whippo skrev 2014-05-12 09:26:17 följande:
Jag gjorde en kvantitativ undersökning som blev väldigt omfattande. Själva frågeställningen och teoridelen var jag och handledaren väldigt nöjda med. Resultatet blir ju som det blir...
Examinatorn hade helt annan uppfattning och gillade verkligen inte kvantitativa undersökningar över huvudtaget, kanske var en del av att jag just gjorde en, inte smart.
Fick på nåder den godkänd efter ett par omskrivningar. Själva grunden var med men fick korta ner det mesta då den var på cirka 80 sidor från början och slutade med 40-50 sidor. Hade ungefär 80 olika unika litterära källor. Det tog mig ungefär 10 timmar. Examinatorn formulerade sig ungefär så här; den följer alla kriterier så jag MÅSTE godkänna den.
80 sidor med 80 unika källor i ett examensarbete är ju en helt orimligt stor omfattning. Det är klart att det verkar motsägelsefullt att få kritik för att man har gjort ett jättejobb, men på ett sätt kan man säga att du hade missförstått uppgiften (jag tycker att 40-50 sidor också är för långt för en examensuppsats av en ensam person).
Examinatorn har bara 6 timmar per uppsats i sin tjänstefördelning (där jag jobbar, det kan säkert variera). Skulle alla skriva 80 sidor när förväntat omfång är ca 30 är det ganska enkel matematik som krävs för att inse att det blir en ohållbar situation för en examinator som kanske har tio uppsatser att läsa och bedöma (okej, jag vet att inte alla skriver så långa uppsatser, men jag tycker att det räcker med en). Så där hade jag definitivt satt stopp för din textproduktion om jag hade varit din handledare (och inte bara för examinatorns skull, också för min egen eftersom jag inte heller kan göra mitt jobb under sådana omständigheter).