• Anonym (apelsinjuice)

Flytta ihop-problem!

Hallo! 
    Jag och killen ska äntligen flytta ihop efter nästan 2 år tillsammans. Ser fram emot det jättemycket så so far all good... 
    MEN han har noll koll på inredning... Jag ska flytta in hos honom och ärligt, jag älskar honom mest i hela världen men där ser helt fördjävligt ut! Gammal nött skinnsoffa med tillhörande nött fåtölj, fult bastant glasbord med nån fusk mahogny, gräsliga mattor både i kök och vardagsrum... 
    Jag skulle kunna fortsätta i evighet med att räkna upp fula grejer i hans lgh. Det står för fasiken en ölflaska som prydnad i vardagsrumsfönstret! Ja, ni fattar...
    Vad F-N gör man?! Hur säger man till den man älskar att man vill åka till tippen med alla hans grejer? 
    Finns liksom inte en chans till att jag kommer bo och trivas i hans möblemang... Det finns typ en lampa som kan vara kvar, thats it!
    Ja, I-lands problem kanske men jag nojjar över detta. HJÄLP! :)  

• Svar på tråden Flytta ihop-problem!
  • Tveksamt
    Anonym (Ammie) skrev 2014-05-03 17:49:54 följande:
    Synd att du har en så otrevlig attityd, det får mig att lägga ner diskussionen med dig.

Fast det gör inget, du verkar inte fatta ändå.
    Punkt som fan.
    Det var tråkigt att höra att du tycker att min attityd är otrevlig, det var absolut inte meningen. Förklara gärna för mig varför/vad du uppfattar så så kanske jag kan göra mig av med det.

Jag försöker förstå, men jag måste erkänna att jag inte riktigt lyckas se hur det blir mindre villkorat att flytta ihop i en gemensamt införskaffad lägenhet än i en som redan fanns med en i paret (om vi antar att det bara är ett par) på kontraktet.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • MuppinCowboy
    Tveksamt skrev 2014-05-03 18:00:53 följande:
    Det var tråkigt att höra att du tycker att min attityd är otrevlig, det var absolut inte meningen. Förklara gärna för mig varför/vad du uppfattar så så kanske jag kan göra mig av med det.
    Jättebra bemötande, tummen upp för det Glad

Det är svårt att ändra på saker som man haft i många år men vill man att båda ska trivas och att det ska kännas som hem för båda så måste man ge lika mycket som man tar.

Personligt värde ska man ta hänsyn till för det är något som är viktigt för ens partner och en del av dennes historia (men självklart är det skillnad på saker efter sin mormor och sängen någon skaffade med sitt ex) man får blanda hänsyn med sunt förnuft.

Dumhet diskriminerar inte
  • Tveksamt
    MuppinCowboy skrev 2014-05-03 18:24:21 följande:
    Tack, jag försöker. (=
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • EnAnonumius
    Anonym (apelsinjuice) skrev 2014-05-03 13:25:29 följande:
    Ehh? Ja? Det är väl självklart att han har lika rätt som jag, det är ju hela problemet.
    Men visst, bo du i en ungkarlslya med ölflaskor, skejtboards och klistermärken som prydnad överallt och se hur du trivs efter en kvart. 
    Verkligen?

"Men visst, bo du i en ungkarlslya med ölflaskor, skejtboards och klistermärken som prydnad överallt och se hur du trivs efter en kvart. "

Vad bygger DU den direkta lögnen på? För jag har aldrig hävdat att du, jag eller någon annan skall bo på det sättet.

Så vad bygger du den direkta lögnen på? Och vad är vitsen med att svara med ett dirket lögnagtigt pååstånde till mig?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    WinterDawn skrev 2014-05-03 13:17:12 följande:
    Glad
  • EnAnonumius
    Tveksamt skrev 2014-05-03 16:24:52 följande:
    Hela problemet är att han har något att säga till om?
    Jag ser inte riktigt problemet alls faktiskt, eller rättare sagt, inget problem som någon på FL kan hjälpa er att lösa. Ni måste tillsammans komma fram till en kompromiss som ni båda kan leva med.
    Att försöka lura den ena hit eller dit är bara kontraproduktivt för relationen.
    Är soffan så förskräcklig, propsa på din soffa i utbyte mot att han får välja köksbord. Han väljer säng mot att du väljer soffbord. Han väljer [...] mot att du väljer [...].
    Bara att inse att ni har olika smak, väx upp och lär er hantera det, tillsammans.
    Skönt att det finns fler vettiga som förstår den sanna innebörden av kompromiss.. GladSkål
  • EnAnonumius
    MuppinCowboy skrev 2014-05-03 18:24:21 följande:

Det är svårt att ändra på saker som man haft i många år men vill man att båda ska trivas och att det ska kännas som hem för båda så måste man ge lika mycket som man tar.

