• Flaskpostaren

    Tycker du att veganer borde få adoptera?

    Vad tycker du?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att veganer borde få adoptera?
  • mr me

    Jag skulle vilja rösta nja. Jag förstår dilemmat med människor som tillhör extrema rörelser och som vill adoptera barn, oavsett de är veganer, feminister, religiösa eller nazister. Det finns en risk att de, om de är fundamentalister, låter sin tro och övertygelse gå ut över barnets bästa.

    Jag minns en debatt i radio för några år sedan mellan en mamma som var frukterian och en dietist. Mamman ville naturligtvis inte att barnet skulle äta annat än den mat hon själv åt och dietisten blev allt mer bekymrad ju längre debatten fortskred.

    Så visst är det så att man ska vara observant när man får in en adoptionsansökan ifrån någon som tillhör en extremistisk rörelse. Visst kan även feminister, veganer, religiösa och nazister vara bra föräldrar de med, men det finns helt klart en förhöjd risk som man måste väga in. Det finns ju gott om normala par som inte är något utav det, utan som har en mer balanserad syn på tillvaron och som kanske då borde ha företräde.

  • Labolina
    Haskel skrev 2014-04-06 23:00:04 följande:
    Man ska inte generalisera, och flertalet veganer kan säkerligen livnära ett barn.

    Dock har jag vid två tillfällen läst om veganföräldrar som blivit polisanmälda för "misshandel" efter att de slutligen sökt vård för sina ban. Föräldrarna hade sökt för att ungarna skrek jämt. Vårdpersonalen hade då funnit ungarna extremt undernärda och sjuka, pga bl.a. vitamin/mineralbrist.

    Ungarna hade enbart fått gröt/välling av majsmjöl och vatten.

    (Detta kom dock från media, och kan givetvis ha varit lite vinklat)
    Så alla de andra du läst om som misshandlat sina barn har varit köttätare antar jag.
  • mr me
    Labolina skrev 2014-04-07 13:11:33 följande:
    Så alla de andra du läst om som misshandlat sina barn har varit köttätare antar jag.
    Det centrala i det Haskel skrev var att det var den veganska livsstilen i kombination med den fundamentalism som många med i synnerhet extrema vänsteråsikter, eller åsikter som kan förknippas med den politiska vänsterkanten, som var vållande till att barnen for illa.
  • Haskel
    Labolina skrev 2014-04-07 13:11:33 följande:
    Så alla de andra du läst om som misshandlat sina barn har varit köttätare antar jag.
    Misshandel och misshandel. Det centrala i mitt inlägg handlade inte om vad det sak rubriceras som, jag nämnde enbart vad det blev rubricerat som.

    Det går att få ihop en fullständig kostcirkel med vegankost. Men barn, och speciellt väldigt små sådana är väldigt begränsade i vad de kan äta.
    Är man riktig inbiten vegan, så måste man lära sig väldigt mycket om kost och kosthållning. Man bör då förstå svårigheten med att föda upp ett litet barn på vegankost.
    I de fall jag berättade om, gick tydligen övertygelsen om att äta vegankost, före barnets välbefinnande. Det är väl även självklart för de absolut flesta att man inte matar små barn med ENBART kött. Eller kött till bebisar överhuvudtaget.
  • valkyria1

    Men alltså.. seriöst.. det är inte svårt att vara vegan, det krävs inte avancerad vetskap om näringslära, även om de alltid är bra att ha ett hum om det oavsett kost

    Om man äter exakt samma kost som en som konsumerar djurprodukter, men bara tar bort alla djurprodukter.. då blir det nog nåringsbrist ganska snabbt ja..

    Men kött och mjölkprodukter innehåller inte så mycket fantastiska näringsämnen endå, fett kan en få från avokado och sånt mysigt istället, och kalcium finns det massa mer av i bladgrönt än i mjölk, sen finns det ju en del annat också det enda bristen det är risk för egentligen är ju b12 men generellt har köttätare jäkligt mycket b12brist och b12 brukade finnas i annat än kött innan det försvann av all överodling av marken.
    Protein tjatas det ju mycket om när en säger att en är vegan, men det finns i veganmat med, så då kan ni släppa det med ..
    http://happyvegetable.com/wp-content/uploads/2008/05/vegan-pyramid-1024x768.jpg

    Dessutom är växtmjölkerna nuförtiden nästan alltid berikade.. och det finns massvis med bra böcker..

