• Anonym (Undrande)

Sovande jour+sömntabletter?

Jag har en vän som i många år behövt sömntabletter för att kunna sova ordentlig.
    Det som gör mig fundersam är att i hennes jobb (personlig assistent) ingår sovande jour där hon ska kunna kliva upp om behovet finns.
    Hon är väldigt svårväckt när hon tagit sömntabletter vilket jag vet eftersom vi bodde ihop när hon studerade.
    Jag frågade om hon tar tabletterna på jobbet fast hon är så svårväckt och hon svarade irriterat: "hur skulle jag annars kunna sova?".
    Min undran är såklart vad det kan bli för konsekvenser om hon inte vaknar när hon borde?
    Samtidigt som jag tycker det är oansvarigt så är jag orolig eftersom hon varit arbetslös länge och äntligen fått ett jobb. Att hon tar sömntabletter på arbetstid är ingen hemlighet direkt heller då hon skriver på Facebook om det.

• Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?
  • Anonym (inte bra)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 11:48:20 följande:
    Ja och har du en aning om hur många svenskar som på ett eller annat sätt tar till olika preparat för att få sömnen att funka? Per automatik så klarar inte heller de av sina jobb med ditt resonemang.

Nu vet du ingenting utan sitter bara och spekulerar hejvilt för att kunna fördöma vännen. Kan du svara på min frågeställning varför du är så snar att fördöma andra på dina egna vilda spekulationer? Jag vill faktiskt veta varför man beter sig på det sättet!
    Jag tror du missförstår mig. Jag menar att man inte klarar sig länge utan sömn. Alltså måste de som behöver olika preparat för att få sömnen att funka ta sina preparat, annars fungerar inte livet.
    De som tar preparat på natten och jobbar på dagen har säkerligen inga problem att klara sina jobb, men om de har ett jobb där de nattetid förväntas sova, men utan preparat, så går det nog mindre bra.
    Alltså kommer TS vän inte kunna klara sitt jobb eller sitt vardagsliv i längden om hon skall ha ett sådant här jobb (där hon jobbar på natten), om hon måste vara utan sina preparat.

• Arbetsvegan
    Anonym (inte bra) skrev 2014-05-12 12:02:49 följande:
    Jag tror du missförstår mig. Jag menar att man inte klarar sig länge utan sömn. Alltså måste de som behöver olika preparat för att få sömnen att funka ta sina preparat, annars fungerar inte livet.
    De som tar preparat på natten och jobbar på dagen har säkerligen inga problem att klara sina jobb, men om de har ett jobb där de nattetid förväntas sova, men utan preparat, så går det nog mindre bra.
    Alltså kommer TS vän inte kunna klara sitt jobb eller sitt vardagsliv i längden om hon skall ha ett sådant här jobb (där hon jobbar på natten), om hon måste vara utan sina preparat.

Nej jag missförstår inte alls. Du vill ha det till att vännen äter tunga sömnmediciner. Fakta är att du inte vet.
    Sanning är att du säger att den som äter sömnedicin oavsett sort och verkan missköter sitt jobb och det gäller i så fall en stor del av befolkningen.  De som tar starka sömnmediciner har påfallande ofta stora känningar av det på förmiddagen, alltså missköter de sina jobb enligt dig.

Du gissar, spekulerar och tror. Sanningen är att du inte vet någonting om något och dessutom har direkta fel angående sömnmedicin.  Srn drar du slutsatsen efter dina egna vilda spekuleringar att vännen missköter sitt jobb.
    Nu frågar jag dig en tredje gång, kan du svara nu? Eller gör det så himla ont att svara?

Kan du svara på min frågeställning varför du är så snar att fördöma andra på dina egna vilda spekulationer? Jag vill faktiskt veta varför man beter sig på det sättet!
  • Sweet Sofia
    Anonym (Lss) skrev 2014-05-12 08:20:05 följande:
    Jag arbetar sovande jour (boende, ej pa). Det är väldigt vanligt med sömntabletter inom mitt yrke, främst eftersom man ofta utvecklar sömnsvårigheter när man konstant vänder på dygnet och arbetar oregelbundet. Jag har aldrig varit med om att det har varit ett problem. Själv sover jag väldigt tungt normalt (använder ej sömntabletter). Jag skulle vakna av ett larm eller om någon knackar på dörren (fast hen får nog knacka ett tag). Men jag skulle aldrig vakna av att någon t.ex, ligger och ropar/skriker i andra änden av huset. Det är heller inget krav i min yrkesroll. Gör hennes sömntabletter att hon inte kan sköta sitt arbete, så kommer hon inte längre att arbeta kvar där, så du behöver inte oroa dig. Sovande jour innebär dessutom att man oftast får sova hela jourtiden. Blir man regelbundet väckt (t.ex. Varje eller varannan natt) så får det inte kallas jour, då är det vakennatt.

