• Anonym (apelsinjuice)

Flytta ihop-problem!

Hallo! 
    Jag och killen ska äntligen flytta ihop efter nästan 2 år tillsammans. Ser fram emot det jättemycket så so far all good... 
    MEN han har noll koll på inredning... Jag ska flytta in hos honom och ärligt, jag älskar honom mest i hela världen men där ser helt fördjävligt ut! Gammal nött skinnsoffa med tillhörande nött fåtölj, fult bastant glasbord med nån fusk mahogny, gräsliga mattor både i kök och vardagsrum... 
    Jag skulle kunna fortsätta i evighet med att räkna upp fula grejer i hans lgh. Det står för fasiken en ölflaska som prydnad i vardagsrumsfönstret! Ja, ni fattar...
    Vad F-N gör man?! Hur säger man till den man älskar att man vill åka till tippen med alla hans grejer? 
    Finns liksom inte en chans till att jag kommer bo och trivas i hans möblemang... Det finns typ en lampa som kan vara kvar, thats it!
    Ja, I-lands problem kanske men jag nojjar över detta. HJÄLP! :)  

• Svar på tråden Flytta ihop-problem!
  • Anonym (rt d)

Min kille(man numera) skulle flytta ihop med mig i brådrasket när vi vänta barn hade mest sånt som han fått av släkten typ, det enda han köpt va matbord och stolar. Rätt mycket som jag inte gilla alls i smaken. Själv hade jag inte ens alla typer av möbler. Soffan fick han inte ens med sig dels djävligt ful gammelrosa(som jag och hans ena brorsa gick loss på och totalkvadda innan tippen, nån telefonmöbel kombo sits med byrå i samma? Sitt skrivbord eller kontorsstol. Han fick med sig sin säng något bredare än min 90 cm. Ett par bokhyllor, merparten av sina lampor. matbordet och stolarna som inte va i min smak. Så typ alla mina möbler vart kvar och vissa av hans. Men tänkt att när vi flyttar nästa gång så lär vi byta ut ännu fler av möblerna av bägges dels har vi ingen soffa med mera. Så vi lär välja något som bägge två vill ha och byta ut endel efter vad vi känner att vi har råd med och lägga ut.  Gillar inte riktigt stilen här hemma så lär försöka få en stil som passar bättre ihop.

Antar att du helt enkelt får kompromissa och sen succesivt när ni har råd byta ut vissa grejer. Kanske vissa av hans grejer kan funka om ni målar om dem. Men säg att du vill ha kvar endel av dina möbler så att du känner att det är även ditt hem, plocka undan vissa av hans saker.  

• en blind vän

Vem ska betala för det nya möblerna? Killen ensam som trivs med sina möbler ? Tjejen ensam som vill byta ut allting för att hon inte trivs med möblerna? Eller ska de betala gemensamt för nya möbler? Vad är rättvist?

,--O-O
  • Tveksamt
    en blind vän skrev 2014-05-03 16:48:57 följande:
    Vem ska betala för det nya möblerna? Killen ensam som trivs med sina möbler ? Tjejen ensam som vill byta ut allting för att hon inte trivs med möblerna? Eller ska de betala gemensamt för nya möbler? Vad är rättvist?
    De måste ju komma överens om hur de ska göra innan det ens köps några nya möbler över huvud taget så det är ju ett icke-problem.
    Kommer de överens om att köpa exempelvis en ny soffa så är de ju överens om att köpa en ny tillsammans, alltså delar de väl då enklast på kostnaden på samma vis som de planerar att dela på övriga gemensamma kostnader. Kanske rakt av på mitten, kanske baserat på storleken på de bådas inkomster, etc.

Kommer de inte överens om hur de ska göra så spelar det ju ingen roll, inte så att tjejen kan gå ut och köpa en ny soffa och bara trycka in i lägenheten direkt...
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • PrinsessanLeia

Bor man och llever tillsammans tar man gemensamma beslut. Har man inte pengar sparar man till ny soffa. Kan man inte kompromissa om inredning bör man nog inte bo ihop och definitivt inte skaffa barn ihop.

• Anonym (Ammie)

Att flytta ihop i den ena partens befintliga hem är inte att "flytta ihop".
    Det är att flytta in hos någon.

Jag har gjort det misstaget.

Jag fick ordna och greja som jag ville, kastade ut hans fula soffa bland annat.
    "MEN, det och det och det får du inte röra för så har jag alltid haft det."
    Jahaja, så blev mitt nya hem villkorat.

Jag kände mig aldrig hemma i hans lägenhet, kände mig som inneboende utan ett eget hem.
    Jag kunde inte åka hem för jag hade inget.

