• Anonym (Sorgligt)

Ledsen och besvärad

Jag gillar inte mitt ex nya sambo. Exet och jag har ett litet barn tillsammans, och hans tjej ville vara med redan från att barnet nyss hade fötts. Då hade det inte gått så lång tid efter att jag och pappan gjort slut. Jag mådde väldigt dåligt efter födseln, mådde dåligt tills barnet var sex månader. Ändå ville hon ses och lära känna varandra och kallade sig styvmamma. Jag är inte redo att lära känna henne! Jag vill inte lära känna henne, eftersom jag tyckte att hon var så oförstående när jag nyss hade fött och mådde dåligt. Blev sån press. Nu har det utvecklats till att jag nästan hatar henne och avskyr tanken på att hon träffar mitt barn. Exet sover hos mig och barnet en gång i veckan och barnet är hos honom varannan helg. Alla vi tre, exet, barnet och jag, funkar så fint tillsammans och jag och exet har en nära och varm relation. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till hans tjej. Hon har åsikter om hur vi ska vara som separerade föräldrar, vad som är bäst för barnet osv. Hennes tankar kring det är inte bäst för barnet, tycker jag. Jag tror att det är bra att föräldrarna är vänner, stämmer av, respekterar varandra etc, men hon gillar inte att vi har den här nära relationen och hon känner sig exkluderad, medan jag ju tänker att det här är min familj och barnet behöver att vi är sams. Jag avskyr att jag påverkas så mycket av henne, det får mig att må dåligt. Och jag vill inte tycka så illa om henne som jag gör, men jag kan inte glömma dom där första övertrampen från hennes sida. Överreagerar jag? Och hur tar jag mig vidare? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ledsen och besvärad
  • Anonym (kom igen)
    Ess skrev 2014-06-06 08:28:51 följande:
    Så om jag vill knulla grannen, så är det helt ok, bara jag ringer hans fru först och talar om det. Sen kan jag förneka det inför min man och säga att hon bara hittar på................??

Vad som är ett okej beteende för dig kan bara du själv avgöra.
  • Anonym (Konsekvens?)
    Ess skrev 2014-06-06 08:16:49 följande:
    Hade ts varit färdig med killen så hade det inte blivit en konkurrens situation, som det blev nu. Hade hon avslutat så hade hon aldrig sett dem som en familj längre, och inte tyckt att det var irriterande när sambon ville träffas och fika och lära känna varann. Jag skriver som Iam, att det finns inget rätt eller fel. Jag skulle aldrig beblandat mig med hans barn och ex på det viset. Men så i gengäld så skulle jag aldrig i helvetet behålla en man som låg över hos exet heller. Men jag brukar bli enormt påhoppad för min åsikt att inte beblanda sig med tidigare barn, att inte ha intresse för dessa. Så det finns personer som gärna ser den nya involverad och som inte skulle vilja ha det annorlunda.

Ok. Då är jag med mer på hur du tänker. Själv ser jag nämligen inte händelserna avhängiga av varandra. Jag tror att TS blivit precis lika provocerad av att bonusmamman (att vem som helst) kommit så direkt och "lagt sig i". Vilken nybliven mamma som hejat sparkar bakut om svärmor, mamma, syster, svägerska kommer och försöker "ta över"... Jag är ganska säker på att problemet alltså uppstått oavsett villa eventuella känslor TS har för mamman. Om du själv tänker tillbaka på bär du blev mamma första gången (har för mig du har barn). Hur hade du reagerat om ngn du inte hade en väldigt bra relation till kom och försökte bestämma över hur du tog hand om sitt barn. För vad jag förstod var det inte bara det att bonusmamman ville träffa barnet utan att hon ansåg sig rätt att "lägga sig i" som var problemet. Jag vet att jag reagerade väldigt starkt när min svägerska hade åsikter om amning, hur jag bar barnet, hur vi klädde det, att vi samsov osv. Så OAVSETT vad TS har för känslor, vad TS gjort med sitt ex - oavsett detta så anser jag att bonusmamman kunde väntat iallafall några månader innan hon ville bli en del av barnets liv. Tills baebet var tillräckligt trygg med pappan att kunna träffa honom själv på tex promenader o liknande. Och det är DET jag argumenterar för. Att händelserna faktiskt inte har med varandra att göra. Att två fel inte gör ett rätt. För visst tycker jag att TS agerat fel, även om hon faktiskt försökt påtala vad som händer, men det ger inte bonusmamman rätten att vara gränslös. Dessutom så började väl pappan sova hos TS för att träffa barnrt EFTER att hans sambo försökt "lägga sig i".
  • Anonym (Konsekvens?)

