• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • Anonym (rasist)
    Anonym (Blueberry) skrev 2014-06-15 18:25:52 följande:
    Nej, det är du som har rätt. Det är bättre att flytta fattigdomen och misären till vår del av världen, helst bara Sverige, så vi ser den riktigt ordentligt. Hur ett par miljarder människor ska få plats här, det vet jag inte men det gååår. 
    Plats får de nog då de ofta placeras i kommuner där det finns bostäder. Dessa bostäder står tomma eftersom de som bodde där har flyttat till jobben. Det finns inga jobb alltså men det där tjafset med AF och Fas3 gäller inte här utan det går bra att bo i en bygd där det inte anställts en människa sedan 2002 och då var det ett vikariat på Konsum (nu nedlagt ) på 48% och extrajobb vissa storhelger (kanske)!
  • Anonym (arbetsgivare?)
    Octavia skrev 2014-06-15 18:30:19 följande:
    Om du vill se äktsvensk fattigdom kan du engagera dig i kyrkan eller någon organisation som har hjälpverksamhet till människor, även om de inte är hemlösa. Man tror inte att det finns pensionärer som äter havregrynsgröt, i bästa fall med mjölk, halva månaden i Sverige, men det gör det. Välkommen till verkligheten.
    Det är inte viktigt för mig att fattigdomen är äktsvensk. Fattigdom som fattigdom, människa som människa, menar jag.
  • Octavia
    Anonym (arbetsgivare?) skrev 2014-06-15 18:36:02 följande:
    Det är inte viktigt för mig att fattigdomen är äktsvensk. Fattigdom som fattigdom, människa som människa, menar jag.
    Men du har inte brytt dig om den förrän den kom till Sverige med utländska medborgare?
  • Anonym (arbetsgivare?)
    Octavia skrev 2014-06-15 18:50:06 följande:
    Men du har inte brytt dig om den förrän den kom till Sverige med utländska medborgare?
    Det vet du i och för sig ingenting om, men låt oss säga att det är så - det kan väl knappast vara något problem eftersom alla som ogillar de utländska tiggarna och absolut vill ha bort dem från gatorna, ömmar för och tar hand om våra äktsvenska fattiga och ser till att de får det bättre? Det jämnar ju ut sig i sådana fall. 
  • realist14
    Octavia skrev 2014-06-15 18:30:19 följande:
    Om du vill se äktsvensk fattigdom kan du engagera dig i kyrkan eller någon organisation som har hjälpverksamhet till människor, även om de inte är hemlösa. Man tror inte att det finns pensionärer som äter havregrynsgröt, i bästa fall med mjölk, halva månaden i Sverige, men det gör det. Välkommen till verkligheten.
    Ja och där hittar du dessutom den stora ensamheten som tar död på många per år...hemskt. Lovar att sådan är sällsynt bland tiggarna som lever i stora klaner där sammanhållning är en grundregel. Kan föreställa mig att kombon ensamhet och utsatthet är förödande.

• Anonym (rasist)
    Anonym (arbetsgivare?) skrev 2014-06-15 18:36:02 följande:
    Ja man kan ju inte hjälpa alla. Min ena dotter har ett fadderbarn och skickar tvåhundra/månad och jag tycker det känns vettigt. Många hjälporganisationer känns inte seriösa men det här med fadderbarn har man lyckats linda in i trovärdighet ännu (hoppas det varar)
  • Octavia
    Anonym (arbetsgivare?) skrev 2014-06-15 18:56:34 följande:
    Det vet du i och för sig ingenting om, men låt oss säga att det är så - det kan väl knappast vara något problem eftersom alla som ogillar de utländska tiggarna och absolut vill ha bort dem från gatorna, ömmar för och tar hand om våra äktsvenska fattiga och ser till att de får det bättre? Det jämnar ju ut sig i sådana fall. 
    Jag tycker att våra medborgare ska tas om hand av staten och inte försörjas av godtyckliga allmosor. Det är hemskt att det inte är så.
  • Octavia
    realist14 skrev 2014-06-15 19:00:56 följande:
    Ja och där hittar du dessutom den stora ensamheten som tar död på många per år...hemskt. Lovar att sådan är sällsynt bland tiggarna som lever i stora klaner där sammanhållning är en grundregel. Kan föreställa mig att kombon ensamhet och utsatthet är förödande.

De äldre som inte har anhöriga som kan hjälpa till är extremt utsatta och skäms ofta för mycket för att våga försöka få hjälp. En mycket ovärdig ålderdom, men de stänger dörren till sitt elände och sätter sig inte på gatorna och skriker ut den. Det kanske de borde göra istället.
  • realist14
    Anonym (arbetsgivare?) skrev 2014-06-15 18:56:34 följande:

Det är lite arrogans för ömmandet runt de svenska, eller hörde jag fel mellan raderna där?

Skulle det vara finare att engagera sig i tiggarna?

Pensionärerna har ju iallafall jobbat ihop till det som borde vara en helt annan ålderdom än de i många fall har idag. Hur det ser ut när vi själva går i pension vill man knappt veta.

Lite mer "arvsrätt" till stadkassan har de väl än vem som helst, på samma sätt som att det är hyfsat självklart för de flesta att man ärver sina föräldrar..

• Anonym (arbetsgivare?)
    realist14 skrev 2014-06-15 19:07:37 följande:

Det är lite arrogans för ömmandet runt de svenska, eller hörde jag fel mellan raderna där?

Skulle det vara finare att engagera sig i tiggarna?

Pensionärerna har ju iallafall jobbat ihop till det som borde vara en helt annan ålderdom än de i många fall har idag. Hur det ser ut när vi själva går i pension vill man knappt veta.

Lite mer "arvsrätt" till stadkassan har de väl än vem som helst, på samma sätt som att det är hyfsat självklart för de flesta att man ärver sina föräldrar..

Arrogansen, eller snarare ironin, riktar sig mot dem som tycker att jag borde engagera mig i den "äktsvenska" fattigdomen istället för den utländska, samtidigt som man själv inte gör det annat än med ord. Den som känner igen sig får ta åt sig, och den som inte känner igen sig behöver inte läsa det som ironiskt menat utan uppriktigt.
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?