• Anonym (BB Sophia?)

    Måste få ett snitt, erfarenheter från BB Sophia/Stockholm?!

    Planerar mitt första barn men vill ha ett kejsarsnitt. Undrar nu om någon här inne har planerat snitt inbokat hos BB Sophia? I sådana fall, hur fick ni remissen dit och hur tidigt in i graviditeten? Var det svårt att få snittet godkänt och hur var läkarna? Om någon snittats där så berätta gärna om vägen dit och om hur ni upplevde vården. Ni som fått snitt godkänt (gärna förstagångsmammor) på andra ställen i Stockholm får gärna också berätta. Jag skulle väldigt gärna vilja komma på samtal redan innan jag är gravid (om man nu är så lyckligt lottad att man blir det), är det någon som har koll på hur man ska gå tillväga för att få till detta så smidigt som möjligt?

  • Svar på tråden Måste få ett snitt, erfarenheter från BB Sophia/Stockholm?!
  • Bling1975

    Jag gjorde planerat snitt på Södertälje och är jättenöjd. Väldigt bra bemötande hos aurora och läkare innan snittet blev beviljat och väldigt bra vård när det var dags. Undantaget var väl en av alla som jobbade natt på BB, hon var en surkart. Men vi hängde där i några dagar och alla andra var trevliga. Lokalerna är väl inte så piffiga men det är ju faktiskt inte så viktigt när man har det absolut finaste i världen att titta på.

    Tyckte inte det var svårt att få ett snitt, men det beror säkert på orsaken. I mitt fall så berättade jag varför och vi hade ett fint samtal om det. Aurora visade mig runt på förlossningen/BB men fokuserade ganska omgående på hur det skulle fungera om vi gjorde ett planerat snitt. Läkaren gjorde en rutinundersökning, småpratade lite och gav mig ett datum. Enda nackdelen var att man fick vänta ganska länge på att få komma dit och på att få ett beslut. Men där var min BM ett stort stöd.

    Men jag har bara bra erfarenheter av de olika klinikerna på Sophia så nu när även förlossning finns så skulle de säkert ha varit mitt förstahandsval.

  • Anonym (BB Sophia?)
    Bling1975 skrev 2014-05-07 00:45:06 följande:
    Jag gjorde planerat snitt på Södertälje och är jättenöjd. Väldigt bra bemötande hos aurora och läkare innan snittet blev beviljat och väldigt bra vård när det var dags. Undantaget var väl en av alla som jobbade natt på BB, hon var en surkart. Men vi hängde där i några dagar och alla andra var trevliga. Lokalerna är väl inte så piffiga men det är ju faktiskt inte så viktigt när man har det absolut finaste i världen att titta på. Tyckte inte det var svårt att få ett snitt, men det beror säkert på orsaken. I mitt fall så berättade jag varför och vi hade ett fint samtal om det. Aurora visade mig runt på förlossningen/BB men fokuserade ganska omgående på hur det skulle fungera om vi gjorde ett planerat snitt. Läkaren gjorde en rutinundersökning, småpratade lite och gav mig ett datum. Enda nackdelen var att man fick vänta ganska länge på att få komma dit och på att få ett beslut. Men där var min BM ett stort stöd. Men jag har bara bra erfarenheter av de olika klinikerna på Sophia så nu när även förlossning finns så skulle de säkert ha varit mitt förstahandsval.

    Tack för ditt svar :) hur sent fick du beskedet? Jag vill gärna få det tidigt då jag skulle må otroligt dåligt under graviditeten annars :( vill inte gå omkring med konstant ångest och en känsla av att ha en laddad pistol tryckt mot tinningen i 30 veckor...det skulle förstöra hela graviditeten och kan ju knappast gynna barnet tänker ja :-/ grattis till ditt barn och fint att höra att upplevelsen var bra iaf!!
  • Bling1975

    Jag skulle tro att slutgiltiga beskedet kom runt vecka 30. Min BM skickade remiss efter RUL och jag träffade aurora första gången i vecka 24, sedan hade vi ett besök till hos henne efter någon vecka eller två. Sedan fick vi vänta ett par veckor på en läkartid.

    Jag trodde att det skulle vara jobbigare än vad det var. Men min BM lugnade mig och min man lovade att vi skulle åka utomlands och göra ett privat snitt om de mot förmodan krånglade. Men jag har faktiskt aldrig hört talas om någon i Stockholm som har tvingats föda vaginalt mot sin vilja.