Inget jag rekommenderar.

Ska man flytta ihop bör man göra det på ett ställe som är nytt för båda.

• MuppinCowboy
    Anonym (Dubbelmoral) skrev 2014-05-03 16:13:03 följande:
    Wow. Kvinnor är verkligen hycklande subbor på hög nivå. Fy fan vilka råd. Han kommer att tro att han fått som han vill, haha. Idioti. Men det är bra, mannen kan manipulera ts på samma sätt. Haha, hon tror att hon fått som hon vill ha! Ärlighet i ett förhållande är inget som ni kvinnor anser vara något för er? Eller ska det bara gå åt ena hållet? Mannen ska vara ärlig, berätta allt för er men själva ljuger och manipulerar ni.

Det är väl inte ok att någon ska köra över den andre oavsett om det är kvinnan eller mannen.
    Inte sjutton ska man döma ut alla för vad vissa egoister gör, om man gör det så ska man nog ta uti med sin egen bitterhet.

Personligen tycker jag att båda ska få behålla saker av sentimentalt värde och sen skaffar man nya saker efter hand tillsammans.
    Det första jag själv hade prioriterar med en ny partner är nog sängen.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Tveksamt
    Anonym (Ammie) skrev 2014-05-03 17:05:40 följande:
    Att flytta ihop i den ena partens befintliga hem är inte att "flytta ihop".
    Det är att flytta in hos någon.

Jag har gjort det misstaget.

Jag fick ordna och greja som jag ville, kastade ut hans fula soffa bland annat.
    "MEN, det och det och det får du inte röra för så har jag alltid haft det."
    Jahaja, så blev mitt nya hem villkorat.

Jag kände mig aldrig hemma i hans lägenhet, kände mig som inneboende utan ett eget hem.
    Jag kunde inte åka hem för jag hade inget.

Inget jag rekommenderar.

Ska man flytta ihop bör man göra det på ett ställe som är nytt för båda.
    Fast jo. Att flytta ihop i någons redan befintliga hem är också att flytta ihop.
    Vad som däremot är viktigt är ju att båda inser att det numer inte är hans lägenhet eller hennes lägenhet, det är ett gemensamt hem, med allt som det medför.

Det är ju inte så att om ni i ert fall hade skaffat ett helt nytt boende det inte hade kommit med några villkor heller. Han/hon du flyttade ihop med hade ju fortfarande velat ha saker på sitt sätt, och du på ditt sätt.

Att flytta ihop innebär kompromisser, punkt!
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Ammie)
    Tveksamt skrev 2014-05-03 17:37:23 följande:
    Fast jo. Att flytta ihop i någons redan befintliga hem är också att flytta ihop.
    Vad som däremot är viktigt är ju att båda inser att det numer inte är hans lägenhet eller hennes lägenhet, det är ett gemensamt hem, med allt som det medför.

Det är ju inte så att om ni i ert fall hade skaffat ett helt nytt boende det inte hade kommit med några villkor heller. Han/hon du flyttade ihop med hade ju fortfarande velat ha saker på sitt sätt, och du på ditt sätt.

Att flytta ihop innebär kompromisser, punkt!
    Punkt på dig själv du.

Vi har inte samma åsikt i frågan helt enkelt.

Han hade inte haft redan uppsatta tavlor som inte fick flyttas, redan bestämd ordning i skåp och så vidare... nej.
  • Tveksamt
    Anonym (Ammie) skrev 2014-05-03 17:41:12 följande:
    Punkt på dig själv du.

Vi har inte samma åsikt i frågan helt enkelt.

Han hade inte haft redan uppsatta tavlor som inte fick flyttas, redan bestämd ordning i skåp och så vidare... nej.
    Nej, det säger jag inte heller. Man han hade ju haft åsikter om saker och ting också, för jag antar att du inte flyttade ihop med en dörrmatta. Alltså hade det funnits villkor även då. Andra villkor, men fortfarande villkor.

Du anser inte att det måste till kompromisser när två (eller fler) personer flyttar ihop eller?
  • Anonym (Ammie)
    Tveksamt skrev 2014-05-03 17:44:26 följande:
    Nej, det säger jag inte heller. Man han hade ju haft åsikter om saker och ting också, för jag antar att du inte flyttade ihop med en dörrmatta. Alltså hade det funnits villkor även då. Andra villkor, men fortfarande villkor.

Du anser inte att det måste till kompromisser när två (eller fler) personer flyttar ihop eller?
    Synd att du har en så otrevlig attityd, det får mig att lägga ner diskussionen med dig.

Fast det gör inget, du verkar inte fatta ändå.
    Punkt som fan.
Svar på tråden Flytta ihop-problem!