• Anonym (TS)

    När får ett barn flytta hemifrån och hur blir det med underhåll?

    Hej!

    Jag har några frågor angående detta:
    Ett barn vill flytta till annan ort för att gå på gymnasiet där. Barnet kommer vara 15 år vid den eventuella flytten.
    Hen har boende ordnat hos en trygg släkting som kan stå för hela försörjningen om det behövs.
    Det är en vettig utbildning, stor stad med bra möjligheter och en mycket vettig unge. Alltså inte ett barn som vill flytta på grund av att det är coolt eller liknande.

    - Föräldrarna motsätter sig flytten. Kan de hindra barnet att flytta? Att de stryper pengarna är inget problem, barnet kommer bli försörjt. Jag undrar mer om de enligt lag kan tvinga barnet att stanna hemma. I så fall, hur länge?
    - Kan de hindra barnet från att söka vissa gymnasieutbildningar? Behöver barnet deras underskrift på ansökan till exempel?
    - Hur funkar det med inackorderingsbidrag (eller vad det nu heter)?
    - Kan barnet öppna eget bankkonto utan att föräldrarna kan röra pengarna?
    - Jag antar att om barnet flyttar så måste det "klara sig själv" och föräldrarna behöver inte betala ett öre i underhåll?
    - Får barnet studiebidraget?

    Jag tackar för att ni engagerar er och läser, men jag vill inte har några åsikter och tankar (för att slippa vild diskussion) utan bara fakta. Däremot får ni gärna ställa frågor så ni lättare förstår situationen.

    Off topic-diskussioner vill jag helst få slippa.

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden När får ett barn flytta hemifrån och hur blir det med underhåll?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (P) skrev 2014-03-14 10:14:06 följande:
    Du missar att dina påståenden inte gäller när en gymnasieelev väljer att plugga på annan ort.



    I det här fallet handlar det om att en 15 åring mot föräldrarnas vilja vill flytta in hos en person som dessutom kan ta över försörjningsansvaret.
  • Anonym (P)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-03-14 10:17:09 följande:


    I det här fallet handlar det om att en 15 åring mot föräldrarnas vilja vill flytta in hos en person som dessutom kan ta över försörjningsansvaret.
    Knappast 15 när gymnasiet börjar och jo, man får inackordera sig på gymnasieorten mot föräldrarnas vilja.
  • Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2014-03-14 10:10:41 följande:



    Varför är det trist? Stora beslut som att flytta hemmifrån får man liksom många andra beslut inte ta förrän man är myndig. Finns ju ett skäl till att vi har en myndighetsålder. Hur skulle det se ut om varenda omogen 14,15 el 16 helt på egen hand kunde besluta att de ska flytta hen till pojkvännen eller en kompis etc.
    Det är väl självklart jävligt trist om barnet (barn och barn förresten...) inte kan utbilda sig?!?!?!
  • Anonym
    Anonym (etm) skrev 2014-03-14 10:11:35 följande:

    när man är 16 år får man skriva sig vart man vill... gymnasium är ju en frivillig skola och frågan är om man behöver en vuxens underskrift. Det är jag osäker på... vilka regler banker har kan man ju lätt kolla upp... bara surfa runt och kolla. Så om barnet i fråga vill gå en utbildnings om inte finns hemma och föräldrarna vägrar så kan barnet plugga kurser i ett år och sen flytta när det är 16 år gammalt. men vad som händer med pengar vet jag inte.

    vill föräldrarna inte att barnet ska flytta för att dom måste betala eller handlar det om andra saker??


    De måste inte betala ett öre men de tror kanske det. Tror att släktingen bara snackar.

    Tror väl att barnet ska supa bara. Tycker väl att det ska komma ner på jorden och stanna hemma och hjälpa till med småbröderna. Man ska inte tro att man är nåt och flytta till storstan.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym skrev 2014-03-14 10:44:07 följande:
    Det är väl självklart jävligt trist om barnet (barn och barn förresten...) inte kan utbilda sig?!?!?!



    Ja det vore trist. Men nu talade vi om ifall minderåriga själva får bestämma var de ska bo, mot föräldrarnas önskan.
  • Anonym
    Anonym (Soc.) skrev 2014-03-14 12:09:23 följande:



    Ja det vore trist. Men nu talade vi om ifall minderåriga själva får bestämma var de ska bo, mot föräldrarnas önskan.
    Jag tvivlar i alla fall på att föräldrarna kommer agera. Sura kommer dom, och de kommer knappast hjälpa till med försörjningen, men det skiter nog tonåringen i faktiskt. Det är en rätt tuff och klok unge vi snackar om här.
  • Anonym

    Är det någon här som har skickat iväg ett barn till annan ort för att gå gymnasiet?

    Hur gjorde ni med det ekonomiska? Mitt sunda förnuft säger mig att studiebidraget ska barnet ha till fickpengar, och så får det ju inackorderingsbidraget till hyran, och en slant av föräldrarna motsvarande underhåll (alltså cirka 2000-2500 spänn) till till exempel tandkräm, tvättmedel, värktabletter, mat etc. Sånt som föräldrar annars står för alltså.

    Hur gjorde ni? Anser ni att om barnen väljer att flytta så får de klara sig själva? Eller tycker ni att försörjningsplikten fortfarande gäller oavsett?

    Blir bara nyfiken på hur ni gjort och vad som kan verka rimligt.

  • Ingela 885
    Anonym skrev 2014-03-14 14:14:42 följande:
    Är det någon här som har skickat iväg ett barn till annan ort för att gå gymnasiet?

