• AnnaLo

    Adoption från Polen

    Hej alla=)
    Jag och min man ska adoptera från Polen. Våra papper blev godkända i Polen för ca 2 månader sen och är naturligtvis super nyfikna på allt som har med adoption till Polen att göra. Vi har varit gifta i ungefär 2år så vi passar in på två av de tre organisationer som finns i Polen. Vi fyller båda 30 i år så vi hoppas att vår unga ålder är en fördel=) Vi har medgivande för både ett barn och syskon.  Vi hoppas att vi är en familj till nästa sommar=) Hur länge fick ni vänta på BB?

    Som sagt vi är så nyfikna på allt som har med adoption till Polen att göra=)

    Hälsningar
    en längtande Polenmamma

  • Svar på tråden Adoption från Polen
  • Trollet7801

    Hej Anna Lo och alla andra!

    Första tiden efter att vi kommit hem från Polen var vi mycket för oss själva. Mycket utflykter i skogen blev det. Efter några månader började vi umgås mer med kompisar och deras barn och åka på lite aktiviteter så som öppna förskolan och på saker som händer i vår stad. Nu pratar de så gott som bara svenska och ordförrådet blir större för varje dag. I februari väntar inskolning på förskola.

  • AnnaLo

    Trollet7801 vad härligt att allt gått bra o att språket kommit så fort????

    Önskar er all lycka????

  • Brosha
    AnnaLo skrev 2015-01-04 10:41:32 följande:

    Hej alla????

    Nu var det ett tag sen jag var inne. Ja julen är tuff men skönt att det har gått bra för er ändå!

    Fröken3 jag såg att du skrivit i en annan tråd men jag svarar här ist????

    Jag tycker verkligen att det går sakta framåt, vi står i dag på plats 8. Det har bara kommit 7 bb sen feb förra året. Tycker det känns lite! Jag vill inte vänta ett år till???? men bb kommer ju inte riktigt i turordning men jag tror ändå att man måste ner lite på kölistan för att få en chans till matchning. Har du hört något mer?

    Hoppas det sätter igång snart o att bb trillar in under 2015 så detta bli vårt år eller hur????


    Hej AnnaLo! nu är vi på plats 5 så jag antar att ni är framför oss :)
  • Hennah

    Hej!

    Hur går det för er andra? I februari har vi officiellt stått i den Polska kön i ett år. Men när vi pratar med BFA kan de aldrig ge oss info om köplats, väntetid eller liknande... Fungerar det olika på olika organisationer?

  • fröken3

    Hennah: Vi väntar också och har lite då och då kontakt med BFA. De brukar ge oss vilken familj i turordning vi är som väntar på besked. Det blir ju en slags köplats. Så konstigt att dem inte har kunnat säg det till er. Sen kan de ju tyvärr aldrig säg tid. Vi följer nyheter på deras hemsida och kan därigenom följa hur många familjer som kommer hem till Sverige.

  • krikkit

    Det här med kötid är ju lite knepigt; det finns ju en kö i Sverige som BFA håller i men den betyder egentligen ingenting förutom när det kommer "barn som söker föräldrar", då går man i köordning när det gäller vem som får anmäla intresse. När det gäller Polen så har jag inte hört något om en kö där, utan där är det den s k "matchningskommissionens" ord som är lag.

    Vi hade stått i kö i 21 månader, sedan kom det just "barn som söker föräldrar"; efter att ha missat två sådana chanser tidigare p g a att vi bara var nästan längst fram så var vi denna gång först i kön, först att anmäla intresse och, tja, nu är vi i Polen och om 12-14 timmar så får vi möjligen träffa våra två barn för första gången. Nervöst!

  • moonstar88
    krikkit skrev 2015-10-12 00:07:48 följande:

    Det här med kötid är ju lite knepigt; det finns ju en kö i Sverige som BFA håller i men den betyder egentligen ingenting förutom när det kommer "barn som söker föräldrar", då går man i köordning när det gäller vem som får anmäla intresse. När det gäller Polen så har jag inte hört något om en kö där, utan där är det den s k "matchningskommissionens" ord som är lag.