Fortfarande sovande jour även om man är uppe och jobbar varannan natt.
  • Anonym (PA)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 08:39:35 följande:
    Det där är otroligt okunnigt, du behöver ta reda på mer om du nu är "platschef". Alla sömntabletter gör dig inte nockad. Att alla sömntabletter gö dig omtöcknad och svårväckt är lika sant som att alla blonda är rasister.
    Ingen gillar en rasist så du anställer heller inte blonda antar jag, i din egenskap av "platschef"?
    Jag skrev "platschef" inom citationstecken eftersom jag fungerar som arbetsledare. Jag varken anställer eller avskedar folk. Däremot har bolaget jag arbetar för mycket tydliga riktlinjer för vad som gäller för anställda, vare sig de jobbar dag, kväll, vaken natt eller sovande jour. Och det finns en klausul som klart och tydligt anger att anställda inom det här bolaget inte får använda sig av insomnings eller sömntabletter under arbetstid. Det handlar om brukarnas säkerhet. Det finns andra klausuler också, som handlar om vad anställda kan och inte kan göra, men allt handlar om brukarnas säkerhet.
    Jag vet inga andra privata assistansbolag som godkänner användande av sömn eller insomningspreparat på arbetstid.
    Inom kommuner och landsting får man som anställd inte heller använda sömn eller insomningstabletter på arbetstid.

Om man har såna uppenbara sömnstörningar kanske man borde söka sig till en dagtjänst istället och inte jobba natt överhuvudtaget.

Det finns en uppsjö av insomnings och sömntabletter som naturligtvis inte alla fungerar exakt likadant. Men det är också så att ingen av dessa preparat fungerar likadant på alla. Vilket innebär att den tablett som gör dig lite dåsig, kan knocka någon annan.

Det är inte jag som skrivit denna regel, det är inte jag som ser till att den efterlevs, även om jag sympatiserar med den.
    Det finns ingen anledning att bli otrevlig eller påstå att jag som individ skulle särbehandla människor negativt pga av hårfärg eller härkomst bara för att du har en avvikande åsikt.

• Galliformes

En liten fråga bara.
    Om en personal sover väldigt tungt (Utan sömntabletter) och har svårt att vakna om brukare kallar på hjälp, får man inte jobba med sovande jour då ?
    En personal kan väl inte garantera att den vaknar på 2 röda, eller ?

• Arbetsvegan
    Anonym (PA) skrev 2014-05-12 18:00:26 följande:
    Jag skrev "platschef" inom citationstecken eftersom jag fungerar som arbetsledare. Jag varken anställer eller avskedar folk. Däremot har bolaget jag arbetar för mycket tydliga riktlinjer för vad som gäller för anställda, vare sig de jobbar dag, kväll, vaken natt eller sovande jour. Och det finns en klausul som klart och tydligt anger att anställda inom det här bolaget inte får använda sig av insomnings eller sömntabletter under arbetstid. Det handlar om brukarnas säkerhet. Det finns andra klausuler också, som handlar om vad anställda kan och inte kan göra, men allt handlar om brukarnas säkerhet.
    Jag vet inga andra privata assistansbolag som godkänner användande av sömn eller insomningspreparat på arbetstid.
    Inom kommuner och landsting får man som anställd inte heller använda sömn eller insomningstabletter på arbetstid.

Om man har såna uppenbara sömnstörningar kanske man borde söka sig till en dagtjänst istället och inte jobba natt överhuvudtaget.

Det finns en uppsjö av insomnings och sömntabletter som naturligtvis inte alla fungerar exakt likadant. Men det är också så att ingen av dessa preparat fungerar likadant på alla. Vilket innebär att den tablett som gör dig lite dåsig, kan knocka någon annan.

