• Anonym (Undrande)

Sovande jour+sömntabletter?

Jag har en vän som i många år behövt sömntabletter för att kunna sova ordentlig.
    Det som gör mig fundersam är att i hennes jobb (personlig assistent) ingår sovande jour där hon ska kunna kliva upp om behovet finns.
    Hon är väldigt svårväckt när hon tagit sömntabletter vilket jag vet eftersom vi bodde ihop när hon studerade.
    Jag frågade om hon tar tabletterna på jobbet fast hon är så svårväckt och hon svarade irriterat: "hur skulle jag annars kunna sova?".
    Min undran är såklart vad det kan bli för konsekvenser om hon inte vaknar när hon borde?
    Samtidigt som jag tycker det är oansvarigt så är jag orolig eftersom hon varit arbetslös länge och äntligen fått ett jobb. Att hon tar sömntabletter på arbetstid är ingen hemlighet direkt heller då hon skriver på Facebook om det.

• Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?
  • Anonym (Personlig assistent)

Vad är det som kan hända brukaren under nattetid? Det kan ju vara allt från epilepsi, andnöd, behöva hjälp med att vända sig, gå på toa eller annat..

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Personlig assistent) skrev 2014-05-12 00:02:53 följande:
    Vad är det som kan hända brukaren under nattetid? Det kan ju vara allt från epilepsi, andnöd, behöva hjälp med att vända sig, gå på toa eller annat..
    Ja vad som kan hända brukaren förstår jag men vad som händer henne om hon inte vaknar när brukaren behöver hjälp.
  • Anonym (Personlig assistent)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-12 00:05:02 följande:
    Ja vad som kan hända brukaren förstår jag men vad som händer henne om hon inte vaknar när brukaren behöver hjälp.
    Det beror ju mycket på vad det är som brukaren behöver hjälp med? Vet brukaren om att hon tar sömntabletter?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Personlig assistent) skrev 2014-05-12 00:18:36 följande:
    Det beror ju mycket på vad det är som brukaren behöver hjälp med? Vet brukaren om att hon tar sömntabletter?
    Hon roterar mellan olika brukare med olika behov,som en vikarie fast med garanterad %.
  • Anonym (inte bra)

Även om hon skulle vakna så är hon ju påverkad av droger i så fall, och kan knappast vara i rätt skick för att utföra ett gott jobb.

• Anonym (din vän?)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-11 23:58:49 följande:
    Jag har en vän som i många år behövt sömntabletter för att kunna sova ordentlig.
    Det som gör mig fundersam är att i hennes jobb (personlig assistent) ingår sovande jour där hon ska kunna kliva upp om behovet finns.
    Hon är väldigt svårväckt när hon tagit sömntabletter vilket jag vet eftersom vi bodde ihop när hon studerade.
    Jag frågade om hon tar tabletterna på jobbet fast hon är så svårväckt och hon svarade irriterat: "hur skulle jag annars kunna sova?".
    Min undran är såklart vad det kan bli för konsekvenser om hon inte vaknar när hon borde?
    Samtidigt som jag tycker det är oansvarigt så är jag orolig eftersom hon varit arbetslös länge och äntligen fått ett jobb. Att hon tar sömntabletter på arbetstid är ingen hemlighet direkt heller då hon skriver på Facebook om det.
    Vad anser din vän om detta det vill säga ser hon själv något problem i detta?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (din vän?) skrev 2014-05-12 00:29:55 följande:
    Vad anser din vän om detta det vill säga ser hon själv något problem i detta?
    Hon tycker inte det är något konstigt vilket irriterar mig. Hon kan tom skriva en uppdatering på facebook som är:
    "Sömntablett intagen,nu sovande jour till 0700. Ledig imorgon,yay"
  • Anonym (din vän?)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-12 00:34:36 följande:
    Hon tycker inte det är något konstigt vilket irriterar mig. Hon kan tom skriva en uppdatering på facebook som är:
    "Sömntablett intagen,nu sovande jour till 0700. Ledig imorgon,yay"
    Det låter märkligt måste jag säga.
    Sovande jour innebär ju inte att man som personlig assistent ska sova "som en stock" hela natten utan att snabbt kunna vakna om brukaren behöver hjälp med något och vara klar i huvudet.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (din vän?) skrev 2014-05-12 00:38:52 följande:
    Det låter märkligt måste jag säga.
    Sovande jour innebär ju inte att man som personlig assistent ska sova "som en stock" hela natten utan att snabbt kunna vakna om brukaren behöver hjälp med något och vara klar i huvudet.

Ja så har jag också uppfattat det. Ska försöka prata med henne men skulle vilja veta vilka konsekvenser det kan bli.
    Sparken från jobbet vore väl självklart men mer? anmälningar osv?
  • Sweet Sofia

Hon kan bli sparkad eftersom hon uppenbarligen inte sköter sitt jobb. Har man sovande jour ska man absolut inte ta sömnmedel eftersom eet är meningen att man ska vakna och kunna jobba. I värsta fall så kan hennes brukate dö...

Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?