns en uppfattning bland kulturradikaler/kulturmarxister om att ordning och reda i skolan är fascistiskt. Istället vill man släppa på reglerna, förmå lärarna låsa in sig i lärarrummet och låta skolan hänfalla till anarki där eleverna reglerar sig själva. Det är en socialistanarkistisk våt dröm med gruppvåldtäkter på skoltoaletten och grova gängslagsmål i sandlådan på skolgården. Hellre det än "fascism", menar man (ni).
  • ciann
    Natulcien skrev 2014-03-12 12:16:39 följande:
    Jag antar att diskussionen gäller låg- eller mellanstadiet...? Och nä, då är min uppfattning att katederundervisning/korvstoppningsmodellen/föreläs ning, eller vad man nu kallar det, är rätt väg att gå. Självklart behövs en och annan teoretisk genomgång, men att enbarts stå och mässa gör knappast eleverna mer kunniga.
    Hur tänker du att en inlärning utan föreläsning skulle se ut? 

    Det är väl klart att läraren måste ha genomgångar och föreläsa. Varvat med övningar för att befästa det som sagts. Och med möjlighet att fördjupa det som eleven är extra intresserad av. 

    Och varför är en kateder så farlig? Det är väl bara ett skrivbord och en punkt för läraren att utgå ifrån?
  • Natulcien
    mr me skrev 2014-03-12 12:23:59 följande:
    Kunskapssynen?

    Jag delar nog inte den kulturradikala uppfattningen om att ju mer kaos, desto bättre är det. Det finns en uppfattning bland kulturradikaler/kulturmarxister om att ordning och reda i skolan är fascistiskt. Istället vill man släppa på reglerna, förmå lärarna låsa in sig i lärarrummet och låta skolan hänfalla till anarki där eleverna reglerar sig själva. Det är en socialistanarkistisk våt dröm med gruppvåldtäkter på skoltoaletten och grova gängslagsmål i sandlådan på skolgården. Hellre det än "fascism", menar man (ni).
    Kulturradikal? Kaos? Kulturmarxism? Anarki? Gruppvåldtäkter?

    Nu svarar du inte på mitt inlägg utan skriver utifrån en helt annan agenda. Mig tappade du på vägen för jag känner inte alls igen mig i det du skriver.
  • Natulcien
    ciann skrev 2014-03-12 12:41:16 följande:
    Hur tänker du att en inlärning utan föreläsning skulle se ut? 

    Det är väl klart att läraren måste ha genomgångar och föreläsa. Varvat med övningar för att befästa det som sagts. Och med möjlighet att fördjupa det som eleven är extra intresserad av. 

    Och varför är en kateder så farlig? Det är väl bara ett skrivbord och en punkt för läraren att utgå ifrån?
    Varför skulle en kateder ses som farlig? Det verkar snarare vara så att vissa ser det som farligt att den inte finns..? Om den nu bara är ett skrivbord, varför är det så farligt att plocka bort den?

    Inlärning kan ske på många olika sätt i projektform, grupparbetsform, experiment, labbar, samtal, diskussioner etc etc etc.

  • mr me
    Natulcien skrev 2014-03-12 13:17:03 följande:
    Kulturradikal? Kaos? Kulturmarxism? Anarki? Gruppvåldtäkter?

    Nu svarar du inte på mitt inlägg utan skriver utifrån en helt annan agenda. Mig tappade du på vägen för jag känner inte alls igen mig i det du skriver.
    Ja, det är ju den åsikten du ger uttryck för genom din aversion mot ordning och reda där du menade på att det bara är gamla stofiler som vill ha sådant.

    Och i övrigt kan jag förstå om du har svårt att se orsaks-verkanssamband och har svårt att förstå att förändringar i skolan, eller i samhället i stort, kan få negativa konsekvenser oavsett hur goda intentionerna än är.

    "Attityden till sex har förändrats i vissa grupper av ungdomar. Enligt de båda poliserna har den blivit betydligt råare, särskilt bland unga killar. Att 10–15 tonårskillar samtidigt förgriper sig på en tonårstjej är inte längre ett ovanligt ärende, utan händelser som polisanmäls ett par gånger i månaden.

    Samtidigt har gränserna för vad vissa tonårstjejer tror att de 'måste' ställa upp på förflyttats. De hamnar i situationer de inte har kontroll över och i väldigt många fall filmas de. Filmerna används av killarna som påtryckningsmedel: ställ upp igen – annars hamnar filmen på internet."

    "Mihajlo Mrdjen hade besökt en skola, på väg därifrån såg han hur två killar tog tag i en kvinnlig skolkamrats huvud och pressade ner det mot deras skrev. Mihajlo gick fram till dem och frågade vad de höll på med.

    – De var väldigt kaxiga – tills jag presenterade mig som utredare vid polisen. Jag frågade flickan om hon ville göra en anmälan om sexuella trakasserier. Men hon sa nej, hon tyckte inte att det spelade någon roll. 'Det händer hela tiden, jag är van', sa hon."

    www.dn.se/sthlm/raare-attityd-till-sexbrott-bland-unga/

    Med det sagt så tror jag att personer som tänker och resonerar som du borde vara lite mer ödmjuka innan ni hånfullt börjar komma med utlägg om att det bara är gamla stofiler som vill ha ordning och reda samt disciplin i skolan. Ni är ju faktiskt direkt medskyldiga till dessa övergrepp på unga tjejer som sker på svenska skolor varje dag.
  • ciann
    Natulcien skrev 2014-03-12 13:20:08 följande:
    Varför skulle en kateder ses som farlig? Det verkar snarare vara så att vissa ser det som farligt att den inte finns..? Om den nu bara är ett skrivbord, varför är det så farligt att plocka bort den?

    Inlärning kan ske på många olika sätt i projektform, grupparbetsform, experiment, labbar, samtal, diskussioner etc etc etc.

    Men varför ska katedern plockas bort? Den fyller ju en funktion. Svara på min fråga istället för att projicera motsatsen på mig är du snäll. 

    Och naturligtvis kan inlärning ske på många sätt. För att möta barnens olika inlärningsstilar. Och jag ser föreläsning som en viktig del. Alla barn gillar inte grupparbeten. Och grupparbeten är svårt att göra bra. Det blir ofta en som drar (eller drar ifrån) och resten av gruppen som bara hänger på. 

    Men oavsett inlärningssätt är det väldigt viktigt att läraren leder klassen. Och att barnen respekterar att läraren håller lektion. Är det lektion sitter man still, lyssnar, deltar i diskussioner mm .Gå på toa eller dricka vatten gör man på rasten.  
     
Svar på tråden vandrande i klassrummet?