    Vi hade stått i kö i 21 månader, sedan kom det just "barn som söker föräldrar"; efter att ha missat två sådana chanser tidigare p g a att vi bara var nästan längst fram så var vi denna gång först i kön, först att anmäla intresse och, tja, nu är vi i Polen och om 12-14 timmar så får vi möjligen träffa våra två barn för första gången. Nervöst!


    Åhh vad spännande! Berätta gärna hur det går/har gått. Hur lång tid tog det för att få resebesked då man söker barn via den "listan"?

    Håller tummarna för er och era barn:).
  • Ekmc

    Vad roligt att se fler som söker till Polen här. Vi har stått i kö sedan dec -14. Vi har inte hört ett ord från BFA sedan dess och det känns inte lönt att ringa och se hur det ser ut men man är ju såklart nyfiken.

  • krikkit
    moonstar88 skrev 2015-10-12 18:05:01 följande:

    Åhh vad spännande! Berätta gärna hur det går/har gått. Hur lång tid tog det för att få resebesked då man söker barn via den "listan"?

    Håller tummarna för er och era barn:).


    Info om barnen kom ut 3/7, vi anmälde intresse 6/7, jag vet inte om fler hade gjort det men vi var vid det laget först i den svenska kön så vi hade förtur så att säga. Sedan skulle ändå matchningskommissionen säga sitt och det tog ett par månader men det var ingen information under tiden. Till slut var vi tvungna att be BFA om att få någon slags tidsram i alla fall, vi har ju båda arbeten som måste avslutas etc. Detta var runt 1/10, dagen efter fick vi frågan om vi kunde vara på det lokala adoptionskontoret 12/10 kl 10.00 och, tja, det var bara att köra. Vi behövde även OK från adoptionsministeriet (går normalt på matchningskommissionens beslut) och det kom på torsdagen (8/10), så det blev lite onödigt spännande.

    Vi träffade sedan barnen direkt efter träffen med adoptionskontoret och det var såklart ganska nervöst först men vi fann varandra rätt snart och, tja, vi beslöt oss att gå vidare med adoptionen (det var ett enkelt beslut faktiskt) och nu ska vi åka på vår andra resa om en knapp vecka! Vi får sedan barnen i vår vård 16/11 och domstolsförhandlingen är den 18/12. Så där är tidsramen för vår del.
  • krikkit
    Ekmc skrev 2015-11-03 22:06:18 följande:

    Vad roligt att se fler som söker till Polen här. Vi har stått i kö sedan dec -14. Vi har inte hört ett ord från BFA sedan dess och det känns inte lönt att ringa och se hur det ser ut men man är ju såklart nyfiken.


    Ringa kan man ju alltid, BFA kan tala om vilken köplats ni har i Sverige men det säger ju tyvärr ingenting eftersom det enbart är matchningskommissionens beslut som räknas och de går bara efter hur olika barn matchar med köande föräldrar, de bryr sug inte alls efter hur länge man köat. Men rent statistiskt är ju väntetiden i Polen normalt 12-24 månader så ni borde ju inte ha alltför långt kvar. Plötsligt händer det!
  • krikkit
    Hennah skrev 2015-10-05 21:35:30 följande:

    Hej!

    Hur går det för er andra? I februari har vi officiellt stått i den Polska kön i ett år. Men när vi pratar med BFA kan de aldrig ge oss info om köplats, väntetid eller liknande... Fungerar det olika på olika organisationer?


    Det är nog bara BFA som har Polen som land men de är som sagt helt i händerna på de polska myndigheterna. De kan inte ge info om köplats helt enkelt för att de själva inte kan få någon sådan information för det finns som sagt ingen kö på det sättet i Polen.
Svar på tråden Adoption från Polen