• Anonym (apelsinjuice)

Flytta ihop-problem!

Hallo! 
    Jag och killen ska äntligen flytta ihop efter nästan 2 år tillsammans. Ser fram emot det jättemycket så so far all good... 
    MEN han har noll koll på inredning... Jag ska flytta in hos honom och ärligt, jag älskar honom mest i hela världen men där ser helt fördjävligt ut! Gammal nött skinnsoffa med tillhörande nött fåtölj, fult bastant glasbord med nån fusk mahogny, gräsliga mattor både i kök och vardagsrum... 
    Jag skulle kunna fortsätta i evighet med att räkna upp fula grejer i hans lgh. Det står för fasiken en ölflaska som prydnad i vardagsrumsfönstret! Ja, ni fattar...
    Vad F-N gör man?! Hur säger man till den man älskar att man vill åka till tippen med alla hans grejer? 
    Finns liksom inte en chans till att jag kommer bo och trivas i hans möblemang... Det finns typ en lampa som kan vara kvar, thats it!
    Ja, I-lands problem kanske men jag nojjar över detta. HJÄLP! :)  

• Svar på tråden Flytta ihop-problem!
  • Anonym (apelsinjuice)
    silhuett skrev 2014-05-03 12:35:57 följande:
    Du känner dig väl kanske lite som en inneboende när du flyttar in i HANS lägenhet med HANS saker? Kanske vill du att ni skaffar GEMENSAMMA saker istället så att du kan känna dig hemma där? smile5.gif
    Så skulle jag känna i alla fall.

Men ofta har man inte råd att köpa ett helt nytt möblemang, så byt ut saker successivt, börja med det värsta.
    Grejen är ju den är det inte finns nått "värsta". Allt är ju värst...  Och nej, vi har inte råd med en ny soffa just nu, särskilt inte när jag redan har en rätt ny och fin.
    Äsch, han får helt enkelt fundera över vad som är viktigt för honom att ha kvar. Skejtboarden på väggen kan jag nog sträcka mig till kan få vara kvar
    Anonym (Asimovaren) skrev 2014-05-03 10:55:08 följande:
    Antar att du har påpekat vad du tycker om "skräpet" så han vet om det?

Ni kan inte flytta till din lägenhet?

Annars får du vara lite taktisk, säga att det luktar apa om hans grejer, kanske att är du är allergisk mot skinn, att du inte tål medlet som skinnet är garvat med.

Säga att det blir ljusare och att ni får större ytor med dina möbler.
    Synallergisk mot soffan och glasbordet kanske kan vara nått...
  • silhuett

Låter ju som att soffan är det värsta enligt dig, eftersom den nämns så frekvent Kan ni inte sälja din och så köper ni en "ny" (fin begagnad) som ni valt tillsammans?

• EnAnonumius

Vad är det för fel på folk, som startar sådan här typer trådar..
    När man flyttar ihop eller bor ihop så är det en kompromiss som skall gälla. För man är TVÅ i ett förhållande.

När det kommer till inredning så självutnämner sig VANLIGEN (inte alltid men vanligen) kvinnor, i strighta förhållanden, till inredningsexperter med god smak, och ignorera mannen och hans önskemål för mannen har så "dålig smak", enligt dessa självutnämnda smak- och inredningsexperter till kvinnor.

Tröttsamt och klychigt och man nästan skäms för att vara kvinna när man ser och läser sådant. I synnerhet om man har den fula ovana själv (som kvinna) att ha som tumregel med förhållanden; "VI kommer fram till OSS".

Är man två i ett förhållande så skall man kompromissa, mannen skall ha samma likvärdiga rätt att få lov att ha åsikter och önskemål om inredning. Sedan är det skit sak samma om någon soffa eller andra möbler är ny inköpta. Sälj skiten (det är bara möbler ändå) och gå ut och titta gemensamt efter möbler som båda gillar, Alternativt så tittar man igenom i bägge hemmen och försöker kompromissa fram en gemensam lösning till ett nytt hem från bägge personers möbler.

Men vad du än gör TS släng din egoism kring möbler i papperskorgen där den hör hemma. Du skall flytta ihop med din kärlek nu. Han har likvärdig rättighet att få lov att vara med och bestämma hur ert gemensamma hem skall se ut. Anser du inte detta, att han har samma rättigheter att vara med och bestämma om möbler etc etc i ert gemensamma förhållande, så ja, då är du nog inte mogen för att leva ihop med någon ännu.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • WinterDawn
    EnAnonumius skrev 2014-05-03 13:00:14 följande:
    När man flyttar ihop eller bor ihop så är det en kompromiss som skall gälla. För man är TVÅ i ett förhållande.

När det kommer till inredning så självutnämner sig VANLIGEN (inte alltid men vanligen) kvinnor, i strighta förhållanden, till inredningsexperter med god smak, och ignorera mannen och hans önskemål för mannen har så "dålig smak", enligt dessa självutnämnda smak- och inredningsexperter till kvinnor.

Tröttsamt och klychigt och man nästan skäms för att vara kvinna när man ser och läser sådant. I synnerhet om man har den fula ovana själv (som kvinna) att ha som tumregel med förhållanden; "VI kommer fram till OSS".