    Hur gjorde ni med det ekonomiska? Mitt sunda förnuft säger mig att studiebidraget ska barnet ha till fickpengar, och så får det ju inackorderingsbidraget till hyran, och en slant av föräldrarna motsvarande underhåll (alltså cirka 2000-2500 spänn) till till exempel tandkräm, tvättmedel, värktabletter, mat etc. Sånt som föräldrar annars står för alltså.
    Hur gjorde ni? Anser ni att om barnen väljer att flytta så får de klara sig själva? Eller tycker ni att försörjningsplikten fortfarande gäller oavsett?
    Blir bara nyfiken på hur ni gjort och vad som kan verka rimligt.
    Jag har haft två två barn på annan ort för gymnasiestudier. Båda var inackorderade privat och det har funkat utmärkt. 

    Inackorderingsbidraget beräknas på hur långt från hemkommunen skolkommunen ligger, det täcker heller oftast inte hela hyran. Bidraget söks i hemkommunen och det betalas ut varje skolmånad precis som studiebidraget. Mina fick så det täckte 2/3 av hyran och då låg skolorna 14 och 20 mil hemifrån. Obs att man bara kan få inackorderingsbidrag om man fortfarande är skriven på samma adress som sina föräldrar. Skriver man sig i skolkommunen utgår inget bidrag.

    Sen hur mycket fickpengar, mat och hemresor får kosta beror ju på vad det finns råd med. Mina hade studiebidraget som fickpengar och jobbade dessutom lite extra för att få mer att röra sig med. Sen kan man kolla på konsumentverkets hemsida för att få koll på vad mat och annat kostar för en tonåring så man kan göra en budget. 

    Det viktigaste är ändå att sätta sig ner och resonera om ansvar för sig själv och sin budget så att man inte måste ringa nödsamtal hem varje månad för att man inte har pengar till mat.


  • Anonym
    Ingela 885 skrev 2014-03-14 15:50:06 följande:
    Jag har haft två två barn på annan ort för gymnasiestudier. Båda var inackorderade privat och det har funkat utmärkt. 

    Inackorderingsbidraget beräknas på hur långt från hemkommunen skolkommunen ligger, det täcker heller oftast inte hela hyran. Bidraget söks i hemkommunen och det betalas ut varje skolmånad precis som studiebidraget. Mina fick så det täckte 2/3 av hyran och då låg skolorna 14 och 20 mil hemifrån. Obs att man bara kan få inackorderingsbidrag om man fortfarande är skriven på samma adress som sina föräldrar. Skriver man sig i skolkommunen utgår inget bidrag.

    Sen hur mycket fickpengar, mat och hemresor får kosta beror ju på vad det finns råd med. Mina hade studiebidraget som fickpengar och jobbade dessutom lite extra för att få mer att röra sig med. Sen kan man kolla på konsumentverkets hemsida för att få koll på vad mat och annat kostar för en tonåring så man kan göra en budget. 

    Det viktigaste är ändå att sätta sig ner och resonera om ansvar för sig själv och sin budget så att man inte måste ringa nödsamtal hem varje månad för att man inte har pengar till mat.


    TACK för ditt svar! Det hjälpte mycket.

    Bidrog ni föräldrar med några pengar till barnet?
  • fjonkelina

    Samma här med skola på annan ort. Hen får behålla sitt studiebidrag och inackorderingstillägg. För dessa pengar, ca 2000kr ska hen klara matkostnader för 5 dagar i veckan och egna nöjen. Resor betalas av oss föräldrar. Kostnaden för skolan står hens pappa för helt och hållet.


    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Ingela 885
    Anonym skrev 2014-03-14 16:09:46 följande:
    TACK för ditt svar! Det hjälpte mycket.

    Bidrog ni föräldrar med några pengar till barnet?
    Så lite så :)

    Ja, det gjorde vi, dvs, vi fick ju täcka upp för de kostnader som inte inackorderingsbidraget täckte men tonåringar är inte precis gratis när de bor hemma heller så det blev nog ingen större skillnad på det viset :P Det enda som verkligen ökade var ju kostnader för hemresor men det blev oftast bara en hemresa i månaden för det tog för mycket kraft att åka hem varje helg.
  • Tom Araya
    Anonym (Soc.) skrev 2014-03-14 12:09:23 följande:


    Ja det vore trist. Men nu talade vi om ifall minderåriga själva får bestämma var de ska bo, mot föräldrarnas önskan.
    Trådstarten handlar faktiskt om att bo på annan ort för gymnasiestudier, inte bara bo där.
  • Anonym
    Tom Araya skrev 2014-03-14 23:15:37 följande:
    Trådstarten handlar faktiskt om att bo på annan ort för gymnasiestudier, inte bara bo där.
    Tack!

    OM det skulle bli ett jäkla rabalder (vilket det inte kommer bli) så tror jag att vilka-det-nu-är-som-bestämmer kommer klubba igenom att ungen ska få flytta. Eller hur det nu går till.

    Jag känner att barnet får alla med sig. Det finns INGEN vettig anledning att stanna kvar. Alternativet blir ju ett skolår i sjön. Varför ska man sitta hemma mot sin vilja och gå på IV helt i onödan istället för att utbilda sig till pojkdrömsjobbet? Helt ologiskt.
  • Anonym (Idiot)
    Juridiska Svar skrev 2014-03-15 02:54:09 följande:

    Hej!

    Om gratis juridisk rådgivning efterfrågas kan jag erbjuda det. Är en juriststudent som tar examen i juni.

    Titta in här: juridiskasvar.blogg.se eller mejla din fråga till juridiskasvar@gmail.com

    Mvh,


    Sluta spamma!!
Svar på tråden När får ett barn flytta hemifrån och hur blir det med underhåll?