Arbetsvegan skrev 2014-05-12 11:27:11 följande:
Nej det är det inte och det är min poäng. Utan utredning kan man inte döma vad som är vad. Att vännen tog en sorts tablett någon gång i dåtiden betyder inte att det per automatik handlar om samma,
Varför ska TS vara anonym? För att hon inte vågar stå för att sätta dit en vän, baserat allt på antaganden, vad som hände i forntiden och okunskap? Tja... då gör man nog rätt i att vara anonym.
Å andra sidan har jag sagt att TS bör prata med vännen först och sen ta reda på fakta innan hon dömer ut. Tycker inte du att det är så man ska göra? Eller vill du bli urdömt idag efter något du gjorde förr och efter det folk antar om dig utan att prata med dig och sen ska de ringa in anonymt till din arbetsgivare och berätta heeeela sanningen om hur du ÄR?
Ja tvivlar faktiskt på att du själv vill bli behandlad så, så varför ska man då behandla andra på det sättet?
Du har gjort dig en sanning att vännen inte klarar av jobbet. Hur vet du det? Är du brukaren? Vet du vad det är för tabletter? Osv osv.
Frågan är varför även du är så otroligt snar att döma andra som dåliga och misslyckade? Får det dig att framstå som lite mer lyckad? Jag undrar ärligt.
Jag skrev att vännen inte verkar klara jobbet UTAN tabletterna, dvs hon har ett behov av att ta tabletter för att sova, och utan tabletter skulle hon inte klara ett jobb speciellt länge, där hon aldrig skulle få sova.
Sedan skrev jag också att sannolikt får hon inte lov att ha jobbet med sömntabletter. Det kan jag inte veta säkert, men det verkar mest troligt. Naturligtvis, som du säger, beroende på typ av medicin mm.
Jag tycker också att TS bör tala med vännen om detta ifall hon är orolig, men det verkar inte som om vännen är intresserad av det på vad TS har skrivit. I så fall finns det inte så mycket mer för TS att göra, såvida hon inte vill anmäla en misstanke till arbetsgivaren, för dem att kolla upp.