• Anonym (apelsinjuice)

Flytta ihop-problem!

Hallo! 
    Jag och killen ska äntligen flytta ihop efter nästan 2 år tillsammans. Ser fram emot det jättemycket så so far all good... 
    MEN han har noll koll på inredning... Jag ska flytta in hos honom och ärligt, jag älskar honom mest i hela världen men där ser helt fördjävligt ut! Gammal nött skinnsoffa med tillhörande nött fåtölj, fult bastant glasbord med nån fusk mahogny, gräsliga mattor både i kök och vardagsrum... 
    Jag skulle kunna fortsätta i evighet med att räkna upp fula grejer i hans lgh. Det står för fasiken en ölflaska som prydnad i vardagsrumsfönstret! Ja, ni fattar...
    Vad F-N gör man?! Hur säger man till den man älskar att man vill åka till tippen med alla hans grejer? 
    Finns liksom inte en chans till att jag kommer bo och trivas i hans möblemang... Det finns typ en lampa som kan vara kvar, thats it!
    Ja, I-lands problem kanske men jag nojjar över detta. HJÄLP! :)  

• Svar på tråden Flytta ihop-problem!
  • WinterDawn

Ni får kompromissa helt enkelt. Vissa saker får du stå ut med är fula, precis som han får om han inte gillar dina saker eller din stil. Bestäm ett par grejer som du verkligen, verkligen inte kan stå ut med och be honom ta bort dessa, men inte allt. Och räkna då också med att eventuellt höra detsamma från honom.

Ska ni ha barn kanske det är bra att behålla den fula soffan medan de är små, ställa din i förrådet och sedan byta när barnen är äldre. Det är ganska skönt att inte ha möbler man vill vara jätterädd om när barnen äter choklad på lördagskvällen framför tv:n...
    Du kan köpa några fina plädar och lägga över, så ser det finare ut.

Ett hem bygger man dessutom upp över tid, när jag och min sambo flyttade ihop hade vi båda fula grejer vi tog med oss från våra lägenheter, som ung och nyutflyttad tog man ju farmors gamla bord och kompisens gamla soffa... men med tiden, 10+ år nu, så har vi sakta men säkert bytt ut i stort sett alla möbler när pengar och tid har funnits.

• Anonym (Asimovaren)

Antar att du har påpekat vad du tycker om "skräpet" så han vet om det?

Ni kan inte flytta till din lägenhet?

Annars får du vara lite taktisk, säga att det luktar apa om hans grejer, kanske att är du är allergisk mot skinn, att du inte tål medlet som skinnet är garvat med.

Säga att det blir ljusare och att ni får större ytor med dina möbler.

• Radhuspinglan
    Anonym (Asimovaren) skrev 2014-05-03 10:55:08 följande:
    Antar att du har påpekat vad du tycker om "skräpet" så han vet om det? Ni kan inte flytta till din lägenhet? Annars får du vara lite taktisk, säga att det luktar apa om hans grejer, kanske att är du är allergisk mot skinn, att du inte tål medlet som skinnet är garvat med. Säga att det blir ljusare och att ni får större ytor med dina möbler.

Du tipsar alltså om att råljuga och bara hitta på en massa? Ooooookej... :O
  • Anonym (apelsinjuice)

Man kan kanske låtsas att det varit inbrott... Opps! Tjuvarna gillade nog din soffa älskling. Hmm...

• Anonym (Asimovaren)

Råljuga, det tänkte jag faktiskt inte på, kanske mera att det var en vit lögn :)

Hur ser soffan ut under eventuella dynor, brukar kunna vara skattgömma av diverse olika saker o ting. kanske är en smitthärd av stora mått, tänk på ert barn

• Radhuspinglan
    Anonym (Asimovaren) skrev 2014-05-03 12:21:12 följande:
    Råljuga, det tänkte jag faktiskt inte på, kanske mera att det var en vit lögn :) Hur ser soffan ut under eventuella dynor, brukar kunna vara skattgömma av diverse olika saker o ting. kanske är en smitthärd av stora mått, tänk på ert barn

Fast, vadå, de ska bo ihop, ha barn ihop. Man ljuger inte om allergier och annat. Vad är det för sätt!? Dessutom har de varit tillsammans ett bra tag, så han skulle väl kanske ha känt till det...
  • JessicaDeluxe79

Säg att ni börjar om med allt vad det innebär av att välja ut nytt möblemang TILLSAMMANS. På så vis får han vara med och bestämma men du kan ändå styra upp så det inte ser FÖR jävligt ut :) Det relevanta är ju att han får känna sig delaktig, så att han inte känner sig som en främling i sitt eget hem. Det ultimata vore förstås att flytta in i en helt ny lägenhet för att verkligen markera nystart, men det är inte alla som har den möjligheten. Näst bäst vore ju då att inreda tillsammans. Har du tur så kan han ju se det som något som för er närmare och ett bra sätt att börja ert gemensamma liv tillsammans.
    Håller tummarna att det funkar!

• MuppinCowboy
    riboflavin skrev 2014-05-03 10:39:22 följande:
     kompromissa helt enkelt, du kommer antagligen inte få precis som du vill och han kommer inte få precis som han vill, men ni tillsammans får ska något ni bägge trivs med.
    Dumhet diskriminerar inte
  • JessicaDeluxe79

Det finns en variant till, nämligen att om du verkligen vill ha din soffa för den är finare så får han välja något han absolut inte kan skiljas ifrån. Sen väljer du något, sen han osv. Och sen när ni väl bor ihop så övertalar du honom att köpa en ny grej åt gången och avyttra en annan. Det är en ständigt pågående process, men så småningom så kommer hemmet troligen vara mer likt din smak än hans. Och han kommer att tro att han fått som han vill, haha.

• silhuett

Du känner dig väl kanske lite som en inneboende när du flyttar in i HANS lägenhet med HANS saker? Kanske vill du att ni skaffar GEMENSAMMA saker istället så att du kan känna dig hemma där?
    Så skulle jag känna i alla fall.

Men ofta har man inte råd att köpa ett helt nytt möblemang, så byt ut saker successivt, börja med det värsta.

Svar på tråden Flytta ihop-problem!