  • Anonym (op-ssk)
    Bling1975 skrev 2014-05-07 09:19:51 följande:
    Jag skulle tro att slutgiltiga beskedet kom runt vecka 30. Min BM skickade remiss efter RUL och jag träffade aurora första gången i vecka 24, sedan hade vi ett besök till hos henne efter någon vecka eller två. Sedan fick vi vänta ett par veckor på en läkartid.

    Jag trodde att det skulle vara jobbigare än vad det var. Men min BM lugnade mig och min man lovade att vi skulle åka utomlands och göra ett privat snitt om de mot förmodan krånglade. Men jag har faktiskt aldrig hört talas om någon i Stockholm som har tvingats föda vaginalt mot sin vilja.
    inte jag heller. I Sthlm får verkligen alla snitt. 
  • Anonym (Snitt Danderyd)

    Jag fick ett planerat kejsarsnitt för 9 år sedan på Danderyd. Minns inte vilken vecka jag var i, kanske runt v 25-30. Min barnmorska ordnade en remiss och jag fick sedan träffa en läkare på Danderyd. Fick berätta varför jag ville ha det osv.. De godkände mig och jag fick sedan välja datum för kejsarsnittet. Är mycket nöjd med allt på Danderyd.

  • Anonym (BB Sophia?)
    Anonym (Snitt Danderyd) skrev 2014-05-07 09:32:10 följande:
    Jag fick ett planerat kejsarsnitt för 9 år sedan på Danderyd. Minns inte vilken vecka jag var i, kanske runt v 25-30. Min barnmorska ordnade en remiss och jag fick sedan träffa en läkare på Danderyd. Fick berätta varför jag ville ha det osv.. De godkände mig och jag fick sedan välja datum för kejsarsnittet. Är mycket nöjd med allt på Danderyd.
    så ingen ifrågasatte dig? låter ju bra :)
  • Helly

    Beträffande kostnader, så är planerat snitt inte dyrare än en VF, inte sett över kvinnans hela livstid eftersom snitt orsakar färre skador och mindre behov av långsiktig eftervård. Själva proceduren är dyrare, men om man räkna med eftervården jämnar det ut sig. Om du googlar lite kan du hitta källor på att vården inte sparar några pengar på att hålla inne med snitten, snarare tvärt om. Om du behöver ytterligare en sak att slå dem i huvudet med, menar jag. =) 

  • Anonym (BB Sophia?)
    Helly skrev 2014-05-11 09:36:54 följande:
    Beträffande kostnader, så är planerat snitt inte dyrare än en VF, inte sett över kvinnans hela livstid eftersom snitt orsakar färre skador och mindre behov av långsiktig eftervård. Själva proceduren är dyrare, men om man räkna med eftervården jämnar det ut sig. Om du googlar lite kan du hitta källor på att vården inte sparar några pengar på att hålla inne med snitten, snarare tvärt om. Om du behöver ytterligare en sak att slå dem i huvudet med, menar jag. =) 
    Jo den delen vet jag redan :) Har vetat om att jag vill ha snitt sedan jag var 11 år och sen så jobbar jag inom förlossning/spädbarnsvård så jag har rätt bra koll men jag vet ju att det är sånt där de brukar dra fram liksom. Visst skulle jag kunna klämma till en ljugande läkare som är emot mig rätt bra men det vore liksom skönt att slippa någon sorts strid i något så positivt som att skaffa sitt första barn :) Därför tänkte jag att BB Sophia kanske har mindre av den där motarbetande och till-varje-pris-övertygande attityden. Har halva cinahl i minnet och en himla massa böcker om både ks, förlossningsrädsla, vaginala förlossningar och lite studentlitteratur i neovård, antenatalvård och för BM här i bokhyllan också så rent kunskapsmässigt kan de inte trycks till mig. Dock vet jag ju hur läkare ibland kan vara och den sorten jag tänker på gillar inte att bli motbevisade. Att jag slår ner allt människan påstår innebär trots allt inte att denne känner för att godkänna ett snitt, det kan lika gärna bli en långdragen remiss till aurora osv. Så jag försöker mest sondera terrängen lite om det nu är så att de är mer öppensinnade och patientcentrerade på BB Sophia :) Sedan tänkte jag om någon fått tid för beslut tidigare än v 30? Det är ju slöseri med resurser att skicka mig till aurora och ditt eller datt för ha rjag inte ändrat mig på över femton år lär jag inte göra det då heller. Då borde man ju inte behöva vänta tills det nästan är dags för kläckning menar jag?
  • Anonym (BB Sophia?)
    Helly skrev 2014-05-11 09:36:54 följande:
    Beträffande kostnader, så är planerat snitt inte dyrare än en VF, inte sett över kvinnans hela livstid eftersom snitt orsakar färre skador och mindre behov av långsiktig eftervård. Själva proceduren är dyrare, men om man räkna med eftervården jämnar det ut sig. Om du googlar lite kan du hitta källor på att vården inte sparar några pengar på att hålla inne med snitten, snarare tvärt om. Om du behöver ytterligare en sak att slå dem i huvudet med, menar jag. =) 
    Dessutom, skulle de dra upp kostnaden så skulle jag isf ge dom en lätt liten kalkyl på vad terapi en gång i veckan under 9 månader kommer att kosta landstinget och sedan plussa det på snittet för en förstagångsförlossning som sällan går fort med minst ett skiftbyte samt jourkirurgi ;)
  • Anonym (elin)

