Hur blir man smart? Kan man ens bli det?
Alla är så smarta, begåvade, roliga och kreativa och jag är raka motsatsen. Känner mig så jävla värdelös.
Hur blir man smart?
Alla är så smarta, begåvade, roliga och kreativa och jag är raka motsatsen. Känner mig så jävla värdelös.
Hur blir man smart?
Träna upp synapserna i hjärnan med korsord...
Man kan faktiskt bli "smartare", övning ger färdighet. Om du är nyfiken på det mesta och slå upp eller kolla wikipedia alla ord och begrepp du inte vet vad de betyder, gärna även sånt du redan känner till, man lär sig nåt nytt varje gång. Vill du bli bättre på att argumentera, öva dig fram och var inte rädd för att andra inte alltid tycker som du. Försök sätta känslor åt sidan och se gärna på saker ur fler än en vinkel - "Hur tänker de som inte tycker som jag" osv. Lös gåtor, kanske i konstiga situationer som när du joggar, eller mediterar, man får prova sig fram lite. Experimentera och framförallt TRO på dig själv och VET att du kan klara av att bli smartare Ja några tips i alla fall, sen tycker jag de andra kommit med bra svar också!
www.ted.com/
Här kan man slå ihjäl många timmar och det finns nåt för alla.
Eftersom intelligens mäts i logiskt och kreativt tänkande. Så skulle jag rekommendera att du övar dig med små pussel som tex korsord, sudoku mm.
Sen kan du kombinera det med att läsa mycket om politik, historia och klimat så blir du lite allmänbildad också.