• Anonym (Undrar)

Vad tycker ni om second hand?

Hej!

Undrar vad ni tycker om second hand?
    Brukar ni handla där till era barn, Om ja isåfall varför och nej isåfall varför inte?

Själv gillade jag det inte alls innan men nu kan jag väl köpa nåt enstaka därifrån om ja har vägarna förbi. Men köper helst nytt för det känns fräschast. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om second hand?
  • Ragnar

Vi köper mycket begagnat, både kläder och annat. Tycker det är onödigt att lägga pengar på nytt när man kan få det lika bra begagnat. Visst köper vi nya saker också, men begagnat är ofta förstahandsvalet. Känns bra att kunna ge saker ett fortsatt liv. Dessutom tror jag kläder är hälsosammare efter att de är tvättade ett antal gånger, särskilt för barnen. Nya tyger innehåller en hel del mindre trevliga ämne som inte går ur förrän efter flera tvättar Barnen föredrar också mjuka och använda kläder framför nya.
    Fast det är bra ju att de flesta hellre köper nytt för då finns det mer urval på begagnatmarknaden för oss som föredrar det. När vi köpte senaste barnvagnen fanns det så många begagnade att vi fick beslutsångest. Köpte en vinterkappa till mig själv i höstas som så ut som ny. Hade den hängt i en vanlig butik hade jag mycket väl kunnat tro att den var oanvänd. Fick den till ett pris som var ca.15% av vad den skulle kostat ny.
    Vi har även en affär med begagnade barnkläder i stan. De köper in kläder och betalar per kilo, så vi har sålt mycket av det som är urväxt och köpt större storlekar isället. Det mesta ser knappt använt ut och de får dessutom in en hel del som till och med har prislappen kvar.
    Tror inte det har så stor betydelse för miljön och jordens resurser att just vi köper begagnat. Men gör många det så tror jag nog att det gör skillnad.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (barabra) skrev 2014-03-27 09:44:41 följande:
    Bor du aldrig på hotell? Där kan jag tycka det är äckligt med sängar och speciellt kuddar. Äter man på restaurang så använder man tallrikar och bestick som andra använt. På en del klädkedjor så används kläderna av personal innan de sälj.

Många gånger kan det vara bra att inte veta, man kan ju inte gå och tänka så hela tiden att allt man ska använda ska vara helt nytt.

Jag tycker secondhand är utmärkt, miljövänligt för att saker inte behöver nyproducerats och att man slipper eventuella gifter. Just med kläder så ser man hur plaggen ser ut efter tvätt, om de krympt eller tappat färg så man slipper överrraskningar.
    Jo det händer men är inte så relevant tycker jag, är inte ett plagg som jag ska gå och bära dessutom ger det mig inget val, som jag däremot har när det kommer till kläder.
    Men jag tycker att det minst lika mycket BURRR!

Sen ang tallrikar etc så är det döda material och inte porösa som sugit åt sig svett osv som klär oftast består av.

Men tycker iaf fortfarande att det är bra att det finns men inte något för mig!Flört
  • bradfield

Jag tycker Second Hand är toppen. Det är billigt och bra. Dessutom kul att kika runt och se om man hittar nått kul/unikt. Barnkläder är ofta orimligt dyra tycker jag, köpte en klänning till min kompis nyfödda dotter för 179:- och hur länge kan hon ha den? 2 månader?

Dessutom är det mycket gifter i nytillverkade kläder, i begagnade kläder har mycket av det tvättats bort.

• Julia1245
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-03-27 05:56:27 följande:
    Jag tycker konceptet är bra.........men, ja det där jävla men! Jag skulle aldrig vilja ha något som suttit på någon annans kropp känner likadant för sängar och soffor. Jag skulle aldrig känna mig ren av att bära begagnade kläder som är dessutom begagnade av andra. Så jag säger....BURRR!