Det är inte jag som skrivit denna regel, det är inte jag som ser till att den efterlevs, även om jag sympatiserar med den.
    Det finns ingen anledning att bli otrevlig eller påstå att jag som individ skulle särbehandla människor negativt pga av hårfärg eller härkomst bara för att du har en avvikande åsikt.

Att du inte anställer eller avskedar är irrelevant, du uttalar dig som chef.

Som jag sa så handlar det om vilket preparat det handlar om, allt är inte sömn- eller insomningsmedicin även om det har en sån inverkan.

Jag tvivlar faltiskt på de specificerade klausuler du pratar om eftersom man då missar så otroligt mycket. Att
    det finns generella förhållningsregler är däremot självklart oavsett om det är PA eller lokförare eftersom det handlar om säkerhet.

Se det jag fetmerkerat.
    det är precis det här jag trycker på. Man kan inte utgå från att vännen blir nockad och missköter sitt jobb. dels vet inte TS vilket preparat det handlar om, dels vet vi inte hur vännen reagerar. Därför är det jävligt magstarkt att spekulera i vännens olämplighet.

Varför är så många så snara till att trycka ner och fördöma andra efter hej vilda spekulationer?
    Kan DU svara på det?
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 18:08:09 följande:
    Att du inte anställer eller avskedar är irrelevant, du uttalar dig som chef.

Som jag sa så handlar det om vilket preparat det handlar om, allt är inte sömn- eller insomningsmedicin även om det har en sån inverkan.

Jag tvivlar faltiskt på de specificerade klausuler du pratar om eftersom man då missar så otroligt mycket. Att

det finns generella förhållningsregler är däremot självklart oavsett om det är PA eller lokförare eftersom det handlar om säkerhet.

Se det jag fetmerkerat.

det är precis det här jag trycker på. Man kan inte utgå från att vännen blir nockad och missköter sitt jobb. dels vet inte TS vilket preparat det handlar om, dels vet vi inte hur vännen reagerar. Därför är det jävligt magstarkt att spekulera i vännens olämplighet.

Varför är så många så snara till att trycka ner och fördöma andra efter hej vilda spekulationer?

Kan DU svara på det?

Du är den personen i tråden som har minst koll. Du har ingen medicinsk koll, ingen koll på hur det fungerar i verkligheten, vad sovande jour innebär eller vilka klausuler det finns inom bla PA jobb. Pinsamt att du fortfarande och svamlar.
  • Anonym (-0-0-0-)

Svaret på din fråga är mycket enkelt TS: Din väninna riskerar att förlora sitt jobb om hon tar sömntabletter på arbetstid och inte vaknar om hennes brukare behöver hjälp.

• Arbetsvegan
    Sweet Sofia skrev 2014-05-12 18:42:08 följande:

Du är den personen i tråden som har minst koll. Du har ingen medicinsk koll, ingen koll på hur det fungerar i verkligheten, vad sovande jour innebär eller vilka klausuler det finns inom bla PA jobb. Pinsamt att du fortfarande och svamlar.
    Som jag sa: du har ingen som helst koll på vad jag vet och inte vet.

Men det är uppenbart att du bara vill provocera i tråden för rent krasst har du inte bidragit med något som helst liknar saklighet utan det är personliga påhopp genomgående.
  • Anonym (Lss)
    Sweet Sofia skrev 2014-05-12 13:54:59 följande:
    Fortfarande sovande jour även om man är uppe och jobbar varannan natt.

Nej. Arbetsformen får inte kallas sovande jour om man regelbundet måste jobba med en viss frekvens, t.ex. Varannan natt. Finns säkert verksamheter som använder sovande jour på det viset, men så är det alltså inte.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Lss) skrev 2014-05-12 22:52:40 följande:
    Nej. Arbetsformen får inte kallas sovande jour om man regelbundet måste jobba med en viss frekvens, t.ex. Varannan natt. Finns säkert verksamheter som använder sovande jour på det viset, men så är det alltså inte.