    .. oroa er inte för veganbarnen ni, deras föräldrar kan det där med kost, till skillnad från majoriteten av blandkostare

  • Bleu
    Tow2Mater skrev 2014-04-07 02:51:55 följande:
    Ja, men ett barn ska inte nodvändigtvis sättas på vegandiet. Det hoppas jag de flesta veganer forstår.

    Veganer brukar vara sansade och öppensinnade för andra människors kost så det är nog troligt. Eller inte!
  • LIsasz

    Väldigt konstig fråga, det är väl rätt självklart, är det inte det? bara för att föräldrarna är veganer behöver ju inte barnen bli det.. det är ju samma sak med religiösa, eller?

  • Hönan

    Ska ni prata mat eller om adoption? Starta en matgrupp utanför adoptionsforumet istället är min ödmjuka kommentar då det redan ligger allför många icke adoptionsrelaterade trådar under adoption. Tycker att det är helt okej fråga från början även om den var lite underlig utifrån många blivande adoptivföräldrars perspektiv. Men sedan spårar det ur.

    Dock kontrolleras du mycket mycket hårdare under utredningen innan du får medgivandet från familjerätten. Tveksamt om du skulle få ett medgivande om du inte lovar dyrt och heligt att ge ditt barn en allsidig kost. Alltså det som du som förälder ska göra oavsett hur du har fått ansvar för ett barn.

    Känns lite respektlöst då vi som är i adoptionsprocessen inte skulle komma på tanken gällande vegan eller inte, för när du är i detta så gör du allt för att få ett barn.

  • Törnrosa

    Men ALLA människor måste se till att barnen får en balanserad och varierad kost med gott om alla näringsämnen vi behöver. Om inte veganer får adoptera så kan inte familjer med flera allergier heller få adoptera....Med det synsättet så skulle inte överviktiga heller få adoptera, då kanske barnen får för mycket socker.... Nej så kan man inte tänka, vi har alla ansvar att ge våra barn rätt kost. Det finns hjälp att få av dietister om man vill.

  • PQI

    Jag tycker inte köttätare borde få adoptera. Tänk de äter djur ! du är ju ganska extremt ska barn lära sig sådant.

  • gaymarrige

    eftersom det förekommer en utredning innan någon får adoptera så självklart skulle det vara skadligt för barnen (tex tecken på att barnet endast skulle få veganmat) så tar jag för givet att utredarna säger NEJ

  • daedal

    haha, ojsan, känns lite konstigt att bli ihopbuntad med nazister XD Att vara vegan kan möjligtvis anses extremt eftersom det inte följer samhällets normer, men att inte få adoptera för att man väljer bort att döda djur när man kan äta så mycket annat istället... DET tycker jag är extremt!

  • VNmamma

    Jag känner flera veganer som adopterat. Utredarna sa alltså inte nej.


     


     


    gaymarrige skrev 2014-05-16 15:58:41 följande:
    eftersom det förekommer en utredning innan någon får adoptera så självklart skulle det vara skadligt för barnen (tex tecken på att barnet endast skulle få veganmat) så tar jag för givet att utredarna säger NEJ
  • enbär

    Enligt Livsmedelsverket är det OK att ge även små barn vegankost förutsatt att man vet vad man gör. Så jag ser ingen anledning att en veganfamilj inte skulle kunna adoptera. Men de måste precis som alla andra ge barnet en allsidig kost (som alltså inte behöver innehålla djurprodukter för att vara allsidig och hälsosam).

    Varför vänder man inte på det? Borde köttätare verkligen få adoptera? Köttätare accepterar att djur föds upp under ibland ganska hemska förhållanden (ät inte kyckling säger jag bara!), de lär sina barn att det är OK att göra så och att döda. De bidrar till miljöförstöring, regnskogsskövling, antibiotikaresistens osv. Och det finns massor av studier som visar att ju mindre kött man äter desto lägre risk för cancer, hjärtkärlsjukdom, diabetes osv.

Svar på tråden Tycker du att veganer borde få adoptera?