Anonym (PA) skrev 2014-05-12 18:00:26 följande:
Jag skrev "platschef" inom citationstecken eftersom jag fungerar som arbetsledare. Jag varken anställer eller avskedar folk. Däremot har bolaget jag arbetar för mycket tydliga riktlinjer för vad som gäller för anställda, vare sig de jobbar dag, kväll, vaken natt eller sovande jour. Och det finns en klausul som klart och tydligt anger att anställda inom det här bolaget inte får använda sig av insomnings eller sömntabletter under arbetstid. Det handlar om brukarnas säkerhet. Det finns andra klausuler också, som handlar om vad anställda kan och inte kan göra, men allt handlar om brukarnas säkerhet.
Jag vet inga andra privata assistansbolag som godkänner användande av sömn eller insomningspreparat på arbetstid.
Inom kommuner och landsting får man som anställd inte heller använda sömn eller insomningstabletter på arbetstid.
Om man har såna uppenbara sömnstörningar kanske man borde söka sig till en dagtjänst istället och inte jobba natt överhuvudtaget.
Det finns en uppsjö av insomnings och sömntabletter
som naturligtvis inte alla fungerar exakt likadant. Men det är också så att ingen av dessa preparat fungerar likadant på alla. Vilket innebär att den tablett som gör dig lite dåsig, kan knocka någon annan.
Det är inte jag som skrivit denna regel, det är inte jag som ser till att den efterlevs, även om jag sympatiserar med den.
Det finns ingen anledning att bli otrevlig eller påstå att jag som individ skulle särbehandla människor negativt pga av hårfärg eller härkomst bara för att du har en avvikande åsikt.
Att du inte anställer eller avskedar är irrelevant, du uttalar dig som chef.
Som jag sa så handlar det om vilket preparat det handlar om, allt är inte sömn- eller insomningsmedicin även om det har en sån inverkan.
Jag tvivlar faltiskt på de specificerade klausuler du pratar om eftersom man då missar så otroligt mycket. Att
det finns generella förhållningsregler är däremot självklart oavsett om det är PA eller lokförare eftersom det handlar om säkerhet.
Se det jag fetmerkerat.
det är precis det här jag trycker på. Man kan inte utgå från att vännen blir nockad och missköter sitt jobb. dels vet inte TS vilket preparat det handlar om, dels vet vi inte hur vännen reagerar. Därför är det jävligt magstarkt att spekulera i vännens olämplighet.
Varför är så många så snara till att trycka ner och fördöma andra efter hej vilda spekulationer?
Kan DU svara på det?