Vilka känslor TS har för PAPPAN skulle det såklart vara... O ber om ursäkt för lite autokorrektade ord...

• Anonym (maj)
    Anonym (Konsekvens?) skrev 2014-06-06 09:24:46 följande:
    Ok. Då är jag med mer på hur du tänker. Själv ser jag nämligen inte händelserna avhängiga av varandra. Jag tror att TS blivit precis lika provocerad av att bonusmamman (att vem som helst) kommit så direkt och "lagt sig i". Vilken nybliven mamma som hejat sparkar bakut om svärmor, mamma, syster, svägerska kommer och försöker "ta över"... Jag är ganska säker på att problemet alltså uppstått oavsett villa eventuella känslor TS har för mamman. Om du själv tänker tillbaka på bär du blev mamma första gången (har för mig du har barn). Hur hade du reagerat om ngn du inte hade en väldigt bra relation till kom och försökte bestämma över hur du tog hand om sitt barn. För vad jag förstod var det inte bara det att bonusmamman ville träffa barnet utan att hon ansåg sig rätt att "lägga sig i" som var problemet. Jag vet att jag reagerade väldigt starkt när min svägerska hade åsikter om amning, hur jag bar barnet, hur vi klädde det, att vi samsov osv. Så OAVSETT vad TS har för känslor, vad TS gjort med sitt ex - oavsett detta så anser jag att bonusmamman kunde väntat iallafall några månader innan hon ville bli en del av barnets liv. Tills baebet var tillräckligt trygg med pappan att kunna träffa honom själv på tex promenader o liknande. Och det är DET jag argumenterar för. Att händelserna faktiskt inte har med varandra att göra. Att två fel inte gör ett rätt. För visst tycker jag att TS agerat fel, även om hon faktiskt försökt påtala vad som händer, men det ger inte bonusmamman rätten att vara gränslös. Dessutom så började väl pappan sova hos TS för att träffa barnrt EFTER att hans sambo försökt "lägga sig i".

Och det är precis Det jag också har reagerat mot.
  • Anonym (maj)
    Iam skrev 2014-06-06 00:31:08 följande:
    Ts ligger med sitt ex och tycker att det är hennes rätt trots hans sambo. Det blir inte mer respekt i den handlingen bara för att hon inte har vett på stt skämmas och därmed berättar gör sambon:

Bara så du vet så ligger jag med din sambo

Sorry, det gör inte det hela bättre från hennes sida.

Kan vi bara enas om att vi inte kommer att enas i frågan?

Vi ser helt enkelt olika på saken.

Varför är det så viktigt för dig att enas om att inte enas? Du skrev så till mig också. Jag för min del skriver inte för att enas med just dig. Jag skriver som motvikt till de som hängt upp sig på otroheten, övernattningar osv och helt förbisett andra viktiga aspekter, ex att sambon betett sig gränslöst.
  • Anonym (maj)
    Fånga dagen skrev 2014-06-05 14:58:40 följande:
    Jag tycker nog att mannens sambo var respektlös när ts var nyförlöst och mådde dåligt. Alla vet väl hur skör en förstagångsmamma kan vara?