Är man två i ett förhållande så skall man kompromissa, mannen skall ha samma likvärdiga rätt att få lov att ha åsikter och önskemål om inredning. Sedan är det skit sak samma om någon soffa eller andra möbler är ny inköpta. Sälj skiten (det är bara möbler ändå) och gå ut och titta gemensamt efter möbler som båda gillar, Alternativt så tittar man igenom i bägge hemmen och försöker kompromissa fram en gemensam lösning till ett nytt hem från bägge personers möbler.

Men vad du än gör TS släng din egoism kring möbler i papperskorgen där den hör hemma. Du skall flytta ihop med din kärlek nu. Han har likvärdig rättighet att få lov att vara med och bestämma hur ert gemensamma hem skall se ut. Anser du inte detta, att han har samma rättigheter att vara med och bestämma om möbler etc etc i ert gemensamma förhållande, så ja, då är du nog inte mogen för att leva ihop med någon ännu.

• Anonym (apelsinjuice)
    silhuett skrev 2014-05-03 12:50:37 följande:
    Låter ju som att soffan är det värsta enligt dig, eftersom den nämns så frekvent smile5.gif Kan ni inte sälja din och så köper ni en "ny" (fin begagnad) som ni valt tillsammans?
    Ja, och soffbordet. 
    Äsch, jag får nog igenom soffan. Kan ju inte sitta i en risig soffa och amma, ska köra på den ursäkten. 
    Jo, det kommer vi kanske att göra när vi hittar en bättre lgh. Den här kommer bara vara ett stopp på vägen. Jag vill ju att vi ska köpa saker ihop så att det blir vårt, inte bara mitt eller hans dock saknas ekonomin just nu. 
    Finns annat vi måste ha först, babygrejer, ny säng osv
  • Anonym (apelsinjuice)
    EnAnonumius skrev 2014-05-03 13:00:14 följande:

Ehh? Ja? Det är väl självklart att han har lika rätt som jag, det är ju hela problemet.
    Men visst, bo du i en ungkarlslya med ölflaskor, skejtboards och klistermärken som prydnad överallt och se hur du trivs efter en kvart. 
  • Anonym (hmm)

Byt inte ut allt på en gång. Låt det smyga sig in och ut istället. Min syster och hennes sambo (sen 20 år) hade det liknande. En efter en fick hans saker "försvinna". Han hade också skinnsoffor, glasbord och en hiskelig barvagn i mässing.. Stålrörsprydnadshylla med glasskivor..

Börja med sofforna och bordet. Dina är ju nyare och inte fulla av skavanker. Borde inte vara svårt komma med argument som talar för att göra det bytet.

• Anonym (Dubbelmoral)

Wow. Kvinnor är verkligen hycklande subbor på hög nivå. Fy fan vilka råd. Han kommer att tro att han fått som han vill, haha. Idioti. Men det är bra, mannen kan manipulera ts på samma sätt. Haha, hon tror att hon fått som hon vill ha! Ärlighet i ett förhållande är inget som ni kvinnor anser vara något för er? Eller ska det bara gå åt ena hållet? Mannen ska vara ärlig, berätta allt för er men själva ljuger och manipulerar ni.

JessicaDeluxe79 skrev 2014-05-03 12:33:09 följande:
    Det finns en variant till, nämligen att om du verkligen vill ha din soffa för den är finare så får han välja något han absolut inte kan skiljas ifrån. Sen väljer du något, sen han osv. Och sen när ni väl bor ihop så övertalar du honom att köpa en ny grej åt gången och avyttra en annan. Det är en ständigt pågående process, men så småningom så kommer hemmet troligen vara mer likt din smak än hans. Och han kommer att tro att han fått som han vill, haha.

• PrinsessanLeia

Kompromissa, var medveten om att det är ni två som ska bo där och inte bara du. Jag tror det är många killar som blir helt överkörda vad gäller inredning tyvärr och får leva sitt liv rosablommigt när de inte rikigt trivs så men de har för dåligt självförtroende ich lite stöd i samhället för att orka hävda sin rätt. Kvinnor kan således inte köra över män likaväl som kvinnor inte ska köras över av män inom andra områden.

• Tveksamt
    Anonym (apelsinjuice) skrev 2014-05-03 13:25:29 följande:
    Ehh? Ja? Det är väl självklart att han har lika rätt som jag, det är ju hela problemet.
    Men visst, bo du i en ungkarlslya med ölflaskor, skejtboards och klistermärken som prydnad överallt och se hur du trivs efter en kvart. 
    Hela problemet är att han har något att säga till om?
    Jag ser inte riktigt problemet alls faktiskt, eller rättare sagt, inget problem som någon på FL kan hjälpa er att lösa. Ni måste tillsammans komma fram till en kompromiss som ni båda kan leva med.
    Att försöka lura den ena hit eller dit är bara kontraproduktivt för relationen.
    Är soffan så förskräcklig, propsa på din soffa i utbyte mot att han får välja köksbord. Han väljer säng mot att du väljer soffbord. Han väljer [...] mot att du väljer [...].
    Bara att inse att ni har olika smak, väx upp och lär er hantera det, tillsammans.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Flytta ihop-problem!