Anonym (kämpa!) skrev 2014-03-24 09:37:19 följande:
Min man gick igenom nästan samma sak.. det är sjukt jobbigt både för pappan och inte minst barnen !
Och för oss än är det inte över ... tyvärr...
Mamman har anmält mig ( är gift med pappan ) massa skitsaker, att jag slagit dom osv.. Sedan har min man blivit kallad på möten men JAG som anklagats får inte komma med.. sedan när jag fått veta det har jag gått i taket och kontaktat socialen själv och ifrågsatt allt och velat ha ett möte där även JAG kan komma men då har mamman alltid backat ut.... . min erfarenhet är att dom flesta ser igenom det direkt!! Och gör dom inte det , be om att få byta soctant! För det måste man väl få göra ?!
Skulle det nu gå så långt som till tingsrätten osv.. så kan jag tipsade dig om något vi fick tips om, då mamman hela hela tiden sa att vi inte köpte något till barnen osv.. dock betalade han fullt underhåll samt att vi köpt massa kläder till barnen då hon alltid satte på dom skitkläder när dom skulle till oss, trasiga, urtvättade kläder, kläder som man knappt skulle skicka till välgörenhet.. så tråkigt!
iaf sa en jurist/ advokat till oss att spara alla kvitton, allt ni köper om än det bara är ett par vantar, spara rubbet.
Spara mail, sms osv med hot , som hon ofta skickade ...
Sedan kan jag prata av mina egna erfarenheter av att ha skilda föräldrar, min pappa körde jävligt fult när mina föräldrar skulle skiljas, typ hjärntvättade mig, det var mammas fel, mamma hade hittat på, mamma ville lämna familhen osv.. då vände jag ryggen mot mamma för hon hade ju svikigt mig.. när jag blev äldre insåg jag vet det var egentligen som svek...
Stötta alltid dina barn, och prata.. prata prata prata med dom, säg hur mycket du bryr dig om dom, men prata ALDRIG negativt om deras mamma, du kan tänka det - du kan knyta näven i fickan, men inte säga det till barnen!!!
Det låter som om mamman har skäl att vara orolig för sina barn när du beskriver hur du går i taket och blir helt oresonlig. Du har naturligtvis ingen rättighet att närvara vid möten som handlar om barnen och deras mående. Att mamman vägrar komma på möten där du har tänkt närvara, är inget som socialtjänsten ser som att mamman skulle vara boven i dramat.
Betalar pappan verkligen underhållsbidrag som är uträknat efter försörjningsförmåga och barnens kostnader, eller smiter han, som så många andra, undan med minsta möjliga 1273 kronor per månad? Han vet väl om att mamman kan stämma honom 3 år retroaktivt på högre underhållsbidrag?
I övrigt håller jag med, barnen ska aldrig behöva dras in i de vuxnas konflikter.