"Jag gillar inte mitt ex nya sambo. Exet och jag har ett litet barn tillsammans, och hans tjej ville vara med redan från att barnet nyss hade fötts. Då hade det inte gått så lång tid efter att jag och pappan gjort slut. Jag mådde väldigt dåligt efter födseln, mådde dåligt tills barnet var sex månader. Ändå ville hon ses och lära känna varandra och kallade sig styvmamma. Jag är inte redo att lära känna henne! Jag vill inte lära känna henne, eftersom jag tyckte att hon var så oförstående när jag nyss hade fött och mådde dåligt. Blev sån press"

Här skulle naturligtvis sambon hållit sig i bakgrunden och haft lite fingertoppskänsla. Eftersom det inte hade gått så lång tid sen ts och hennes ex hade gjort slut, så måste det ju innebära att mannen och sambon var alldeles i begynnelsen av sin relation. Då ska man kanske inte ha för bråttom med att kalla sig själv för styvmamma. Jag tycker det tyder på att man är ganska så naiv och oerfaren.

Resten av denna historia är ju sanslös, och man har svårt att förstå någon av de inblandade. Ja, den man kan förstå mest är väl mannen då, som ordnat det så bra för sig att han kan alternera mellan de här två kvinnorna.  Det visar väl också att han knappast kan ha några djupare känslor för någon av dem.

Det stämmer säkert som ts berättat att han är en player, och alltid har varit.   Vad det gäller moral så verkar det vara något som både ts och hennes ex saknar. Ts är väl inte bunden av några  trohetslöften till sambon, som man får anta att mannen är. Men om jag var i hennes kläder så skulle jag ha mycket svårt att se mig själv i spegeln. Att sambon inte skulle begripa vad som sker under de här övernattningarna, betraktar jag som helt osannolikt. Vad jag inte förstår är varför hon stannat.

• Iam
    Anonym (maj) skrev 2014-06-06 11:31:52 följande:
    Varför är det så viktigt för dig att enas om att inte enas? Du skrev så till mig också. Jag för min del skriver inte för att enas med just dig. Jag skriver som motvikt till de som hängt upp sig på otroheten, övernattningar osv och helt förbisett andra viktiga aspekter, ex att sambon betett sig gränslöst.

Vi kommer ju inte att se lika på det så då kan man ju lika gärna enas om att inte enas, dvs avsluta en annars ändlös diskussion. Sen behöver vi inte enas om det heller om du nu inte vill. Det är inte viktigt för mig utan ett sätt att avsluta.
  • Anonym (maj)
    Iam skrev 2014-06-06 11:54:47 följande:
    Vi kommer ju inte att se lika på det så då kan man ju lika gärna enas om att inte enas, dvs avsluta en annars ändlös diskussion. Sen behöver vi inte enas om det heller om du nu inte vill. Det är inte viktigt för mig utan ett sätt att avsluta.

Har du inget mer att säga kan du ju sluta skriva. Jag kan inte se att du utvecklar diskussionen mer än att upprepa vad du redan sagt, vilket du också gärna själv påpekar, medan det finns andra som kommer med nya tankegångar. Som det här med att gå över gränsen och "ta över" som flera vill diskutera, det vill ju du inte diskutera så då har du väl sagt ditt i det du ville lyfta fram.
  • Iam
    Anonym (maj) skrev 2014-06-06 13:34:08 följande:
    Har du inget mer att säga kan du ju sluta skriva. Jag kan inte se att du utvecklar diskussionen mer än att upprepa vad du redan sagt, vilket du också gärna själv påpekar, medan det finns andra som kommer med nya tankegångar. Som det här med att gå över gränsen och "ta över" som flera vill diskutera, det vill ju du inte diskutera så då har du väl sagt ditt i det du ville lyfta fram.

Kan ju hoppas för din skull att du inser det märkliga i det du precis skrev. ;)
  • Anonym (maj)
    Iam skrev 2014-06-06 13:50:47 följande:
    Kan ju hoppas för din skull att du inser det märkliga i det du precis skrev. ;)

Okej, det säger du. Och att du filar lite på din självinsikt.
Svar på tråden Ledsen och besvärad