• Anonym (Student)

efter opponering?

Jag undrar hur mycket ni behövt ändra i uppsatsen efter opponeringen? Alltså vad examination bett er göra innan ni skickar in till examinering?
    Vad var det för saker? Hur lång tid tog det? Jag tittar på en resa dagen efter opponering som jag vill boka och åka på semester innan jag börjar jobba men då har jag bara dagen/kvällen för opponering att göra ändringar.

• Svar på tråden efter opponering?
  • Scoops
    Anonym (Student) skrev 2014-05-05 21:19:58 följande:
    Hoppsan då! Vet du vad det gällde? Vad hon fick skriva om för något?
    Jodå, hon fick skriva om i stort sett allt förutom sina forskningsfrågor. Hon skrev om användarvänlighet och hela hennes uppsats var i stort sett ett uppslagsverk om hur man bygger en snygg hemsida, varav hälften hade hon citerat ur en kursbok vi haft tidigare under utbildningen. Hon var kanske ett extremfall nu när jag tänker på det...
  • Anonym (uppsats)

Om man behöver komplettera, betyder det att man bara kan få E, alltså att uppsatsen är så dålig att den inte kan bli godkänd men genom en komplettering får man E?

• Den och den
    Anonym (uppsats) skrev 2014-05-05 21:38:14 följande:
    Om man behöver komplettera, betyder det att man bara kan få E, alltså att uppsatsen är så dålig att den inte kan bli godkänd men genom en komplettering får man E?

Nu kanske jag missuppfattar din fråga men menar du oavsett hur mycket eller vad? 

(är för övrigt inte insatt i den nya betygssystemet alls) Jag kompletterade mina uppsatser och fick VG på dom (det var ju det högsta man kunde få då...). Jag antar iofs där med att jag kanske blivit godkänd på dom utan kompletteringarna men betyget fick man inte veta förrän det var helt klart så det kunde man ju inte veta... 

Så nej... det tror jag inte... Men är det som vissa här då att man får skriva om stora delar är det kanske så..? Ingen aning... 

• Anonym (uppsats)
    Den och den skrev 2014-05-05 21:43:20 följande:

Nu kanske jag missuppfattar din fråga men menar du oavsett hur mycket eller vad? 

(är för övrigt inte insatt i den nya betygssystemet alls) Jag kompletterade mina uppsatser och fick VG på dom (det var ju det högsta man kunde få då...). Jag antar iofs där med att jag kanske blivit godkänd på dom utan kompletteringarna men betyget fick man inte veta förrän det var helt klart så det kunde man ju inte veta... 

Så nej... det tror jag inte... Men är det som vissa här då att man får skriva om stora delar är det kanske så..? Ingen aning... 

Okej, tack. Jag undrade generellt om komplettering betyder att uppsatsen inte "duger", inte ens uppfyller kraven för E men det verkar inte vara så.,,
  • Scoops
    Anonym (uppsats) skrev 2014-05-05 21:38:14 följande:
    Nej absolut inte! Man kan för högsta betyg efter kompletteringen med :) Opponeringen kan ses som en chans att få någon annan som läser igenom och kommenterar tentan innan inlämningstillfället, så se den som något positivt och en möjlighet!
  • Anonym (uppsats)
    Scoops skrev 2014-05-05 21:46:39 följande:
    Nej absolut inte! Man kan för högsta betyg efter kompletteringen med :) Opponeringen kan ses som en chans att få någon annan som läser igenom och kommenterar tentan innan inlämningstillfället, så se den som något positivt och en möjlighet!
    Okej, jag missuppfattade.. Skrattande Trodde att det var examinatorn som ville att man skulle komplettera, alltså efter att man lämnat in tentan..
  • Anonym (Student)

Opponeringen handlar om att en student läser uppsatsen och poängterar svagheter etc men vi fick till oss att examinatorn ger sina åsikter i anslutning till seminariet så att studenten kan "fixa" innan inlämning.. Så det blir ju som en komplettering fast innan man lämnar in "tentan". I det avseendet så är ju själva opponeringen ett spel för galleriet då man bara gör det som examinatorn ber om.

• Anonym (handledare)
    Anonym (Student) skrev 2014-05-06 08:07:42 följande:
    Opponeringen handlar om att en student läser uppsatsen och poängterar svagheter etc men vi fick till oss att examinatorn ger sina åsikter i anslutning till seminariet så att studenten kan "fixa" innan inlämning.. Så det blir ju som en komplettering fast innan man lämnar in "tentan". I det avseendet så är ju själva opponeringen ett spel för galleriet då man bara gör det som examinatorn ber om.
    Opponeringen är inte ett spel för galleriet utan en del av arbetet. Din granskning av en annans uppsats ingår i betyget, liksom ditt försvar av din egen uppsats. Det är ytterligare ett tillfälle att visa att du förstår det vetenskapliga arbetet.
  • Anonym (Student)
    Anonym (handledare) skrev 2014-05-06 08:50:41 följande:
    Opponeringen är inte ett spel för galleriet utan en del av arbetet. Din granskning av en annans uppsats ingår i betyget, liksom ditt försvar av din egen uppsats. Det är ytterligare ett tillfälle att visa att du förstår det vetenskapliga arbetet.
    Ok. Det kanske var fel ordval. De första jag har pratat med beskriver opponeringen som något halvslappt som bara ska göras..

Men examinatorn har väl i de flesta fall redan en uppfattning om betyget och åsikter om vad som behöver kompletteras så oavsett vad opponenten säger så är det ju vad examinatorn ber mig göra efter seminariet som är av vikt?
  • Den och den
    Anonym (Student) skrev 2014-05-06 12:17:27 följande:
    Ok. Det kanske var fel ordval. De första jag har pratat med beskriver opponeringen som något halvslappt som bara ska göras..

Men examinatorn har väl i de flesta fall redan en uppfattning om betyget och åsikter om vad som behöver kompletteras så oavsett vad opponenten säger så är det ju vad examinatorn ber mig göra efter seminariet som är av vikt?
    I det omdöme jag fick sist (minns inte hur det var första gången) eller,.,, omdöme är kanske inte rätt ordval men jag fick ett mail från examinatorn där hon skrev betyget och varför. Där hade hon tydligt med att jag kunnat försvara mitt arbete på ett tydligt sätt osv och inte att förglömma, att jag hade gjort en opponering som var relevant, konkret och tydlig osv (alltså den opponering jag gjorde på ett annat arbete).

Hur stor del det har i uppsatsen betyg vet jag inte men det kändes som att det hade betydelse i den text jag fick i alla fall. Så jag tror inte heller det bara är ett spel för galleriet.
Svar på tråden efter opponering?