• Anonym (Student)

efter opponering?

Jag undrar hur mycket ni behövt ändra i uppsatsen efter opponeringen? Alltså vad examination bett er göra innan ni skickar in till examinering?
    Vad var det för saker? Hur lång tid tog det? Jag tittar på en resa dagen efter opponering som jag vill boka och åka på semester innan jag börjar jobba men då har jag bara dagen/kvällen för opponering att göra ändringar.

• Svar på tråden efter opponering?
  • Anonym (handledare)
    Anonym (Student) skrev 2014-05-06 12:17:27 följande:
    Ok. Det kanske var fel ordval. De första jag har pratat med beskriver opponeringen som något halvslappt som bara ska göras..
    Men examinatorn har väl i de flesta fall redan en uppfattning om betyget och åsikter om vad som behöver kompletteras så oavsett vad opponenten säger så är det ju vad examinatorn ber mig göra efter seminariet som är av vikt?
    Examinatorn är ju disputerad och erfaren och proffs på det vetenskapliga, å andra sidan har gissningsvis opponenten lagt ner mer tid på granskningen och kan därför ha upptäckt saker som examinatorn inte har tänkt på. Gissar att examinatorn efter opponeringen kan hjälpa dig att sålla i vilka kommentarer som är relevanta och vad som behöver ändras.
  • Anonym (Student)
    Den och den skrev 2014-05-06 12:31:43 följande:
    I det omdöme jag fick sist (minns inte hur det var första gången) eller,.,, omdöme är kanske inte rätt ordval men jag fick ett mail från examinatorn där hon skrev betyget och varför. Där hade hon tydligt med att jag kunnat försvara mitt arbete på ett tydligt sätt osv och inte att förglömma, att jag hade gjort en opponering som var relevant, konkret och tydlig osv (alltså den opponering jag gjorde på ett annat arbete).

Hur stor del det har i uppsatsen betyg vet jag inte men det kändes som att det hade betydelse i den text jag fick i alla fall. Så jag tror inte heller det bara är ett spel för galleriet.
    Jaha.. Så det var en del av uppsatsbetyget då?
  • Anonym (Student)
    Anonym (handledare) skrev 2014-05-06 13:30:21 följande:
    Examinatorn är ju disputerad och erfaren och proffs på det vetenskapliga, å andra sidan har gissningsvis opponenten lagt ner mer tid på granskningen och kan därför ha upptäckt saker som examinatorn inte har tänkt på. Gissar att examinatorn efter opponeringen kan hjälpa dig att sålla i vilka kommentarer som är relevanta och vad som behöver ändras.
    Jo precis.. Hoppas det inte blir allt för mycket att ändra i alla fall då..
  • Anonym (Student)

Ingen mer på FL som skrivit C uppsats och kan svara på min fråga?

• Fsake

Jag fick inte så mycket att ändra. Tog några timmar. Fick sedan ett C. Din handledare ska inte släppa igenom dig till opponering om han/hon inte tror att du ligger på lägst E.

Men du har även valet att inte göra ändringar.. Det är upp till dig för att ev få ett högre betyg.

• Anonym (Student)
    Fsake skrev 2014-05-06 22:46:55 följande:

Jag fick inte så mycket att ändra. Tog några timmar. Fick sedan ett C. Din handledare ska inte släppa igenom dig till opponering om han/hon inte tror att du ligger på lägst E.

Men du har även valet att inte göra ändringar.. Det är upp till dig för att ev få ett högre betyg.

Jag vet inte vad de betygen innebär. Vi har U-VG bara tror jag. Har fått info om att examinatorn alltid ger synpunkter och förslag till ändringar men att det kan gälla chansen till högre betyg. Det är inget jag bryr mig om men examinatorn säger tydligen inte hur man ligger till utan ger bara förslag på ändringar?
  • Anonym (Student)

Puff puff

• Juronjaure

Jag var tvungen att ändra ganska mycket, och detsamma gällde de kurskamrater som hade samma examinator. Vissa är kinkiga, vissa är det inte. Räkna med en månad extra för ändringar, och räkna med att examinatorn har för mycket att göra så att han/hon inte hinner svara på frågor eller läsa igenom ändringar i rimlig tid...

• Anonym (uppsats)

Ni som behövt komplettera, finns det en visst tid som man får för att göra ändringarna eller lämnar man in arbetet när man är klar?

• Anonym (Numera lärare)

Jag fick en vecka på mig att göra de ändringarna som examinatorn ville. Blev klar på två dagar, lämnade in och fick ett C. Jag ändrade inte heller allt det examinatorn ville utan gjorde de ändringarna som jag fann relevanta, men då mejlade jag också och talade om det för examinatorn. 

Svar på tråden efter opponering?