• Anonym (blääää)

Dålig andredräkt

Har fått ett jobbigt problem som jag önskar att någon kunde hjälpa mig med.
    Träffat en helt underbar kille men han har så dålig andedräkt att jag knappt kan kyssa honom även om jag vill.
    Vad gör man åt detta?
    Finns det några tabletter el liknande man kan bjuda på?
    Kan ju inte säga det till honom.
    Säg bara inte halstabletter el tuggummi eftersom jag vet att det inte fungerar.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Dålig andredräkt
  • Anonym (blääää)
    Uddabus skrev 2014-05-03 23:12:31 följande:
    Var har du träffat karln ifråga?

Dejtingsajt.
  • Anonym (berätta)
    Anonym (blääää) skrev 2014-05-03 22:51:22 följande:

Nej.
    Har sagt att jag inte kan träffa honom på 2 veckor nu på grund av att jag är upptagen.
    Under dessa veckor skall jag fundera på hur jag skall göra slut.
    Men det känns ju så onödigt att göra slut på grund av dålig andedräkt, om han är så underbar som du säger, tar du bara mod till dig att påtala problemet så kanske han tar tag i det genom att borsta tänderna bättre, använda tandtråd eller sluta äta chorizo-korv i tid och otid ifall det är nått sånt som får honom att lukta så illa ur munnen. Man kan ju inte ta tag i ett problem ifall man inte ens är medveten om att det existerar! 
  • Anonym (blääää)

Kanske är jag feg men det är endast för att jag inte vill såra honom.
    Visst är det ännu dummare att inte säga något men just nu är jag så mesig att jag hellre drar mig undan tills jag kommit på ett sätt att påtala detta eller göra slut.
    Är i alla fall klar med att jag inte kan vara intim med honom igen även om han skulle få bort lukten.
    Har varit med om att mina pojkvänner haft dålig andedräkt tillfälligt ibland men det har aldrig varit så här extremt.

• Anonym (blääää)
    Anonym (berätta) skrev 2014-05-01 22:00:24 följande:
    Ja det är det jag också befarar, att hans andedräkt kan bli ett hinder i sociala sammanhang utöver att hans dejt inte klarar av att kyssa honom utan att få kväljningar. Det vill väl ingen uppleva. kanske talas om honom på arbetsplatsen? hur kollegorna ska göra för att påtala problemet istället för att undvika hans närhet? Det finns flera trådar från personer som har liknande problem med sina kollegor som luktar svett eller som pruttar så pass mycket och illa att arbetskamraterna inte vill dela kontor med personen ifråga. Det är ju hemskt! Jag hade velat veta varför kollegor tittar snett på mig eller undviker mig ifall det var något så pass simpelt att jag visserligen är en trevlig person - men jag luktar illa - och därför klarar inte folk av att vara nära mig. Jag vill inte att folk ska beklaga sig för andra arbetskamrater eller för andra människor om min kroppsodör ifall alls som behövs är jag duschar lite oftare och använder deo eller att jag borstar tänderna mer ordenligt eller undviker föda som får mig att prutta riktigt illa (ifall jag gått runt och inbillat mig att kollegorna inte märker att jag pruttar hela tiden).

Man kan påtala saker och ting på ett snällt sätt där man försöker undvika att såra känslor för man behöver förstås inte gapa "DU STINKER!" för att få fram det man vill ha sagt:)

Önskar hellre att han pruttade illa eftersom det i själva verket inte är människan det luktar om.
    Skulle aldrig göra slut då.
    Om en prutt luktar kan jag säga det eftersom allas gaser luktar mer eller mindre (även mina egna).
    Man kan ju till och med skoja om det.
    Men att säga något om munnen är så tabu samtidigt som jag tycker att det är så viktigt att vara fräsch just där.
  • Anonym (A)
    Anonym (blääää) skrev 2014-05-03 22:51:22 följande:
    Nej. Har sagt att jag inte kan träffa honom på 2 veckor nu på grund av att jag är upptagen. Under dessa veckor skall jag fundera på hur jag skall göra slut.

Så själva känslan av pinsamhet får slå ut möjligheten att få en underbar kille? Tycker absolut du ska skriva ett mejl till honom om detta, kan kännas lättare än ta det face to face. Bara säg som det är: "jag tycker du känns som en jättebra kille, MEN orsaken till att jag inte vill fortsätta är din andedräkt. Gör det omöjligt för mig att ens kyssa dig tyvärr. Tror det skulle kännas både kränkande för dig o pinsamt för mig att säga det face to Face, därför mejlar jag dig om detta istället. OM du skulle göra något åt andedräkten vill jag gärna fortsätta med dig, men inte annars tyvärr". På så sätt upplyser du honom om hans problem (som han kanske är helt omedveten om o därmed ger honom en chans göra nåt åt det), o har varit ärlig o tydlig för egen del oxå.
  • Uddabus

