• Anonym (Undrar)

Vad tycker ni om second hand?

Hej!

Undrar vad ni tycker om second hand?
    Brukar ni handla där till era barn, Om ja isåfall varför och nej isåfall varför inte?

Själv gillade jag det inte alls innan men nu kan jag väl köpa nåt enstaka därifrån om ja har vägarna förbi. Men köper helst nytt för det känns fräschast. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om second hand?
  • Julia1245
    Anonym (Gillar) skrev 2014-03-27 11:00:09 följande:
    Egentligen så gillar jag konceptet, finns massor av andrahandsaffärer här i UK, vi bor i ett pyttelitet (men välbärgat) samhälle där alla känner alla på något sett, där det finns 10 stycken secondhandaffärer, alla inom fem minuters gångväg. Speciellt en av affärerna stylar sina skyltdockor så otroligt snyggt, varje dag är det nytt!. Blir sugen att handla varje dag jag passerar där på väg till jobbet. MEN, eftersom samhället är så litet och kläderna är av lite finare märken (nästan helt nya) så skulle jag köpa något så är risken rätt stor att jag stöter på ägaren. Känns inte så lockande. Visst jeans går väl an men en klänning, jacka, osv... det är inte en kul tanke att jag dyker upp på jobbet eller en AW med Mrs Smiths gamla läderjacka på mig. Eller Mr Bensons frus cocktailklänning. Eller att våra barn kommer till skolan i något barn i femmans gamla jacka... Annars kan jag mycket väl tänka mig att handla där, om kläderna är fina, fräscha och av något märke som jag annars kanske inte skulle tänka mig lägga så mycket på.

Tror du att det är så då? De jag ju skänkt bort det för att någon annan ska få glädje av det. Varje gång jag haft på mig något och träffat ägaren (eller någon som ägt ett likadant plagg en gång i tiden) så har personen blivit oerhört stolt och lycklig över att någon vill bära dens gamla trasor.
  • asta66

Köper mer och mer second hand. Hittar bättre och roligare saker till ett bra pris.

• Anonym (Gillar)
    Julia1245 skrev 2014-03-27 11:05:34 följande:

Tror du att det är så då? De jag ju skänkt bort det för att någon annan ska få glädje av det. Varje gång jag haft på mig något och träffat ägaren (eller någon som ägt ett likadant plagg en gång i tiden) så har personen blivit oerhört stolt och lycklig över att någon vill bära dens gamla trasor.
    Jag tror säkert att den gamla ägaren skulle bli glad att se att någon köpt deras avlagda kläder, speciellt som att pengarna antagligen gått till någon välgörenhet som ligger dem varmt om hjärtat...
     Men, det är hos mig problemet ligger. Jag gillar helt enkelt inte känslan av att "här går jag över torget, slinker in och tar en kopp kaffe och vem som helst jag möter kan vara den förra ägaren". Det är en ganska obehaglig tanke för mig.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Julia1245 skrev 2014-03-27 11:03:22 följande:

Fast vad är äckligt med att ha på sig en second hand-kjol som tvättats, de flesta använder väl trosor? Huden på benen blir ju inte infekterad direkt. Däremot rör den sätena i bilen om man sitter i bilen iklädd shorts osv. Och vem vet vad folk gjort i bilen - spillt mat, kräkts, nyst eller haft sex?
    Haha...bara för att du tycker att det är fräscht så behöver väl inte jag tycka det?😷😨
    Haha...antar att andra gör det jag brukar göra i mina bilar, rycker lite i kryckan och rattar lite och ger en och annan dam skjuts!😏
    Sen ang stackarna i Bangladesh så är det nog bra att någon kan bistå med lite brödföda så dom inte svälter...allt är inte till ondo!😇
  • Anonym (vintage)

Jag handlar gärna begagnat, särskilt barnkläder. Men även gärna på auktion (möbler, antikviteter, juveler eller vintageväskor). I princip allt utom skor och underkläder skulle jag kunna tänka mig att köpa begagnat.

