• Anonym (Undrar)

Vad tycker ni om second hand?

Hej!

Undrar vad ni tycker om second hand?
    Brukar ni handla där till era barn, Om ja isåfall varför och nej isåfall varför inte?

Själv gillade jag det inte alls innan men nu kan jag väl köpa nåt enstaka därifrån om ja har vägarna förbi. Men köper helst nytt för det känns fräschast. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om second hand?
  • Anonym (elin)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-03-27 05:56:27 följande:
    Jag tycker konceptet är bra.........men, ja det där jävla men!
    Jag skulle aldrig vilja ha något som suttit på någon annans kropp känner likadant för sängar och soffor.
    Jag skulle aldrig känna mig ren av att bära begagnade kläder som är dessutom begagnade av andra.

Så jag säger....BURRR!ObestämdFoten i munnen
    Jag jobbar på sjukhus så jag är van att ha kläder andra haft vid det här laget... Så jag gillar second hand. Bra sätt att köpa fina märkeskläder utan att ruinera sig. Folk verkar köpa otroligt mycket kläder de knappt använder.
  • sextiotalist

Jag tycker second hand är suveränt, önskar att det hade funnits mer av detta när jag växte upp (fanns, men inte som idag).
    Men jag började besöka myrorna redan under 70-talet.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (elin) skrev 2014-03-27 07:26:03 följande:
    Jag jobbar på sjukhus så jag är van att ha kläder andra haft vid det här laget... Så jag gillar second hand. Bra sätt att köpa fina märkeskläder utan att ruinera sig. Folk verkar köpa otroligt mycket kläder de knappt använder.
    Haha...raggar du på mig?Solig
    Lät som typ en kontaktannons ...lever i den tanken ett tag till...  ...  ... ...  ...  ... Drömmer
    Fint väder vi har idag!{#emotions_dlg.flower}
  • Dixie

tycker det är bra - hittar ofta mycket fina saker till barnen på Tradera som knappt är använda!

• Den vita staden
    Miljövänligt skrev 2014-03-27 01:17:10 följande:
    Billigt. Chans att hitta mer unika saker än de stora klädeskedjornas trista massproducerade grejjer. Miljövänligt.

Precis . Det är just skälen till att jag köper mycket SH till oss allihop.

"Vår" SH tvättar allt så det där med att det inte är rent o. fräscht är ju inbillning - inget hindrar ju en heller att tvätta själv innan användning om det känns viktigt.

ADHD = Alla Duktiga Har Det
  • Anonym (barabra)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-03-27 05:56:27 följande:
    Jag tycker konceptet är bra.........men, ja det där jävla men!
    Jag skulle aldrig vilja ha något som suttit på någon annans kropp känner likadant för sängar och soffor.
    Jag skulle aldrig känna mig ren av att bära begagnade kläder som är dessutom begagnade av andra.

Så jag säger....BURRR!ObestämdFoten i munnen
    Bor du aldrig på hotell? Där kan jag tycka det är äckligt med sängar och speciellt kuddar. Äter man på restaurang så använder man tallrikar och bestick som andra använt. På en del klädkedjor så används kläderna av personal innan de sälj.

Många gånger kan det vara bra att inte veta, man kan ju inte gå och tänka så hela tiden att allt man ska använda ska vara helt nytt.

Jag tycker secondhand är utmärkt, miljövänligt för att saker inte behöver nyproducerats och att man slipper eventuella gifter. Just med kläder så ser man hur plaggen ser ut efter tvätt, om de krympt eller tappat färg så man slipper överrraskningar.
  • Åttiotalist

Nej tack. Det enda som möjligtvis skulle intressera mig är handväskor ur den högre prisklassen.

• Selfish Geene

Andrahand är mitt förstahandsval!
    Jag gillar att ha saker men vill inte att min konsumtion ska belasta miljön i onödan, så second hand passar mig perfekt!

Det kanske bästa med second hand är att jag kan köpa högkvalitetsprodukter till samma pris (eller mindre) som lågkvalitetsprodukterna kostar nya!

• Selfish Geene

De som oroar sig för fräschören i begagnade kläder: hur vet ni att kläderna i butiken inte är provade?

• mr me

Jag handlar aldrig på Second Hand. Ärligt talat har jag lite svårt för att förstå vitsen med det. De som anför miljön som argument, det måste ändå ha ett ganska begränsat tillämpningsområde. En vara blir ju inte mindre av en miljöbelastning för att den byter ägare?

Om jag köper och har ett par jeans tills de är utslitna så belastar inte det miljön mer än om tre olika personer hinner använda de där jeansen innan de är utslitna. Om ett plagg som jag köpt nytt i butik duger åt någon annan så duger det åt mig, tycker jag.

Barnkläder kan jag förstå, eftersom barn växer ur kläder och i synnerhet i dagens samhälle med små barnkullar där syskon inte ärver kläder i samma utsträckning. Fast jag är nog i sådana fall mer för tanken på att lånbyta kläder med barnens kusiner eller bekantas barn.

Svar på tråden Vad tycker ni om second hand?