Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (blääää)

Dålig andredräkt

Har fått ett jobbigt problem som jag önskar att någon kunde hjälpa mig med.
    Träffat en helt underbar kille men han har så dålig andedräkt att jag knappt kan kyssa honom även om jag vill.
    Vad gör man åt detta?
    Finns det några tabletter el liknande man kan bjuda på?
    Kan ju inte säga det till honom.
    Säg bara inte halstabletter el tuggummi eftersom jag vet att det inte fungerar.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Dålig andredräkt
  • Anonym (halsen)
    Anonym (berätta) skrev 2014-05-01 20:43:18 följande:
    Det finns personer som har problem med att det fastnar mat bakom halsmandlarna (och det är verkligen jättesynd om dem!) - men de flesta slarvar faktiskt bara med sin munhygien... så majoriteten av människor som alltid har dålig andedräkt kan faktiskt göra någonting åt det med hjälp av förbättrad munhygien.

Hur kan du veta det så säkert? Att de flesta slarvar menar jag?
  • Anonym (blääää)
    Anonym (berätta) skrev 2014-05-01 20:39:24 följande:
    Fast grundproblemet är ju att han sannolikt har dålig munhygien, man kan inte bota det med hjälp av ett tuggummi. Man kan dock lindra lukten tillfälligt med hjälp av tuggummin och halstabletter.

Men vill du verkligen kyssa någon som sannolikt har dålig munhygien? Jag för egen del avskyr tungkyssar, oavsett munhygien, torra pussar däremot går bra. Kände bara avsmak när jag fick reda på att man kan smittas av någons annans munbakterier ifall man tungkyssar någon som har massor med hål i tänderna. Det är därför föräldrar som har mycket hål i tänderna inte bör äta från samma bestick som sina barn eftersom de då kan ge sina barn samma negativa bakterieflora i munnen.

Som sagt, jag förstår att det är ett känslig ämne, men problemet kommer inte bli bättre med tiden ifall killen ifråga inte blir medveten om hur äckligt han luktar. Man behöver inte ha en superallvarlig konversation om det, man kan skämta lite, typ om man vaknar på morgonen tillsammans och fnissade säger "kära nån, du får nog allt gå upp och borsta tänderna, det finns tandtråd i badrumsskåpet, använd hur mycket du vill!". Vill han kyssar så kan du insistera på att han först ska tugga ett SB12-tuggummi, han kommer ju sannolikt förstå att du tycker att han har dålig andedräkt ifall du tvingar på honom ett tuggummi när han försöker kyssas men du kan fnissa åt det istället för att predika om vikten av  goda munhygienvanor (det kan du ta senare i relationen i så fall ifall han inte förstår hinten på egen hand).
    Å nej menar du att det kan smitta också?
    Att jag kan få hans bakterieflora?
    Visst grundproblemet kvarstår ju men tills jag känner honom bättre får jag köpa något som motverkar dålig andedräkt. Han är helt fantastisk och jag vill inte förlora honom.

• Anonym (x)

Googla på tonsillstenar. Jag har det å borstar noga tänderna, tandtrådar å regelbundna besök hos tandläkaren. Det som hjälper mig är att jag trycker ut dessa fruktansvärda illaluktande vita små kulor.

• kanalltidblibättre

En läkarvän till mig säger att det kan finnas fickor vid halsmandlarna. Dessa kan tydligen opereras bort om msn luktar illa.

• Anonym (blääää)

Tyckte även att det luktade om hans läppar så det måste vara tandköttet eller något.
    Har aldrig upplevt att torra pussar smakar illa :(.

• Anonym (berätta)
    Anonym (halsen) skrev 2014-05-01 20:57:31 följande:

Hur kan du veta det så säkert? Att de flesta slarvar menar jag?

