nymedlem skrev 2014-03-31 20:07:23 följande:
Det jag menar är att jag inte förstår varför du ens nämner borderline då INGET av det du beskriver av henne har med de kriterier som borderline innebär att göra.
Men hon verkar märklig, eller så är du väldigt känslig? Tydligen var den man du lever med idag kär i henne under många många år - så något han gillar har hon i alla fall.
Kanske,kanske är jag känslig som tycker detta med skrik o anmälningar och att dottern får trösta o ta hand om sin mor är jobbigt.
Han var inte kär i henne. Han levde som styrd och förtryckt under henne. Ja män kan det och precis som kvinnor så kan det hända att dom lever kvar för länge dom med. Hon hotade även med självmord. Hon använde skuldbeläggning o dåligt samvete som metod att hålla honom kvar. Hon fick honom att få dåligt samvete om han var i affären för länge, umgås med kompisar kunde han inte och han fick svårt att bryta sig loss.
Jo borderline har med detta att göra eller inte. Jag har inte sagt vad som är hennes borderline att göra med hennes beteende men det är relevant i texten att hon har det. För det jag beskriver med henne att hon får temperamentsutbrott är borderlinesymptom
Detta har också med hennes bordeline att göra för vissa med bordeline är allt svart eller vitt,inget däremellan. För henne yttrar det sig så att människor är antingen onda eller goda. Så fort dom inte tycker som hon så är dom emot henne. Då drar hon det dessutom så långt att att i en eventuell konflikt skulle hon aldrig, aldrig se sin egen del. Det är aldrig någonsin hon som har ens en liten del eller någonsin kan fela. För en person som tycker annorlunda är emot henne. En tidigare underbar människa kan plötsligt bli pest. Hennes borderline svart eller vitt. Vi är alltså "svarta "
Hon har stor tomhetkänsla och i hennes fall har det yttrar sig så att dottern får fylla denna tomhet och ta en roll barn inte skall ta. I det svarta o vita påverkas även dottern där hon även gärna gör dottern till ett offer tillsammans med henne mot,alla "onda" som är emot dom.
Hon är en utåtriktad bordelinepersonligget och uppvisar det är andras fel mentalitet som sådana ofta gör. Därav allt i all kontakt är allt vårt fel vid eventuellt konflikt.
Borderline personlighet är ett symptom att göra stora ansträngningar för att undvika eventuellt separation. För henne är dottern den enda hon har och som sätts på piedestal. Hon blir arg på mig ( det är andras fel mentaliteten) varje gång dottern verkar trivas här och tycker om mig ( rädsla för att bli övergiven) dottern får fylla en enorm stor roll i hennes liv ( hennes tomhetkänsla) hon blir arg och skriker när det inte passar henne ( impulskontroll)
Så jo det är viktigt att nämna hennes borderline. Det är så det yttrar sig för just henne. Eller detta var några utav det sätt det yttrar sig på.