    Vilka sjukhus utför ks överhuvudtaget i Stockholm? Gör även sös och st Görans det?

  • Anonym (BB Sophia?)
    Anonym (elin) skrev 2014-05-13 09:05:24 följande:
    Vilka sjukhus utför ks överhuvudtaget i Stockholm? Gör även sös och st Görans det?
    sös, solna, huddinge och danderyd vet jag. st göran har jag tyvärr ingen aning om :-/ och bb sofia då
  • Anonym (Snitt Danderyd)
    Anonym (BB Sophia?) skrev 2014-05-10 18:16:08 följande:
    så ingen ifrågasatte dig? låter ju bra :)

    Jo, dom frågade mig. Det var inte bara att gå dit och säga att man ville ha kejsarsnitt bara för att.. (Kanske lät lite enkelt när jag skrev förra inlägget). Fick verkligen förklara varför jag ville det och hur jag kände. Vad min anledning var vill jag inte gå in på här.

    Lycka till, hoppas allt går bra för dig
  • Anonym (op-ssk)
    Anonym (elin) skrev 2014-05-13 09:05:24 följande:
    Vilka sjukhus utför ks överhuvudtaget i Stockholm? Gör även sös och st Görans det?
    Sös ja, men inte St Göran. De har ju ingen förlossning. 
  • Anonym (elin)

    Är det även olika kvalitet på de olika sjukhusen...gällande förlossning och snitt? Om man jämför dem?

  • Anonym (op-ssk)
    Anonym (elin) skrev 2014-05-14 22:07:55 följande:
    Är det även olika kvalitet på de olika sjukhusen...gällande förlossning och snitt? Om man jämför dem?
    Hur menar du då?
  • Anonym (elin)
    Anonym (op-ssk) skrev 2014-05-15 10:01:06 följande:
    Hur menar du då?
    Menar om de som föder är olika nöjda med de olika sjukhusen i efterhand. Dvs bemötande, vård, väntetid osv, osv. Kanske inte finns nån sån jämförelse... Har en på jobbet som födde på ett sjukhus och det blev bara ett trauma, då de ej lyssnade på henne och sjukhuset va underbemannat....
  • Anonym (op-ssk)
    Anonym (elin) skrev 2014-05-15 20:45:03 följande:
    Menar om de som föder är olika nöjda med de olika sjukhusen i efterhand. Dvs bemötande, vård, väntetid osv, osv. Kanske inte finns nån sån jämförelse... Har en på jobbet som födde på ett sjukhus och det blev bara ett trauma, då de ej lyssnade på henne och sjukhuset va underbemannat....
    Hela Sthlm är underbemannat, ska du veta. Jag skulle ändå aldrig gå på "jag har hört"-historier, eftersom alla människor prioriterar olika saker. Ett bra bemötande kan du tycka är ett dåligt bemötande osv. Att din kompis hade dåliga upplevelser kanske beror på andra saker än sjukhuset i sig, tex att man inte kommit överens med sin BM. Andra patienter kan ibland tro att sjukhusen är hotell där man ska få allt serverat också. 
Svar på tråden Måste få ett snitt, erfarenheter från BB Sophia/Stockholm?!