Hur blir man smart? Kan man ens bli det?
Alla är så smarta, begåvade, roliga och kreativa och jag är raka motsatsen. Känner mig så jävla värdelös.
Hur blir man smart?
Alla är så smarta, begåvade, roliga och kreativa och jag är raka motsatsen. Känner mig så jävla värdelös.
Hur blir man smart?
Det finns en del missuppfattningar gällande IQ och hur "smart" någon är. Detta är också ett skäl till varför jag aldrig skulle berätta för min omgivning att jag, på papper, har förhållandevis hög IQ. Många känner sig automatiskt underlägsna om de får reda på att de har en vän som, utan problem, kvalat in till Mensa men detta är helt utan fog.
Saken är den att jag inte är smartare än någon annan. Det är inte alltid mina lösningar som är bäst. Skillnaden mellan de och mig är bl.a. att jag har lättare att se saker i ett större perspektiv och att jag kan behålla en längre sträng av logiskt tänkande/resonemang. Det gör mig inte smartare utan endast annorlunda i hur jag tänker.
EQ å andra sidan står för EverQuest och har inget att göra med intelligens. Begreppet existerar just för att människor med mindervärdeskomplex skall kunna hävda att de minsann har hög EQ istället och att det är viktigare än IQ. EQ är rent trams i sammanhanget och är dessutom väldigt lätt att fuska sig till högre poäng på.
Lyssna på P1. t.ex stunder du har över som väntetid eller på bussen. När man väl börjat växer intresset. Bra sätt att lära genom att lyssna- om det nu passar en.
Shades: nu slant du på tangenten hoppas jag. EverQuest må vara ett "socialt" spel (onlinspel) men knappast det som efterfrågas i denna tråd. EQ: emotional intelligence quotient
För att få en allmänbildning handlar det helt enkelt om att lära sig en massa. Det finns liksom ingen genväg till det, men metoderna kan och bör skifta. Det finns saker att lära sig precis överallt, inte bara de traditionella kanalerna såsom skola, böcker, tidningar, tv. Var nyfiken och ställ frågor. Inte bara till din omgivning utan också till dig själv. Reflektera över saker och ting. Många av världens stora upptäckter har kommit av att någon ställt extremt enkla frågor om det "självklara", typ "varför faller äpplet?".
Kreativitet handlar mycket om att våga tänka fritt; att inte vara rädd för att tänka fel eller löjligt; att vara beredd att ompröva och försöka se saker ur andra perspektiv. Det finns ett stort mått av "barnslighet" i kreativitet som skrämmer en del som är angelägna om att uppträda "rätt" och vuxet.
Jag anser mig själv att vara smart. Jag vet och kan en hel del saker som många andra inte har en aning om och då handlar det inte om fantastiska ekvationer i matematik. Jag är urusel på matte,kemi och fysik gick bättre. Språk är min grej både svenska och några till.
Jag har alltid läst mycket, både skönlitteratur och faktaböcker. Jag tror att man kan ha ett högt IQ värde men ändå stå handfallen i enkla frågor. Jag hade en vän som kunde räkna ut stora jobbiga mattetal men hon kunde inte räkna ut att det inte är så smart att ställa in en öppnad burk med makrill i skafferiet och sedan inte förstå varför det luktade så illa i hennes kök efter någon dag. Är man smart då? Hur mäter man smarthet?
Hon kunde inte heller räkna ut vart man häller smeten i en sockerkaksform,hon vände den upp och ner och skulle hälla smeten i det lilla hål som blir. Men hon kunde fortfarande räkna avancerad matematik som en dans vilket jag då inte klarar av.
För att vara smart skall man i mitt tycke ha högt iq, vara någorlunda allmänbildad, fungera socialt, kunna lära sig saker fort och vara utrustad med det vi svenskar kallar för bondförnuft. En slags kombination av bra utvecklade olika intelligenser.
Jag tror man kan lära sig att bli smart, TS. Förutom hög IQ tror jag man kommer långt med nyfikenhet i kombination med att vara allmänt tillfredsställd med livet. Nyfikenhet ihop med ett missnöje på någon punkt tror jag leder till att man snöar in på just det området och missar andra, men det leder väl på sikt till erfarenhet och det är ju också nyttigt. Att lära sig att tänka utanför ramarna kan man träna sig till med, och likaså förmågan att tänka kritiskt.
Åh vad bra svar jag får, tack! Fortsätt gärna!
Shades: anade att du skulle skriva det då "misstaget" var en aning för....ja, dumt.
Men man vet ju aldrig, kanske du just serverade en snygg räddning
Jag vill bli smartare
Jag vill bli smartare
Jag vill bli smartare
Jag vill bli smartare