• Anonym (Tröttpappa)

Kommer jag förlora min dotter? Hjälp!!

Mamman till min dotter lägger ner hela sitt liv syfte att ta vårdnaden ifrån mig. Polisanmälningar, orosanmälningar och ja allt hon kunnat komma på för att underlätta i vårdnadstvisten där hon yrkar på ensam vårdnad.

Jag försöker så gott jag kan att samarbeta men hon gör det totalt omöjligt. Vi har idag växelvist boende och dottern har det lika bra här som hos henne. Kommer jag förlora min dotter nu pga av att jag inte springer runt och garderar mig som hon genom ja alla kontakter som går? Kommer socialen och domaren se sanningen eller borde jag göra något.

Jag är bara en vanlig pappa, vet inte ens hur man gör i ett sånt här "hemskt" krig :/

Tips, råd, egna erfarenheter... Snälla vill inte förlora min dotter. :/

• Svar på tråden Kommer jag förlora min dotter? Hjälp!!
  • Anonym (Tröttpappa)
    Anonym (m) skrev 2014-03-24 09:52:28 följande:
    jag vet iaf en man vars fd fru såg till att manipulera soc så till den milda grad att han knappt såg sina barn före de själva, i  tonåren sa till på soc att de inte ville bo hos mamman längre. Då ringde soc till pappan och sa att om inte han kunde ta dem så skulle de bli fosterhemsplacerade. Han hade inget hellre velat, än bara ha sina barn hela tiden, men soc hade fått uppfattningen (från mamman) att han var en oduglig pappa som inte ville eller kunde ha sina barn! Denna man är ganska tyst och hade inte tagit strid på samma fula vis som mamman och soc i deras stad trodde på henne. 

så får att svara på din fråga TS så ska du nog föra lite väsen iaf, göra vad du kan även om det är fint att du inte vill ta till fulheter och lögner. men lita inte passivt på att rätt instanser ska se igenom.

Anonym (m) skrev 2014-03-24 09:52:28 följande:
    jag vet iaf en man vars fd fru såg till att manipulera soc så till den milda grad att han knappt såg sina barn före de själva, i  tonåren sa till på soc att de inte ville bo hos mamman längre. Då ringde soc till pappan och sa att om inte han kunde ta dem så skulle de bli fosterhemsplacerade. Han hade inget hellre velat, än bara ha sina barn hela tiden, men soc hade fått uppfattningen (från mamman) att han var en oduglig pappa som inte ville eller kunde ha sina barn! Denna man är ganska tyst och hade inte tagit strid på samma fula vis som mamman och soc i deras stad trodde på henne. 

så får att svara på din fråga TS så ska du nog föra lite väsen iaf, göra vad du kan även om det är fint att du inte vill ta till fulheter och lögner. men lita inte passivt på att rätt instanser ska se igenom.

Men hur? Är så upptagen med att försvara mig och ta hand om dottern :(
  • Lavish
    Anonym (Tröttpappa) skrev 2014-03-24 10:06:13 följande:
    Kan man använda SMS? Är inte det att sänka sig till hennes nivå, vill inte att någon ska se det som ett försök till svartmålning. Har en del SMS där hon kränker mig och min förmåga som far.
    Självklart! Du försöker ju bara försvara dig, det är hon som går till anfall och försöker ta ditt barn ifrån dig. Det är inte lågt att bara visa sanningen om vad hon skrivit till dig. 

Tycker absolut att du ska visa dem snarast, då det är ett jättebra sätt att visa att hennes anmälningar m.m handlar om en smutskastningskampanj mot dig på grund av hennes känslor och inte på grund av att du är en dålig pappa. 
  • Kjell2
    Kan man använda SMS? Är inte det att sänka sig till hennes nivå, vill inte att någon ska se det som ett försök till svartmålning. Har en del SMS där hon kränker mig och min förmåga som far.

Kolla med ditt ombud
  • Kjell2
    Anonym (Tröttpappa) skrev 2014-03-24 10:11:13 följande:

Men hur? Är så upptagen med att försvara mig och ta hand om dottern :(

Ta det med ditt ombud. Diskuttera en plan och lite olika handlingsalternativ och jobba sen efter den.
  • Anonym (.)
    Självklart! Gör det! Det är bra att du har det i skrift. I tal är ju svårare att bevisa.

Lycka till med allt, TS. Förstår att det måste vara en mardröm.
  • Anonym (Tröttpappa)

Har god kontakt med ombudet, ska ta upp det här med SMSen så får vi se.

Kan inte någon beskriva hela händelseprocessen från utredning till rättegång?

Och återigen TACK för alla svar!

• Kjell2
    Anonym (Tröttpappa) skrev 2014-03-24 16:18:26 följande:
    Har god kontakt med ombudet, ska ta upp det här med SMSen så får vi se.

Kan inte någon beskriva hela händelseprocessen från utredning till rättegång?

Och återigen TACK för alla svar!

Ditt ombud.

Men det börjar med lite skriftväxling där ni får säga vad ni vill och varför. Vid någon punkt blir socialen inblande för att göra en utredning. Ni kommer bli skickade till familjerätten för att komma överrens där. Funkar inte det blir det en första förhandling där domaren kommer försöka tvinga er att komma överrens. Går inte det blir det en några veckor senare huvudförhanling varefter domstolen bestämmer om det ni yrkat på.
  • Anonym (Tröttpappa)
    Kjell2 skrev 2014-03-24 16:22:51 följande:
    Ditt ombud.

Men det börjar med lite skriftväxling där ni får säga vad ni vill och varför. Vid någon punkt blir socialen inblande för att göra en utredning. Ni kommer bli skickade till familjerätten för att komma överrens där. Funkar inte det blir det en första förhandling där domaren kommer försöka tvinga er att komma överrens. Går inte det blir det en några veckor senare huvudförhanling varefter domstolen bestämmer om det ni yrkat på.

Tack. Hon vägrar att samarbeta så antar att det kommer gå till rättegång hyfsat snabbt. Hade varit trevligt med en sommar utan det här hängande över mig och dottern.

Är under utredning nu, du har inte lite info om vad de kollar och vad de tar med under sin sammanställning?
  • Kjell2
    Anonym (Tröttpappa) skrev 2014-03-24 16:29:15 följande:
    Tack. Hon vägrar att samarbeta så antar att det kommer gå till rättegång hyfsat snabbt. Hade varit trevligt med en sommar utan det här hängande över mig och dottern.

Är under utredning nu, du har inte lite info om vad de kollar och vad de tar med under sin sammanställning?

Många blir mer samarbetsvilliga när de inser att ett domslut kan gå åt andra håller eller inser att det kan användas som fördröjning.

De kollar på saker som boende, nätverk, möjligher att uppfylla barnet behov, vad barnet tycker och vill, förankring, syskon, skola, vad föräldrarna tycker och vill mm.
Svar på tråden Kommer jag förlora min dotter? Hjälp!!