• Ingrid Marie

Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?

Alltså, "gå påskkärring"...
    Låter ni ert/era barn klä ut sig till påskkärring, påskgubbe, påskkatt (eller vad det nu må vara), och ringa på hos folk under påskhelgen för att utdela påskkort/påskhälsningar och i utbyte få godis? 

Inspirerad av en och annan tråd i forumet, och diskussionen som uppstår varje år...
    Påtagligt många verkar besvärade, ibland direkt irriterade på detta. Man vill inte ha påhälsning, man tycker att det är tiggeri, man vägrar öppna dörren etc, etc.

Hur gör ni föräldrar, låter ni glatt barnen gå i påsk?

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF sep 2014 ♡
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?
  • Queenie70

Ja just det, dags för sura påskärringshatare igen så här inför påsken :) Det har inte varit altuellt för mitt barn ännu, men absolut att han skulle få gå påskkärring. Tycker det är en rolig och gullig tradition som ger barndomsminnen. Jag blir lika besviken varje år när inga påskkärringar dyker upp fast jag laddat med godis och småpengar.

• Apelsin

Nu är inte mitt barn så stort än, men vi kommer absolut tillåta att "påska" hos de 4 närmaste grannarna.

Inte för att få godis utan för att vara lite social och faktiskt önska de glad påsk. Sånt tycker vi är trevligt.

• Ingrid Marie
    Queenie70 skrev 2014-04-03 12:27:02 följande:

Ja just det, dags för sura påskärringshatare igen så här inför påsken :) Det har inte varit altuellt för mitt barn ännu, men absolut att han skulle få gå påskkärring. Tycker det är en rolig och gullig tradition som ger barndomsminnen. Jag blir lika besviken varje år när inga påskkärringar dyker upp fast jag laddat med godis och småpengar.

Jag har också enbart glada minnen av detta från min barndom! Folk öppnade dörren med en godisskål i högsta hugg, och det hände att de bad att få fotografera oss då vi kom

Vi var alltid ambitiöst utklädda och hade kämpat med att göra fina påskkort flera dagar i förväg. Jag minns verkligen inga sura miner! Och då gick vi ändå både till sådana vi kände, och sådana vi inte kände...

Var det lite annorlunda då tro?

Eller upplevdes vi kanske lika jä*la jobbiga, bara att vi på barns naiva vis inte begrep det..?
  • nozpa

I år får blivande 3 åringen bara åka till mormor, morfar, farmor och farfar och vara påskkärring. :) Nästa år får hon gå till närmsta grannarna. Deras barn har gått innan så det känns hyffsat safe att skicka våra dit i framtiden.

• FixarFrasse

Men vad är det med folk - hur f-n kan man tycka att det är jobbigt med barn som kommer och ringer på - oavsett om det är påsk eller Halloween (eller bullförsäljning till lokala idrottsklubben)

Godis för någon hundring och kanske lite guldtior kan man väl ge för att glädja ungarna. Köp bullar och tulpaner av idrottsföreningarna; de tar ett jätteviktigt socialt ansvar! Skicka för guds skull ut era ungar och låt de träffa lite människor i verkliga livet. 

Men - ha lite koll på dem; låt någon vuxen eller större syskon ha dem under uppsikt. 

• Natulcien

Vår son är bara 3,5 år än, så det är inte aktuellt i år. I synnerhet inte med tanke på att han blåvägrade att klä ut sig till både tomte/lucia/tärna/stjärngosse när det var dags för luciatåg i vintras... så har jag svårt att tro att han är intresserad av att påska runt... Flört
    Men när han själv vill (om det händer något år framöver) så får han väl det. Men då bara hos de närmsta grannarna som vi känner.

• Ingrid Marie
    FixarFrasse skrev 2014-04-03 13:14:13 följande:

Men vad är det med folk - hur f-n kan man tycka att det är jobbigt med barn som kommer och ringer på - oavsett om det är påsk eller Halloween (eller bullförsäljning till lokala idrottsklubben)

Godis för någon hundring och kanske lite guldtior kan man väl ge för att glädja ungarna. Köp bullar och tulpaner av idrottsföreningarna; de tar ett jätteviktigt socialt ansvar! Skicka för guds skull ut era ungar och låt de träffa lite människor i verkliga livet. 

Men - ha lite koll på dem; låt någon vuxen eller större syskon ha dem under uppsikt. 

Jag tycker inte personligen att det är jobbigt Men uppenbarligen är det många som tycker det.

Av just den anledningen är jag själv lite tvehågsen till hur jag skall låta min äldsta (4 år) göra nu i påsk. Vi är dessutom nyinflyttade i vårt villaområde så jag har verkligen inte alls pejl på vilka som kan tänkas uppskatta besök och inte.
  • FixarFrasse
    Ingrid Marie skrev 2014-04-03 13:19:09 följande:
    Jag tycker inte personligen att det är jobbigt Men uppenbarligen är det många som tycker det.

Av just den anledningen är jag själv lite tvehågsen till hur jag skall låta min äldsta (4 år) göra nu i påsk. Vi är dessutom nyinflyttade i vårt villaområde så jag har verkligen inte alls pejl på vilka som kan tänkas uppskatta besök och inte.
    ...kan du inte "haka på", hålla dig lite i försynt bakgrunden och passa på att presentera dig själv för grannarna. Så kan du få lite koll på också vem som är surisar i kvarteret..? Jag tycker inte det är töntigt om små barn har en förälder med sig lite i bakgrunden när de kommer och påskar. Tvärtom trevligt om det är någon nyinflyttad som presenterar sig. Du hade också fått ett chokladägg!  
  • Litet My

Oj, när jag var liten målade man påskrev och vek ihop och lade godis i och kastade in genom dörren hos sina kompisar och sprang eftersom kompisen skulle jaga en. Tycker det känns bättre än att låta barnen gå till alla

Svar på tråden Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?