• Anonym (Undrande)

Sovande jour+sömntabletter?

Jag har en vän som i många år behövt sömntabletter för att kunna sova ordentlig.
    Det som gör mig fundersam är att i hennes jobb (personlig assistent) ingår sovande jour där hon ska kunna kliva upp om behovet finns.
    Hon är väldigt svårväckt när hon tagit sömntabletter vilket jag vet eftersom vi bodde ihop när hon studerade.
    Jag frågade om hon tar tabletterna på jobbet fast hon är så svårväckt och hon svarade irriterat: "hur skulle jag annars kunna sova?".
    Min undran är såklart vad det kan bli för konsekvenser om hon inte vaknar när hon borde?
    Samtidigt som jag tycker det är oansvarigt så är jag orolig eftersom hon varit arbetslös länge och äntligen fått ett jobb. Att hon tar sömntabletter på arbetstid är ingen hemlighet direkt heller då hon skriver på Facebook om det.

• Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?
  • Anonym (din vän?)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-05-12 01:27:20 följande:
    Okej nu vill jag klargöra lite här! Min vän är en klubbad säl på sömntabletter,hon har inte bara "insomningstabletter". Hon ska enligt arbetsbeskrivning va tillgänglig om behovet finns,alltså kunna gå upp och utföra arbete. Hon har inte sagt till arbetsgivaren att hon tar sömntabletter för hon såg inte det som nödvändigt eftersom hon får sova under jouren. För att inte riskera att försova sig på morgonen har hon mobilen med alarm vid örat på högsta volym varje natt. Att hon kan få sparken om en brukare inte får hjälpen den ska ha är väl självklart MEN jag undrade om hon kan bli anmäld för något? Jag vill prata henne till rätta för hennes egen skull.

Det är så att brukaren bestämmer själv vilken personlig assistent brukaren vill ha.Om personliga assistenten missköter sitt jobb kan brukaren sparka personlig assistenten.Dettta gäller så väl om person kemin inte stämmer till att personliga assistenten missköter sitt jobb.
  • Anonym (PA)

Jobbar som "platschef" för ett arbetslag om 12 assistenter. Och jag kan säga, utan att ens tänka efter, att ingen av de anställda inom vårt bolag skulle tillåtas ta sömntabletter under sovande jour.
    Visst är det upp till brukaren, om brukaren är kapabel att själv avgöra saken, vilka assistenter som brukaren vill ha. Men frågan är om brukaren/bolaget ens är informerade om att assistenten använder sömntabletter på arbetstid.

Inom övrig vård skulle det inte tillåtas, så varför ska det vara tillåtet inom PA?

• Anonym (Lss)

Jag arbetar sovande jour (boende, ej pa). Det är väldigt vanligt med sömntabletter inom mitt yrke, främst eftersom man ofta utvecklar sömnsvårigheter när man konstant vänder på dygnet och arbetar oregelbundet. Jag har aldrig varit med om att det har varit ett problem. Själv sover jag väldigt tungt normalt (använder ej sömntabletter). Jag skulle vakna av ett larm eller om någon knackar på dörren (fast hen får nog knacka ett tag). Men jag skulle aldrig vakna av att någon t.ex, ligger och ropar/skriker i andra änden av huset. Det är heller inget krav i min yrkesroll. Gör hennes sömntabletter att hon inte kan sköta sitt arbete, så kommer hon inte längre att arbeta kvar där, så du behöver inte oroa dig. Sovande jour innebär dessutom att man oftast får sova hela jourtiden. Blir man regelbundet väckt (t.ex. Varje eller varannan natt) så får det inte kallas jour, då är det vakennatt.

• Anonym (Lss)

Jag tror det beror mycket på kundens behov. Vad kan hända hen på natten och hur kan hen förmedla sig/väcka din vän? Vissa saker kan man inte gardera sig mot. Skulle någon få ett ep-anfall under natten på mitt jobb så skulle inte jag märka nått av det. Då skulle jag behöva sitta på vakt vid allas sängar varje minut. Och så gör man inte inom den här verksamheten. Brukar någon behöva t.ex. Medicineras när hen får ett anfall så använder man ett ep-larm, men det är ganska ovanligt.

