• Anonym (Student)

efter opponering?

Jag undrar hur mycket ni behövt ändra i uppsatsen efter opponeringen? Alltså vad examination bett er göra innan ni skickar in till examinering?
    Vad var det för saker? Hur lång tid tog det? Jag tittar på en resa dagen efter opponering som jag vill boka och åka på semester innan jag börjar jobba men då har jag bara dagen/kvällen för opponering att göra ändringar.

• Svar på tråden efter opponering?
  • Anonym (Student)
    Anonym (uppsats) skrev 2014-05-07 14:48:44 följande:

Ni som behövt komplettera, finns det en visst tid som man får för att göra ändringarna eller lämnar man in arbetet när man är klar?

Vi har också en vecka på oss (5 arbetsdagar).. Frågan är bara om man ens behöver det. Jag skrev exempelvis om min inledning på två timmar med lite nya referenser och så efter handledarens kommentarer.. Så jag hoppas ju max en dag att göra ändringar.. Kanske lite väl optimistiskt... Vad vet jag..
  • missan75

Jag fick stryka en mening och förtydliga en. Det tog ca 5 min.

• Anonym (otur?)

Jag skrev min uppsats förra året och hade fått bra kritik av handledaren hela vägen så jag tog exponeringen med ro. Opponenten hade några smågrejer som kanske hade krävt ett par timmar och jag var jättenöjd.

Ändå fram till examinatorn ville tala med mig enskilt och berättade att hon hittat en mening i informationsbrevet till enkätdeltagarnas föräldrar som innebar att jag enligt henne inte kunde använda mig av halva enkäten. En mening som handledaren formulerat. Det tog först en vecka då högskolans etiska råd (?) skulle kontaktas och konsulteras och därefter många, många, många timmar att ändra i hela uppsatsen.

Handledaren som var erfaren både som handledare och examinator och hade gott rykte hävdar fortfarande att det hade gått att använda allt insamlat material.

Det är alltså omöjligt att svara på hur mycket tid som krävs.

• Anonym (uppsats)
    Anonym (otur?) skrev 2014-05-07 23:05:12 följande:
    Jag skrev min uppsats förra året och hade fått bra kritik av handledaren hela vägen så jag tog exponeringen med ro. Opponenten hade några smågrejer som kanske hade krävt ett par timmar och jag var jättenöjd.
    Ändå fram till examinatorn ville tala med mig enskilt och berättade att hon hittat en mening i informationsbrevet till enkätdeltagarnas föräldrar som innebar att jag enligt henne inte kunde använda mig av halva enkäten. En mening som handledaren formulerat. Det tog först en vecka då högskolans etiska råd (?) skulle kontaktas och konsulteras och därefter många, många, många timmar att ändra i hela uppsatsen.
    Handledaren som var erfaren både som handledare och examinator och hade gott rykte hävdar fortfarande att det hade gått att använda allt insamlat material.
    Vad var det för mening om man får fråga??
    Menar du att du på grund av en enda mening inte fick använda en del av din material/resultat?
  • Anonym (otur?)

[quote=73182258]Vad var det för mening om man får fråga?? Menar du att du på grund av en enda mening inte fick använda en del av din material/resultat?[/quote] Jag har det inte framför mig nu men det handlade om hur föräldrarna skulle meddela om deras barn fick delta eller ej. Handledaren hävdade/ hävdar att det räckte med att passivt samtycke, att de meddelade om barnet inte fick delta. Jag köpte argumenten och ändrade från aktivt till passivt, mindre arbete för mig och lärarna menade hon bl.a. Pga detta så fick jag i slutändan inte använda den halva av enkäten där eleverna skulle skriva/rita själva för det kunde enligt examinatorn varit så att en förälder inte ville att barnet skulle delta, men de hade missat att meddela det, och så råkade de läsa arbetet och känna igen sitt barns teckning. Halva materialet bort.

• Anonym (Student)
    Anonym (otur?) skrev 2014-05-07 23:05:12 följande:

Din stackare! Vad hemskt att du hamnade i kläck i en diskussion som handledare och examinator borde ta.. :(
  • Anonym (Student)
    missan75 skrev 2014-05-07 22:16:26 följande:

Jag fick stryka en mening och förtydliga en. Det tog ca 5 min.

Så skönt! Det är ju det ultimata.
  • Anonym (otur?)

Tyckte jag med. Heltidsarbetande dessutom från veckan för opponering och var på väg att kasta hela arbetet åt fanders och ge upp ett tag när jag inte ens kunde få svar på hur mycket som skulle behöva ändras. De kunde inte ens svara på om något kunde användas första dagen/dagarna så jag

stod inför tanken på att ev behöva göra om hela undersökningen. Glad att det är över!!

Anonym (Student) skrev 2014-05-08 07:56:01 följande:
    Din stackare! Vad hemskt att du hamnade i kläck i en diskussion som handledare och examinator borde ta.. :(

• Anonym (Student)

Puffar

• missan75
    Anonym (Student) skrev 2014-05-09 16:58:22 följande:

Puffar

Du känner inte att du fått nog med svar?
Svar på tråden efter opponering?