Vis jobb varannan natt är arbetsreformen fortfarande tillåten att kallas sovande jour.
  • Anonym (inte bra)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 12:14:33 följande:
    Nej jag missförstår inte alls. Du vill ha det till att vännen äter tunga sömnmediciner. Fakta är att du inte vet.
    Sanning är att du säger att den som äter sömnedicin oavsett sort och verkan missköter sitt jobb och det gäller i så fall en stor del av befolkningen.  De som tar starka sömnmediciner har påfallande ofta stora känningar av det på förmiddagen, alltså missköter de sina jobb enligt dig.

Du gissar, spekulerar och tror. Sanningen är att du inte vet någonting om något och dessutom har direkta fel angående sömnmedicin.  Srn drar du slutsatsen efter dina egna vilda spekuleringar att vännen missköter sitt jobb.
    Nu frågar jag dig en tredje gång, kan du svara nu? Eller gör det så himla ont att svara?

Kan du svara på min frågeställning varför du är så snar att fördöma andra på dina egna vilda spekulationer? Jag vill faktiskt veta varför man beter sig på det sättet!
    Nej, jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte fördömer TS vän. Du missförstår fortfarande vad jag skriver och snart ger jag upp i mina försök att förklara vad jag menar.
    Jag har aldrig sagt att hon äter tunga sömnmediciner. Jag har aldrig sagt att den som äter sömnmedicin missköter sitt jobb. Jag skrev att de som tar sin sömnmedicin på natten och jobbar på dagen har sannolikt inga problem att sköta sitt jobb. Hur kan du få det till att jag säger att man missköter sitt jobb?

Jag har sagt att man inte mår bra av att inte få sova.
    Därav kan man inte ta ett jobb som innebär att man inte får sin sömn.
    För en person som sover gott utan sömnmedicin under sovande jour är det ett bra jobb.
    För en person som inte sover under sovande jour utan sömnmedicin är det inte ett bra jobb, om det inte är tillåtet med sömnmedicin (som jag har skrivit att det sannolikt inte är).
  • Anonym (inte bra)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 18:08:09 följande:
    Man kan inte utgå från att vännen blir nockad och missköter sitt jobb. dels vet inte TS vilket preparat det handlar om, dels vet vi inte hur vännen reagerar. Därför är det jävligt magstarkt att spekulera i vännens olämplighet.
    Det TS undrar över är ju vad som kan hända om arbetsgivaren får reda på att en anställd tar sömnmedel, och om det är tillåtet eller inte. Det kan ju hända att det är strikt förbjudet även om det inte påverkar vännens arbetsförmåga. Huruvida hon är lämplig som PA eller inte är inte relevant om det är så att hon bryter mot reglerna.
  • Arbetsvegan
    Anonym (inte bra) skrev 2014-05-13 00:08:48 följande:
    Nej, jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte fördömer TS vän. Du missförstår fortfarande vad jag skriver och snart ger jag upp i mina försök att förklara vad jag menar.
    Jag har aldrig sagt att hon äter tunga sömnmediciner. Jag har aldrig sagt att den som äter sömnmedicin missköter sitt jobb. Jag skrev att de som tar sin sömnmedicin på natten och jobbar på dagen har sannolikt inga problem att sköta sitt jobb. Hur kan du få det till att jag säger att man missköter sitt jobb?

Jag har sagt att man inte mår bra av att inte få sova.
    Därav kan man inte ta ett jobb som innebär att man inte får sin sömn.
    För en person som sover gott utan sömnmedicin under sovande jour är det ett bra jobb.
    För en person som inte sover under sovande jour utan sömnmedicin är det inte ett bra jobb, om det inte är tillåtet med sömnmedicin (som jag har skrivit att det sannolikt inte är).
    Nej jag missförstod inte, jag håller inte med eftersom du inte har riktig koll på vad du pratar om.
    "Hur kan du få det till att jag säger att man missköter sitt jobb?" Läser du verkligen inte det jag skriver? Jag förklarade precis varför och hur.  Diskussion med dig är ttalt meningslös eftersom du öht inte läser och du accepterar inte andra åsikter än dina egna.

Jag nöjer mig med att konstatera att du inte har någon som helst koll utan tillhör den kategorin som bara vill fördöma andra människor, bara sådär magiskt utan att ens fundera på varför.
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 12:14:33 följande:

Måste man ts sömnmedel för stt få sova så är man inte lämpad för jobb med sovande jour, säger sig självt. Kanske inte ens nattjobb.
Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?