• Arbetsvegan
    Anonym (PA) skrev 2014-05-12 08:16:08 följande:
    Jobbar som "platschef" för ett arbetslag om 12 assistenter. Och jag kan säga, utan att ens tänka efter, att ingen av de anställda inom vårt bolag skulle tillåtas ta sömntabletter under sovande jour.
    Visst är det upp till brukaren, om brukaren är kapabel att själv avgöra saken, vilka assistenter som brukaren vill ha. Men frågan är om brukaren/bolaget ens är informerade om att assistenten använder sömntabletter på arbetstid.

Inom övrig vård skulle det inte tillåtas, så varför ska det vara tillåtet inom PA?
    Det där är otroligt okunnigt, du behöver ta reda på mer om du nu är "platschef". Alla sömntabletter gör dig inte nockad. Att alla sömntabletter gö dig omtöcknad och svårväckt är lika sant som att alla blonda är rasister.
    Ingen gillar en rasist så du anställer heller inte blonda antar jag, i din egenskap av "platschef"?
  • Anonym (Kottehuve)

Vad mumlar du om?

Arbetsvegan skrev 2014-05-12 08:39:35 följande:
    Det där är otroligt okunnigt, du behöver ta reda på mer om du nu är "platschef". Alla sömntabletter gör dig inte nockad. Att alla sömntabletter gö dig omtöcknad och svårväckt är lika sant som att alla blonda är rasister.

Ingen gillar en rasist så du anställer heller inte blonda antar jag, i din egenskap av "platschef"?

• Anonym (inte bra)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 00:53:48 följande:
    Men vad är det här?

Du bygger hypoteser, spekulerar vilt om konsekvenser och om hon kan bli anmäld och sparkad och anklagar henne för att vara oansvarig?
    Detta utan att ta reda på hur det är för henne och vilken situation det gäller, vad arbetsgivaren säger.  Men allt det här gör du till en sanning.

Det första du gör är att prata med henne och utreder hennes diagnos och medicin. Sen ringer du arbetsgivaren och förhör denne om din vän.  Efter det kan du börja prata om ansvarslöshet och gudarna allt vad det är.

Frågan är, har du funderat över de konsekvenser som kan drabba dig om du snackar för mycket om din "sanning"?
    Det är väl ändå inte TS uppgift att utreda vännens diagnos och medicin, samt förhöra arbetsgivaren?
    Visst kan väl TS ringa anonymt till arbetsgivaren och förhöra sig om vad som gäller på just denna arbetsplats angående sömnmedicin och sovande jour. Hon kan ju också fråga vännen vad det är för sort hon tar och därefter dra egna slutsatser. Vad skall hon sedan göra med denna info?
    Uppenbarligen klarar inte vännen ett sådant här jobb utan sömntabletter. Och sannolikt får hon inte lov att ha jobbet med sömntabletter. Det är alltså dödsdömt från början, om man inte kan "tala vännen tillrätta", vilket inte verkar troligt.
  • Arbetsvegan
    Anonym (inte bra) skrev 2014-05-12 11:09:07 följande:
    Det är väl ändå inte TS uppgift att utreda vännens diagnos och medicin, samt förhöra arbetsgivaren?
    Visst kan väl TS ringa anonymt till arbetsgivaren och förhöra sig om vad som gäller på just denna arbetsplats angående sömnmedicin och sovande jour. Hon kan ju också fråga vännen vad det är för sort hon tar och därefter dra egna slutsatser. Vad skall hon sedan göra med denna info?
    Uppenbarligen klarar inte vännen ett sådant här jobb utan sömntabletter. Och sannolikt får hon inte lov att ha jobbet med sömntabletter. Det är alltså dödsdömt från början, om man inte kan "tala vännen tillrätta", vilket inte verkar troligt.
    Nej det är det inte och det är min poäng. Utan utredning kan man inte döma vad som är vad. Att vännen tog en sorts tablett någon gång i dåtiden betyder inte att det per automatik handlar om samma,

Varför ska TS vara anonym? För att hon inte vågar stå för att sätta dit en vän, baserat allt på antaganden, vad som hände i forntiden och okunskap? Tja... då gör man nog rätt i att vara anonym.

