• Anonym (trött)

Min sons pappa klarar inte av att vara förälder.

Vad gör vi nu då? Min sons pappa klarar inte av att ta hand om sin son. Han har just nu varannan helg fredag-måndag, dvs. 3 nätter. Nu har det kommit fram att han inte matar min son. Sonen äter bara mackor hos pappa, frukostflingor med vatten(!). Han sa att han var hungrig hos pappa och pappa hade bett honom och vänta, men att han fick vänta jättelänge på macka. Jag ringde upp pappan och frågade om detta var sant och han nekade inte, sa bara att jag "hade allting, ett bra socialt nätverk osv" och han inte har nånting, inga rutiner. Det är INTE en ursäkt! Han har sitt barn 2 helger i månaden, då tycker jag att han kan skärpa till sig lite under de få dagarna. Klart att barnet är hungrig om han bara får mackor hela dagen! Vad gör jag nu, i väntan på samtal med familjerätten. Kan jag säga att han inte får ha sonen tills vi har undersökt det här? Detta är inte första "problemet" vi har med pappan, han har tidigare misskött hygien och andra basala saker också.

• Svar på tråden Min sons pappa klarar inte av att vara förälder.
  • Anonym (S)
    Anonym (bhhhnn) skrev 2014-05-25 10:09:29 följande:
    Orosanmäl via soc, men förvänta dig inte så mycket hjälp direkt, pappor kan vara skitdåliga men ändå hyllas av dem för han HAAAAAAAAAAAAAAAAR ju iaf barnet. Har ni inget umgängesavtal (skriftligt, muntligt är svårt att bevisa) så kan du hålla barnet hemma och säga att ni ses i rätten om han vill ha umgänge. DOCK, håller du barnet hemma så kan barnet koppla samman det med vad han berättade = nästa gång eller om det händer värre saker berättar han inte av rädsla för att inte få träffa pappan mer.

• Julia1245
    Anonym (S) skrev 2014-05-25 09:15:40 följande:
    Kan du inte bättre en gå på med påhopp?

Jo, men jag tycker att ditt svar var jävligt korkat. Svara på kritiken mot ditt inlägg istället. Ska ungen själv köra bil till pappa för att pappan inte pallar? Handla sina egna kläder? Gå till affären och köpa maten så han har något att äta?
  • Anonym (trött)
    Anonym (bhhhnn) skrev 2014-05-25 10:09:29 följande:
    Orosanmäl via soc, men förvänta dig inte så mycket hjälp direkt, pappor kan vara skitdåliga men ändå hyllas av dem för han HAAAAAAAAAAAAAAAAR ju iaf barnet.

Har ni inget umgängesavtal (skriftligt, muntligt är svårt att bevisa) så kan du hålla barnet hemma och säga att ni ses i rätten om han vill ha umgänge.

DOCK, håller du barnet hemma så kan barnet koppla samman det med vad han berättade = nästa gång eller om det händer värre saker berättar han inte av rädsla för att inte få träffa pappan mer.
    Vi har inget skriftligt umgängesavtal, men muntligt varannan helg. Men som du säger, barnet älskar sin pappa trotts att han är som han är. Såklart. Han är ingen elak pappa, men han är oduglig rent praktiskt. Jag vill ju helst att pappan ska få stöd i sitt föräldrarskap, men jag har propsat på det tidigare och han vägrar. Han skyller hela tiden på sin situation, på mig som lämnade, på sin uppväxt, på ALLT utom sig själv, och så länge han gör det kommer ingenting förbättras. Det är därför vi har vh istället för vv som det är nu.
  • Anonym (S)
    Julia1245 skrev 2014-05-25 10:41:48 följande:
    Jo, men jag tycker att ditt svar var jävligt korkat. Svara på kritiken mot ditt inlägg istället. Ska ungen själv köra bil till pappa för att pappan inte pallar? Handla sina egna kläder? Gå till affären och köpa maten så han har något att äta?

Så för att jag svarar konstigt i ditt tycke så ger det dig rätt att köra med påhopp?
  • Rakad Apa
    Anonym (S) skrev 2014-05-25 08:51:46 följande:
    Då kan han fixa själv och behöver inte matas, nej visst mackor är i te bra men de ses inte mer en 6 dagar/mån så då är det inte så allvarligt hade varit värre om det var varannan vecka, lär han micra mat eller ordna enklare maträtter det fixar 6åringar

Inte så allvarligt? Ungen går ju runt och är hungrig. Och ett barn i den åldern ska inte behöva fixa sin egen mat. Med din inställning så hoppas jag inte att du har barn.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Starkast
    Anonym (trött) skrev 2014-05-25 07:56:05 följande:

Vad gör vi nu då? Min sons pappa klarar inte av att ta hand om sin son. Han har just nu varannan helg fredag-måndag, dvs. 3 nätter. Nu har det kommit fram att han inte matar min son. Sonen äter bara mackor hos pappa, frukostflingor med vatten(!). Han sa att han var hungrig hos pappa och pappa hade bett honom och vänta, men att han fick vänta jättelänge på macka. Jag ringde upp pappan och frågade om detta var sant och han nekade inte, sa bara att jag "hade allting, ett bra socialt nätverk osv" och han inte har nånting, inga rutiner. Det är INTE en ursäkt! Han har sitt barn 2 helger i månaden, då tycker jag att han kan skärpa till sig lite under de få dagarna. Klart att barnet är hungrig om han bara får mackor hela dagen! Vad gör jag nu, i väntan på samtal med familjerätten. Kan jag säga att han inte får ha sonen tills vi har undersökt det här? Detta är inte första "problemet" vi har med pappan, han har tidigare misskött hygien och andra basala saker också.

Eftersom kontakten är viktig vore det väl bra om han kunde vara där dagtid lördag och söndag, då kan du skicka med matlåda till sonen. 
    Alltså tillfälligt nu, tid i familjerätten får man snabbt. Men du bör göra en orosanmälan till soc också, så pappan får hjälp med att lära sig ta hand om sitt barn.
  • Julia1245
    Anonym (S) skrev 2014-05-25 11:04:48 följande:
    Så för att jag svarar konstigt i ditt tycke så ger det dig rätt att köra med påhopp?

Jag frågade om du är dum. Är du det?
  • Anonym (Blomma)

Du måste anmäla detta till socialtjänsten! Försummelse av barn är allvarligt. Soc har skyldighet att agera om något sådant kommer fram. Tyvärr finns ju risk att umgänget begränsas eller tas bort om inte pappan är beredd att ta emot stöd och hjälp i sitt föräldraskap. Men det kanske kan ge honom en tankeställare iaf. Med tanke på hans inställning till sina problem kanske han själv också skulle må bättre om någon hjälpte honom ur sin situation.

• nihka
    Anonym (trött) skrev 2014-05-25 07:56:05 följande:

Vad gör vi nu då?

Låt sonen vara över dagen så han äter frukost innan han åker och middag när han kommer hem till dig så kan han äta mackor under dagen hos sin pappa.
    Vad det verkar så har inget förändrats och frågan är om det är värt att strida nu för de förändringar som inte gick att få till när du var tillsammans med pappan.
Svar på tråden Min sons pappa klarar inte av att vara förälder.