Har du träffat honom såmånga gånger så att du tror eller vet att det alltid äe så

• Anonym (blääää)
    Uddabus skrev 2014-05-04 12:26:20 följande:
    Har du träffat honom såmånga gånger så att du tror eller vet att det alltid äe så

Nej men jag har fått så dåliga erfarenheter utav det att jag inte vil prova igen.
  • Anonym (berätta)

Jag tycker på nått sätt att du är rätt ute, vilket gnista som helst kan ju försvinna, hur bra någon än är om man tycker att de är ofräsch eller av att man tycker personen luktar illa. Hans andedräkt kanske dödade den gnista du initialt kände för honom, det behöver inte vara fel, jag hade också blivit rejält avtänd även om personen i sig faktiskt var en väldigt bra människa. Hade jag haft kvar intresset men haft problem med andedräkten så hade jag påtalat problemet och hoppats att han löst det. Hade jag tappat intresset pga andedräkten så hade jag inte påtalat problemet utan sagt att jag inte vill träffas mer. Känslor kan ju komma av sig totalt ifall man får kväljningar av den andres lukt och dör känslorna så finns det ju ingen idé att fortsätta träffas - inte ens om problemet löser sig eftersom känslorna inte längre finns kvar i vilket fall som helst. 

Jag uppfattar det som att det här med hans andedräkt och att kyssa honom är lika med kväljningar och starkt obehag gjort att du tappat intresset totalt (men du vill tycka om honom eftersom han är underbar). Klandra inte dig själv. Men jag vill verkligen trycka på att  OM du faktiskt fortfarande känner intresse - bortsett från andedräkten - så har du mycket att vinna på att påtala att han luktar illa.

• Anonym (helle)

Du MÅSTE tala om för honom att han har dålig andedräkt, hur pinsamt det än är. Hans andedräkt kanske är orsaken till att han är singel och att tjej efter tjej som alla har tyckt att han varit underbar på alla andra sätt och vis dumpat honom, för att den är så motbjudande.

Min egen sambo fick problem med andedräkten en bra bit in i vårt förhållande då vi var stadgade sedan länge. Jag var tvungen att tala om det för honom. Hade han haft den andedräkten när vi träffades hade det aldrig blivit han och jag. Det visade sig att det var tandsten och efter en rejäl rensning hos tandhygienisten och därefter regelbundna besök är problemet borta.

Nu ställer jag diagnosen "tandsten" på alla som har en liknande doft ur munnen, bl a två manliga kolleger vars lukt jag känner på meters avstånd. Kan dock inte säga någonting till dem, p g a det här tabut. Hoppas att någon av deras egna anhöriga vågar säga till någon gång.

• Anonym (Mm)

Hamnade i samma läge med en man för inte alls länge sen. Träffades också via dejtsida. Galet dålig andedräkt. Typisk plackandedräkt.

Så satt jag hos tandläkaren när han messade en gång vilket jag skrev att jag var, hos tandläkaren alltså. Och hans svar var "aldrig att man skulle få honom till tandläkaren". Så jag frågade om han aldrig går till tandläkaren, svaret var nej såklart. Så jag skrev då att han har dålig andedräkt och att han kanske borde gå dit. Han blev förstås stött, och intresset svalnade efter det.

Men jag kände att detta kommer absolut bli ett problem, och det faktum att han då aldrig går till tandläkaren gjorde mig lite äcklad så att intresset svalnade var nog ömsesidigt.

Jag har en extremt känslig näsa. Kan hantera dofter och jag tror man är doftkompatibel, alltså att man tycker den man passar ihop med doftar gott. Då handlar det om naturliga kroppsdofter, inte såna som beror på dålig hygien, som svett eller smutsiga tänder (= dålig andedräkt).

Jag hade sagt det till honom. Står du ut med andedräkten så gör det inte, men om det kommer bli ett problem så ta upp det nu. Förhoppningsvis är det enkelt fixat med lite bättre tandhygien, om det inte beror på nåt annat medicinskt, då är det förstås synd om honom och går kanske inte att göra nåt åt. Jag hade absolut velat veta om jag gick omkring och luktade illa.

• Anonym (Sjuksköterskan)

Köp SB12 (på flaska, inte tuggummi) till dig själv. Låt honom sedan se att DU använder det, och säg att "jag vill inte riskera att lukta dåligt ur munnen". 
    Säger han att du inte gör det så svara att "det märker man ju inte själv, och jag vill känna mig säker". 

Säg också att du läst att man kan testa att först slicka på handryggen med bakre delen av tungan, låta det torka en aning, och sedan provlukta. Då känner man ungefär hur ens egen andedräkt är. Gör han det så lär han själv märka att det stinker, och förhoppningsvis kommer han då göra allt för att ändra på det. 

Lycka till!

Svar på tråden Dålig andredräkt