Skulle du inte köpa en begagnad bil av samma anledning? Jag älskar second hand just för att andra har burit plaggen. Ofta är de tillverkade av skräddare eller hemmasydda och inte av lågavlönade kvinnor i Bangladesh. Och jag älskar att de har historia - häromdagen köpte jag en high school-cheerleadingjacka med namnet Barbara på bröstet och nu kan jag inte låta bli att föreställa mig Barbara i våfflat hår i skolkorridoren på 80-talet, blåsandes tuggummibubblor och tjattrandes med sina kompisar. Eller en helt annan Barbara, hon varierar lite från dag till dag. Jag älskar att plaggen har en historia! Basplagg köper jag däremot nytt eftersom det kan vara svårt att hitta second hand.
  • Anonym (Margot)

Jag köper ingenting begagnat. Har ingen direkt åsikt om det men har aldrig gillat secondhand butiker eller att köpa saker av privatpersoner.

Det jag vill ha köper jag nytt.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Julia1245 skrev 2014-03-27 10:53:52 följande:

Skulle du inte köpa en begagnad bil av samma anledning? Jag älskar second hand just för att andra har burit plaggen. Ofta är de tillverkade av skräddare eller hemmasydda och inte av lågavlönade kvinnor i Bangladesh. Och jag älskar att de har historia - häromdagen köpte jag en high school-cheerleadingjacka med namnet Barbara på bröstet och nu kan jag inte låta bli att föreställa mig Barbara i våfflat hår i skolkorridoren på 80-talet, blåsandes tuggummibubblor och tjattrandes med sina kompisar. Eller en helt annan Barbara, hon varierar lite från dag till dag. Jag älskar att plaggen har en historia! Basplagg köper jag däremot nytt eftersom det kan vara svårt att hitta second hand.
    Haha...man går väl inte runt med bilen inpå skinnet heller?😱
  • Stepph

Andra får köpa vad de vill men jag föredrar nya saker.

• Anonym (Gillar)

Egentligen så gillar jag konceptet, finns massor av andrahandsaffärer här i UK, vi bor i ett pyttelitet (men välbärgat) samhälle där alla känner alla på något sett, där det finns 10 stycken secondhandaffärer, alla inom fem minuters gångväg. Speciellt en av affärerna stylar sina skyltdockor så otroligt snyggt, varje dag är det nytt!. Blir sugen att handla varje dag jag passerar där på väg till jobbet.

MEN, eftersom samhället är så litet och kläderna är av lite finare märken (nästan helt nya) så skulle jag köpa något så är risken rätt stor att jag stöter på ägaren. Känns inte så lockande. Visst jeans går väl an men en klänning, jacka, osv... det är inte en kul tanke att jag dyker upp på jobbet eller en AW med Mrs Smiths gamla läderjacka på mig. Eller Mr Bensons frus cocktailklänning. Eller att våra barn kommer till skolan i något barn i femmans gamla jacka...

Annars kan jag mycket väl tänka mig att handla där, om kläderna är fina, fräscha och av något märke som jag annars kanske inte skulle tänka mig lägga så mycket på.

• Julia1245
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-03-27 10:58:46 följande:
    Haha...man går väl inte runt med bilen inpå skinnet heller?😱

Fast vad är äckligt med att ha på sig en second hand-kjol som tvättats, de flesta använder väl trosor? Huden på benen blir ju inte infekterad direkt. Däremot rör den sätena i bilen om man sitter i bilen iklädd shorts osv. Och vem vet vad folk gjort i bilen - spillt mat, kräkts, nyst eller haft sex?
  • Aspie

Det jag har köpt second hand tycker jag väldigt mycket om. Det handlar om allt ifrån väskor, kläder, solglasögon till porslin och köksprylar. Jag köper väldigt mycket böcker, serietidningar och film second hand också.
    Det gäller ju att hitta bra ställen. Jag hade en riktig guldgruva tidigare (köpte bl.a. en skitsnygg oanvänd trench coat från 50-talet för en tjuga) men de lade ned. Myrorna kan jag svänga förbi och kolla bland kassettbanden, men jag handlar aldrig därifrån eftersom det ofta är så dyrt...
    Mellan fasta second handbutiker och loppisar så föredrar jag loppisar varje dag året om! Det är jättekul att gå runt på en stor loppmarknad ett par timmar. Solig

Svar på tråden Vad tycker ni om second hand?