• Anonym (Undrande)

Sovande jour+sömntabletter?

Jag har en vän som i många år behövt sömntabletter för att kunna sova ordentlig.
    Det som gör mig fundersam är att i hennes jobb (personlig assistent) ingår sovande jour där hon ska kunna kliva upp om behovet finns.
    Hon är väldigt svårväckt när hon tagit sömntabletter vilket jag vet eftersom vi bodde ihop när hon studerade.
    Jag frågade om hon tar tabletterna på jobbet fast hon är så svårväckt och hon svarade irriterat: "hur skulle jag annars kunna sova?".
    Min undran är såklart vad det kan bli för konsekvenser om hon inte vaknar när hon borde?
    Samtidigt som jag tycker det är oansvarigt så är jag orolig eftersom hon varit arbetslös länge och äntligen fått ett jobb. Att hon tar sömntabletter på arbetstid är ingen hemlighet direkt heller då hon skriver på Facebook om det.

• Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?
  • Arbetsvegan

Men vad är det här?

Du bygger hypoteser, spekulerar vilt om konsekvenser och om hon kan bli anmäld och sparkad och anklagar henne för att vara oansvarig?
    Detta utan att ta reda på hur det är för henne och vilken situation det gäller, vad arbetsgivaren säger.  Men allt det här gör du till en sanning.

Det första du gör är att prata med henne och utreder hennes diagnos och medicin. Sen ringer du arbetsgivaren och förhör denne om din vän.  Efter det kan du börja prata om ansvarslöshet och gudarna allt vad det är.

Frågan är, har du funderat över de konsekvenser som kan drabba dig om du snackar för mycket om din "sanning"?

• Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 00:53:48 följande:
    Men vad är det här?

Du bygger hypoteser, spekulerar vilt om konsekvenser och om hon kan bli anmäld och sparkad och anklagar henne för att vara oansvarig?

Detta utan att ta reda på hur det är för henne och vilken situation det gäller, vad arbetsgivaren säger.  Men allt det här gör du till en sanning.

Det första du gör är att prata med henne och utreder hennes diagnos och medicin. Sen ringer du arbetsgivaren och förhör denne om din vän.  Efter det kan du börja prata om ansvarslöshet och gudarna allt vad det är.

Frågan är, har du funderat över de konsekvenser som kan drabba dig om du snackar för mycket om din "sanning"?

Istället för stt kritisera ts kan du börja med att ta reda på vad "sovande jour" innebär.
  • Arbetsvegan
    Sweet Sofia skrev 2014-05-12 00:49:31 följande:
    Hon kan bli sparkad eftersom hon uppenbarligen inte sköter sitt jobb. Har man sovande jour ska man absolut inte ta sömnmedel eftersom eet är meningen att man ska vakna och kunna jobba. I värsta fall så kan hennes brukate dö...
    Jaså, så ÄR det?

Är du medveten om att det finns sömnmedel som en del somnar som en klubbad av och det finns sömnmedel som mer eller mindre bara är avslappnade där du måste hjälpa till själv för att somna?

Men du vet alltså vad det är för medicin TS vän tar och du vet vilka brukare hon går till och du vet vad vännens arbetsgivare säger?
    Ja, för annars påstår man inte det som du gör...
  • Arbetsvegan
    Sweet Sofia skrev 2014-05-12 00:55:38 följande:

Istället för stt kritisera ts kan du börja med att ta reda på vad "sovande jour" innebär.
    Läs det jag skriver men du saknar visst helt argument?
    Jag förväntade mig inget annat eftersom du tydligen har hela "sanningen" klar för dig.

Jag ifrågasätter det som behöver ifrågasättas, så enkelt är det. En viss skillnad mot ditt påstående att jag kritiserar TS.
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 00:57:01 följande:
    Jaså, så ÄR det?

Är du medveten om att det finns sömnmedel som en del somnar som en klubbad av och det finns sömnmedel som mer eller mindre bara är avslappnade där du måste hjälpa till själv för att somna?

Men du vet alltså vad det är för medicin TS vän tar och du vet vilka brukare hon går till och du vet vad vännens arbetsgivare säger?

Tar man ssömnmedel under jobbtid för att få sova under sin sovande jour, en jour man ska kunna vakta på någon sekund, då gör man inte sitt jobb och det kan leda till stt man blir uppsagt och i värsta fall sparken.
  • Anonym (---)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 00:57:01 följande:
    Jaså, så ÄR det?

Fast nu vet ju ts hur vännen reagerar på sömntabletterna, hon blir mycket svårväckt.
    Att vara svårväckt är inte passligt när man har sovande jour, det kan vara livsfarligt.

Det ts inte vet är:
    Har hon bytt sort, men det verkar inte så enligt ts första inlägg.

Om ts väns arbetsgivare godkänt detta, men enligt mig verkar det osannolikt.
    Varför skulle vännen få betalt för att sova hos någon som inte har ett möjligt akut behov på natten?

Möjligtvis så vaknar ts vän faktist ändå trots sömntabletten, lite som nyblivna mammor vaknar på natten trots att de tidigare sovit genom allt.
  • Arbetsvegan
    Sweet Sofia skrev 2014-05-12 01:05:41 följande:

Tar man ssömnmedel under jobbtid för att få sova under sin sovande jour, en jour man ska kunna vakta på någon sekund, då gör man inte sitt jobb och det kan leda till stt man blir uppsagt och i värsta fall sparken.
    Det blir bara pinsamt eftersom du inte vet en enda betydelsefull detalj. Är du alltid lika snar att fördöma din omgivning?
    Ett tips i all välmening: du framstår inte som bättre genom att göra det utan det blir precis tvärt om.
    Fundera på den du...
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 01:09:47 följande:
    Det blir bara pinsamt eftersom du inte vet en enda betydelsefull detalj. Är du alltid lika snar att fördöma din omgivning?

Ett tips i all välmening: du framstår inte som bättre genom att göra det utan det blir precis tvärt om.

Fundera på den du...

Fakta. Att inte sköta sitt jobb kan leda till uppsägning eller spakren.

Att ta sömntablett under sovande jour är inte dirket smart och inte att sköta sitt jobb.
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 01:09:47 följande:

Fundera på den du...

Jag har läst det ts skrivit, jag vet vad sovande jour innebär och jag vet vad som kan hända om man inte sköter sitt jobb. Det är med än vad du vet.
  • Anonym (Undrande)

Okej nu vill jag klargöra lite här!
    Min vän är en klubbad säl på sömntabletter,hon har inte bara "insomningstabletter".
    Hon ska enligt arbetsbeskrivning va tillgänglig om behovet finns,alltså kunna gå upp och utföra arbete.
    Hon har inte sagt till arbetsgivaren att hon tar sömntabletter för hon såg inte det som nödvändigt eftersom hon får sova under jouren.
    För att inte riskera att försova sig på morgonen har hon mobilen med alarm vid örat på högsta volym varje natt.
    Att hon kan få sparken om en brukare inte får hjälpen den ska ha är väl självklart MEN jag undrade om hon kan bli anmäld för något? Jag vill prata henne till rätta för hennes egen skull.

Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?