Hur blir man smart? Kan man ens bli det?
Alla är så smarta, begåvade, roliga och kreativa och jag är raka motsatsen. Känner mig så jävla värdelös.
Hur blir man smart?
Alla är så smarta, begåvade, roliga och kreativa och jag är raka motsatsen. Känner mig så jävla värdelös.
Hur blir man smart?
Glömde skriva:
Tro på dej själv!
Ge inte upp även om det känns svårt o motigt!
Mitt bästa tips:
Läs, läs, läs allt du kan. Läs det du är intresserad av annars tröttnar du.
Skit samma om det är Kalle Anka och Marvel-serier, Kafka och Shakespeare, faktaböcker, Illustrerad Vetenskap eller spelmanualer.
Jag har läst allt möjligt och började med simpla serietidningar när jag var yngre, fortsatte med Stephen King-böcker och liknande och gick sedan över till tyngre litteratur.
(Jag har lärt mig massor av saker om samhället, vetenskap och relationer, till och med från Kalle Anka-tidningar!).
Ett tips kan vara att försöka utöka sin umgängeskrets, genom att gå med i en förening eller så, så att man umgås med personer som man kan diskutera med.
Jag har under flera år hängt med ett kompisgäng där vi i stort sett har gjort samma saker varje gång: supit, rapat, fisit, pratat film, dragit snuskiga skämt etc. Man kan få mental härdsmälta för mindre. Så fort jag har försökt diskutera något som intresserar mig: historia, politik, litteratur eller språk, så har de tittat på mig med halvöppna munnar och inte förstått någonting, tyckt att jag var tråkig, stel och humorbefriad.
Jag gick med i en historisk förening och ett politiskt parti där jag träffade likasinnade. Från början kände jag mig som den mest korkade person i världen när jag umgicks med dem. Alla var så mycket smartare än jag, tyckte jag, men genom att först lyssna och läsa och sedan diskutera med de personerna så har jag lärt mig ofantligt mycket. Jag är inte längre rädd att säga att det där, det har jag inte så mycket kunskap kring, kan du berätta för mig hur det fungerar? Otroligt nog tycker människor om att berätta saker för andra! Många, många har förklarat historiska samband för mig, avancerade samhällsstrukturer, vägar kring politiska beslut etc.
Jag umgås fortfarande med mitt gamla kompisgäng ibland. Det kan vara roligt det också, problemet jag har upptäckt är att de inte alltid förstår mitt språk, de tycker att jag använder för svåra ord. Det är absolut inte min mening att det är så, utan genom att jag läser mycket och diskuterar med andra så har mitt ordförråd fått en markant ökning.
Jag är väl egentligen inte ett dugg smartare än vad jag var före - men jag har större perspektiv på saker, kan se världen ur andra synvinklar och har utvecklat mina intressen så att jag lika gärna läser språktidningen och illustrerad vetenskap, en tjock faktabok som tittar på film eller garvar åt pruttskämt.