Personligt värde ska man ta hänsyn till för det är något som är viktigt för ens partner och en del av dennes historia (men självklart är det skillnad på saker efter sin mormor och sängen någon skaffade med sitt ex) man får blanda hänsyn med sunt förnuft.

Kan inget annat än att hålla med.

• Anonym (tonårskillen)

När jag flyttade ihop med min kille så var det såhär.

Hans mamma hade fixat gardiner och porslin = äldre men ok inredsningssmak
    Hans möbler var OK Ikeastandard, funkade bra för mig :)
    DOCK hade han sina tonårsintressen kvar i varenda vrå och dem har jag fortfarande försökt bli av med. Han är en samlare och visserligen är det finns eftersom allt är av samma stil MEN det funkar inte hos en vuxen man.

Vi kompromissade och flyttade till ett radhus och har ett extrarum där majoriteten av hans tonårsgrejer finns, dock är det ont om plats så jag hade gärna sett att dem blev sålda.

Det värsta dock är att hans morsa är helt nostalgisk och lämpar av alla hans gamla barngrejer här. Hon har sparat ALLT. Hade det varit lite lego och någon gammal sko eller så men inte varendra uppeldad actiongubbe, studsboll och trasiga bilar.

• Anonym (Fryjn)

Om ni inte ens kan prata om detta eller kompromissa, så förstår jag inte hur ni kunde ta beslutet att bli föräldrar....?

• coffeeaddict slash workoutaholic

När jag och sambon flyttade ihop så körde vi värde-principen. Dvs den möbel som hade högst värde var den möbel som fick stanna. Hans säng var fem år nyare än min så vi behöll hans säng. Bägge våra soffor var gamla och slitna så vi köpte en ny gemensam, hans tv var av nyare modell än min så vi behöll hans osv.

Nu hade ingen av oss någonting som den andre tyckte var så där apfult, men vår metod fungerade bra utan att någon kände sig kränkt. Varför ska man slänga bort en möbel värd 5000 kr och behålla en möbel värd hälften? Om det inte har affektionsvärde så ser jag inte meningen med att gå med förlust "bara för att".

Så om din soffare är nyare (och mer värd än hans) så säg att ni förlorar i pengar om ni behåller hans och gör er av med din. Använder han motargument som att ni kommer tjäna pengar på att sälja din soffa så säger du att ni måste sälja dina möbler till underpris för att kunna bli av med dem innan flytten, alternativt skänka bort dem = förlust.

• Tveksamt
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2014-05-04 08:26:32 följande:
    När jag och sambon flyttade ihop så körde vi värde-principen. Dvs den möbel som hade högst värde var den möbel som fick stanna. Hans säng var fem år nyare än min så vi behöll hans säng. Bägge våra soffor var gamla och slitna så vi köpte en ny gemensam, hans tv var av nyare modell än min så vi behöll hans osv. Nu hade ingen av oss någonting som den andre tyckte var så där apfult, men vår metod fungerade bra utan att någon kände sig kränkt. Varför ska man slänga bort en möbel värd 5000 kr och behålla en möbel värd hälften? Om det inte har affektionsvärde så ser jag inte meningen med att gå med förlust "bara för att". Så om din soffare är nyare (och mer värd än hans) så säg att ni förlorar i pengar om ni behåller hans och gör er av med din. Använder han motargument som att ni kommer tjäna pengar på att sälja din soffa så säger du att ni måste sälja dina möbler till underpris för att kunna bli av med dem innan flytten, alternativt skänka bort dem = förlust.

Fast det är ju inte riktigt sant. Om soffa A är värd 1000 kr och soffa B är värd 5000 kr så behöver de ju inte slänga bort soffa B. De kan ju sälja den och går på så vis inte alls back på att behålla soffa A om det råkar vara så att den är bekvämare/större/mer praktisk att möblera med/etc.

Och det sista håller jag inte alls med om att man ska göra, ännu ett tips om att man ska ljuga ihop eller lura partnern för att 'vinna' argumentationen.
    "Om vi säljer min soffa kommer vi att måsta sälja den till ett underpris."
    Hur vet du det? Och då kanske det är så att den inte är värd 5000 kr längre, det kanske är du som övervärderar dina prylar? Värdet på något (det ekonomiska värdet då och inte ett emotionellt värde) är ju inte mer än vad någon är villig att betala för den. Och i så fall måste ju kalkylen göras om från början.
Svar på tråden Flytta ihop-problem!