Man kan ju tvätta det mesta man köper. Det är inte i första hand en ekonomisk fråga för mig, även om den delen ju också är positiv - men köper hellre något mer originellt av högre kvalitet begagnat till samma pris som jag kunde få något massproducerat nytt skräp för. Dessutom har många saker en sådan enorm "nypremie" - tänk på prisfall på nästan nya bilar eller varför inte på diamanter (som ju verkligen inte slits särskilt mycket.

• Lowika

Fantastiskt sätt att minska klädkontot när man behöver ett ombyte om dagen på sitt barn och det är ofta ganska oslitna kläder man hittar (ju äldre de blir desto sämre blir ju utbudet men...)

• Apopan

Köper 99% av alla kläder på second hand, både till mig och barnet. Roligare utbud, billigare och bra för miljön. Ibland blir det tradera, ibland loppis och ibland second hand-affär som bara har barn - och damkläder (herrar är såklart också välkomna). Den sistnämnda är hur bra som helst för de tar bara in saker som är i gott skick och helt i min stil, och fungerar som mellanhand för de förra ägarna (som då också får en summa pengar för kläderna). När plaggen inte sålts inom en viss tid så slumpas de bort och pengarna går till välgörenhet. Saknar att bo i storstad dock. Där är ju utbudet av second hand så mycket större. Tur att internet finns iaf ^^

• Rödaskor

Stora delar av vårt hem består av begagnade saker och när det kommer till möbler och porslin ser vi det lite som ett nederlag om vi behöver köpa nytt. Jag tycker det är fint att äta på tallrikarna som min mormor och morfar köpte på 70-talet och så. Idag var jag också köpte nya blomkrukor på myrorna, hellre det än ikea. 

Däremot får jag erkänna att jag inte köper så mycket second hand kläder. Jag försöker kolla på tradera men när kläderna kommit till ett slut pris och så frakt på det så är det inte mycket billigare från att gå till affären och köpa nytt. Då blir det nästan dyrare, speciellt  om man köper från olika säljare. 

• enola

Älskar Second Hand! Billigt, bättre för miljön och sannolikt betydligt mer hälsosamt att ha på sig än nya giftindränkta kläder!
    Dessutom mycket större chans att hitta kläder/prylar jag faktiskt gillar. Köper mycket retrotyger som blir till allt möjligt; väskor, kuddar, kläder etc.

Extra kul är det ju när man gör ett riktigt fynd. Till exempel hittade jag för ett par år sen en jättefin P. o. P.-tröja, i nyskick, till sonen -för en femma! Vad kostar en ny? Hundrafemtio- två hundra kronor?

• mikipiki

Jag har ingenting emot begagnat och köper rätt ofta second hand grejer. Man kommer ju oftast undan billigare och kan hitta mer unika saker :)

• Anonym (Humlan)

Det beror ju helt och hållet på kvaliten osv. Jag köpte nyss från https://nouw.com/sophiessecondhand och det var fina kläder. Knappt tvättade. Undrar till och med om kläderna är använda, så fint skick var dem i. Men handlar man på myrorna eller så kan man hitta massor av hål i kläderna och kläder som är totalt urtvättade. Det beror som sagt helt och hållet på var man köper.

• Anonym (Bra)

Jag tycker att det är superbra!

• Anonym (Hurra)

Billigt, miljövänligt och bra. Nackdelen är att man måste gå så ofta i butiker eller hänga på säljsidor på nätet om man ska handla andrahandsgrejer. Det går ju inte att lita på att det man behöver finns inne, utan man måste ligga några steg före och leta inför framtida behov, så att något passande hunnit dyka upp när behovet uppstår. Just tidsaspekten gör att jag oftare än jag egentligen vill köper nytt. När det inte längre är samma stress att hämta barnen direkt efter jobbet blir det nog mer andrahandsköp.

Svar på tråden Vad tycker ni om second hand?