Å andra sidan har jag sagt att TS bör prata med vännen först och sen ta reda på fakta innan hon dömer ut. Tycker inte du att det är så man ska göra? Eller vill du bli urdömt idag efter något du gjorde förr och efter det folk antar om dig utan att prata med dig och sen ska de ringa in anonymt till din arbetsgivare och berätta heeeela sanningen om hur du ÄR?
    Ja tvivlar faktiskt på att du själv vill bli behandlad så, så varför ska man då behandla andra på det sättet?

Du har gjort dig en sanning att vännen inte klarar av jobbet. Hur vet du det? Är du brukaren? Vet du vad det är för tabletter? Osv osv.
    Frågan är varför även du är så otroligt snar att döma andra som dåliga och misslyckade? Får det dig att framstå som lite mer lyckad? Jag undrar ärligt.
  • Anonym (inte bra)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 11:27:11 följande:
    Nej det är det inte och det är min poäng. Utan utredning kan man inte döma vad som är vad. Att vännen tog en sorts tablett någon gång i dåtiden betyder inte att det per automatik handlar om samma,

Varför ska TS vara anonym? För att hon inte vågar stå för att sätta dit en vän, baserat allt på antaganden, vad som hände i forntiden och okunskap? Tja... då gör man nog rätt i att vara anonym.

Å andra sidan har jag sagt att TS bör prata med vännen först och sen ta reda på fakta innan hon dömer ut. Tycker inte du att det är så man ska göra? Eller vill du bli urdömt idag efter något du gjorde förr och efter det folk antar om dig utan att prata med dig och sen ska de ringa in anonymt till din arbetsgivare och berätta heeeela sanningen om hur du ÄR?
    Ja tvivlar faktiskt på att du själv vill bli behandlad så, så varför ska man då behandla andra på det sättet?

Du har gjort dig en sanning att vännen inte klarar av jobbet. Hur vet du det? Är du brukaren? Vet du vad det är för tabletter? Osv osv.
    Frågan är varför även du är så otroligt snar att döma andra som dåliga och misslyckade? Får det dig att framstå som lite mer lyckad? Jag undrar ärligt.
    Jag skrev att vännen inte verkar klara jobbet UTAN tabletterna, dvs hon har ett behov av att ta tabletter för att sova, och utan tabletter skulle hon inte klara ett jobb speciellt länge, där hon aldrig skulle få sova.
    Sedan skrev jag också att sannolikt får hon inte lov att ha jobbet med sömntabletter. Det kan jag inte veta säkert, men det verkar mest troligt. Naturligtvis, som du säger, beroende på typ av medicin mm.
    Jag tycker också att TS bör tala med vännen om detta ifall hon är orolig, men det verkar inte som om vännen är intresserad av det på vad TS har skrivit. I så fall finns det inte så mycket mer för TS att göra, såvida hon inte vill anmäla en misstanke till arbetsgivaren, för dem att kolla upp.
  • Arbetsvegan
    Anonym (inte bra) skrev 2014-05-12 11:41:16 följande:
    Jag skrev att vännen inte verkar klara jobbet UTAN tabletterna, dvs hon har ett behov av att ta tabletter för att sova, och utan tabletter skulle hon inte klara ett jobb speciellt länge, där hon aldrig skulle få sova.
    Sedan skrev jag också att sannolikt får hon inte lov att ha jobbet med sömntabletter. Det kan jag inte veta säkert, men det verkar mest troligt. Naturligtvis, som du säger, beroende på typ av medicin mm.
    Jag tycker också att TS bör tala med vännen om detta ifall hon är orolig, men det verkar inte som om vännen är intresserad av det på vad TS har skrivit. I så fall finns det inte så mycket mer för TS att göra, såvida hon inte vill anmäla en misstanke till arbetsgivaren, för dem att kolla upp.
    Ja och har du en aning om hur många svenskar som på ett eller annat sätt tar till olika preparat för att få sömnen att funka? Per automatik så klarar inte heller de av sina jobb med ditt resonemang.

Nu vet du ingenting utan sitter bara och spekulerar hejvilt för att kunna fördöma vännen. Kan du svara på min frågeställning varför du är så snar att fördöma andra på dina egna vilda spekulationer? Jag vill faktiskt veta varför man beter sig på det sättet!
Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?