Över 90 procent av individer med dålig andedräkt har ett problem som sitter i munhålan. Karies, inflammation vid tändernas rötter eller bakteriebeläggningar (sk plack) mellan tänderna eller i förstorade tandköttsfickor där bakterier kan ansamlas i ökade mängder på grund av tandköttsinflammation kan vara bakomliggande orsak till dålig lukt, kanske har man beläggningar på tungan som luktar mindre bra? Med hjälp av tungskrapa, noggranna munhygienrutiner med tandborste och tandtråd/mellanrumsborste och eventuellt även med någon form av munskölj så kan de flesta komma till rätta med sina problem med andedräkten. Vissa behöver en insats av en tandläkare så därför kan det vara bra att söka upp tandvården om man märker att man ofta luktar illa ur munnen eller om man ofta får det påpekat för sig och inte kommer tillrätta med det trots att man verkligen försöker vara så noga det bara går med sina munhygienrutiner.

Visst kan man även ha dålig andedräkt trots att man är noga med munhygien, då kanske man får se över sina matvanor, har man mycket vitlök i kosten till exempel? alkohol och rökning kan påverka andedräkten negativt. Utesluter man sådant, har fått hjälp av tandläkare och ändå luktar illa så kanske man ska söka sig vidare till sjukvården för undersökning, är det någonting med magen som gör att det luktar? har man tex en infektion nere i halsen som orsakar lukten?

Du kan själv ta reda på information, sök information i vetenskapliga databaser såsom google scholar, pubmed eller cinhal etc. Använd sökord i stil med halitosis, bad breath, plaque eller oral malodour.

Ts kanske kan hinta lite till pojkvännen på ett sätt som gör att han kanske inte förstår att han luktar? förstår ju att det kan vara känsligt ämne. Berätta att du hört att man kan få reda på om man har dålig andedräkt om man slickar sig själv på handleden. Luktar det illa när saliven torkat så har man sannolikt dålig andedräkt. Kanske testar pojkvännen det då direkt eller på egen hand när hon är med för att se om det stämmer? Han lär ju upptäcka då ifall det luktar illa om handleden.

• Lana899

Vi kan diskutera hur länge som helst om kanske varför han luktar illa!
    Problemet är att han tydligen inte vet om det själv!
    Öppna munnen och säg det till din kille,du hjälper honom inte tvärtom!
    Skulle du vilja att din kille inte hade sagt till dig om du luktat illa i munnen?
    Och tänk att gå runt bland folk som tittar konstigt på dig och undviker dig,det är det som kommer hända din kille om ingen vågar säga till stackaren att han luktar!
    Tänk om någon annan påpekar detta för honom och han frågar dig sen varför du ej sa något,det kommer bli mycket mer pinsamt för honom!

Bespara honom den pinsamheten!

• Anonym (blääää)
    Lana899 skrev 2014-05-01 21:36:37 följande:
    Vi kan diskutera hur länge som helst om kanske varför han luktar illa!
    Problemet är att han tydligen inte vet om det själv!
    Öppna munnen och säg det till din kille,du hjälper honom inte tvärtom!
    Skulle du vilja att din kille inte hade sagt till dig om du luktat illa i munnen?
    Och tänk att gå runt bland folk som tittar konstigt på dig och undviker dig,det är det som kommer hända din kille om ingen vågar säga till stackaren att han luktar!
    Tänk om någon annan påpekar detta för honom och han frågar dig sen varför du ej sa något,det kommer bli mycket mer pinsamt för honom!

Bespara honom den pinsamheten!

Mitt ex sade till mig en gång att jag fått dålig andedräkt när jag bantade.
    Det försvann när jag slutade att banta.
    Grejen var den att vi hade varit ihop i flera år och jag uppskattade hans ärlighet.

Denna kille har jag bara känt i 2 veckor och vill inte börja på att påtala detta ännu.
    Men jag tänker inleda med tuggummin och om han frågar kommer jag att säga som det är.

Hoppas allt går bra och att han fortfarande vill träffa mig.
Svar på tråden Dålig andredräkt