• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • Anonym (stockholm)

Jag blir arg och irriterad när dom kommer med sina skramlade muggar och med sitt eviga "pleeees"och "tacksamhet".  Möter c 5-10 stycken varje dag. Ger aldrig pengar.

• Anonym (aldrig)

Satt på ett snabbmatställe med några kompisar och de kom in och tiggde i "restaurangen", ingen i personalen reagerade, för de hade ganska fullt upp. Jävligt obehagligt, om än en kontrast i livet. Kan inte polisen/socialen göra något åt saken? vad gör politikerna? Eller är det här något man tiger om fram tills efter valet... 

• Anonym (aldrig)

Och för att inte tala om de som sätter upp tält på torg och säljer mobilabonnemang och dyl Kyss. Tex Net1

• Anonym (Blueberry)
    Anonym (aldrig) skrev 2014-06-14 03:07:08 följande:
    Och för att inte tala om de som sätter upp tält på torg och säljer mobilabonnemang och dyl Kyss. Tex Net1
    Om de sätter upp tältet på min tomt, då kommer jag bli rejält förbannad!
  • Thyla
    Anonym (aldrig kontanter) skrev 2014-06-12 14:59:30 följande:
    Svenskar ÄR idioter verkar det som.
    Japp i allmänhet verkar folk oavsett kultur idioter.

För det är glasklart att tiggare inte fortsätter "tigga" om folk inte fortsätter ge dem pengar.
    Desuttom kastade ju tiggaren brödet- dvs alltså ingen riktig tiggare.
    Plus jag såg en tiggare med en iphone någon gång- okey? Tiggare? Yeah right.
  • Octavia
    Anonym (tveksam) skrev 2014-06-14 00:40:47 följande:
    Men alltså, det måste ju vara fler innerstadsbor som reagerar på det här!? Så där kan ni ju inte ha det. Jag vet inte så mycket om Stockholm, men en släkting bor i en Stockholmsförort. (Blandad bebyggelse, men mest villor, radhus och mindre hyreshus). Det är dock ca 2 mil utanför stan, men de har ett litet centrum och även där sitter det förstås tiggare. Men de sitter liksom bara där med sin kopp... Visst kan man tycka att de är besvärande men de stör oftast ingen.

Hur kommer det sig att de är så oförskämda i innerstan?
    Det är så fruktansvärt stelt och politiskt korrekt här i Stockholm att ingen vågar knysta något om att de blir irriterade av tiggare. Då är man ju oempatisk mot de allra mest utsatta. Men jag märker att det börjar muttras en del vid fikabordet så tålamodet verkar ta slut hos fler än mig.

Jag skulle tro att de är så fräcka för att de är så många att konkurrensen är väldigt stor och att inget  händer när de trakasserar folk. De kan ju lugnt gå runt på restauranger eller i parker och trakassera folk utan att något annat än att vi som blir trakasserade ser väldigt besvärade ut. Men ingen kör bort dem, skriker eller blir handgriplig. Och så blir tiggarna ännu mer framfusiga.

Det är inte bara i centrala Stockholm det är så här. Har vänner som jobbar i Kista centrum och där är det rena kalabaliken med tiggare. Det senaste jag hörde var att de hängde tvätt på tork inne i luftslussen mellan dörrarna in i centrumet. Låter nästan som en skröna.
  • Anonym (apoteksanställd)
    Rabarbapuppa skrev 2014-06-13 08:45:33 följande:
    På vår parkering på jobbet har de möte varje morgon ca 8:30. Jag brukar gå förbi och studera detta fenomen. Det är ett par "storpotäter" som verkar dela ut dagens distrikt till var o en i gänget. Sen drar dessa gubbar i bilar, och gänget ger sig av i olika riktningar mot centrum/gallerian.

Sen ser jag dem i alla entréer. En lustig grej är att han med kryckor som ser ut som att benen ska ge vika under honom, han har inga som helst problem att stå o gå (med kryckorna lutade mot bilen) under dessa morgonmöten.

Men vad jag ser med mina egna ögon på morgonen får man ju inte säga - för tiggeriet vi har i Sverige är ju inte organiserat enligt svensken. Närå, inte alls.

Inte en spänn ska de ha.

/Puppa
    Jag jobbar på apotek. En av våra stamkunder: En bedårande gammal dam går lite stappligt med rollator. Så hon får naturligtvis hjälp med att ta ner saker från hyllor och sånt. Men en ledig dag förra veckan såg jag henne på stan. Då sprang hon raskt för i kön och hade inga bekymmer att gå. Hon lassade på rollator och såg mig och hälsade vänligt. Obestämd
  • Anonym (tveksam)
    Octavia skrev 2014-06-14 09:25:58 följande:
    Det är så fruktansvärt stelt och politiskt korrekt här i Stockholm att ingen vågar knysta något om att de blir irriterade av tiggare. Då är man ju oempatisk mot de allra mest utsatta. Men jag märker att det börjar muttras en del vid fikabordet så tålamodet verkar ta slut hos fler än mig.

Jag skulle tro att de är så fräcka för att de är så många att konkurrensen är väldigt stor och att inget  händer när de trakasserar folk. De kan ju lugnt gå runt på restauranger eller i parker och trakassera folk utan att något annat än att vi som blir trakasserade ser väldigt besvärade ut. Men ingen kör bort dem, skriker eller blir handgriplig. Och så blir tiggarna ännu mer framfusiga.

Det är inte bara i centrala Stockholm det är så här. Har vänner som jobbar i Kista centrum och där är det rena kalabaliken med tiggare. Det senaste jag hörde var att de hängde tvätt på tork inne i luftslussen mellan dörrarna in i centrumet. Låter nästan som en skröna.
    Jobbigt.

Göteborg är en gammal arbetarstad som alltid har värnat om de fattiga, svaga och utsatta, vilket jag i grunden tycker är positivt. Det är ingen särskilt borgerlig stad utan snarare en ganska "röd" stad. Dvs få vill hacka på tiggare i onödan, många vill snarare hjälpa dem och tycker att politikerna borde engagera sig mer osv.

ÄNDÅ har jag svårt att tro att de flesta göteborgare bara skulle rycka på axlarna om tiggeriet övergick till rena trakasserier, eller grov nedskräpning mm. I de fall de har hänt här, har många tvärtom blivit upprörda. Kanske är vi mer "raka" här? Mindre politiskt korrekta? Mindre måna om vad andra tycker eller tänker om oss? Jag har ingen aning!

När det går så långt som att närmiljön förstörs och / eller att många känner sig trakasserade eller t om hotade, går det ju liksom inte att skylla på att det är synd om tiggarna. Det blir ju som att försöka bekämpa ett förtryck med ett annat förtryck. Det tar liksom ut varandra. Ingen ska behöva bli ofredad eller trakasserad. Alla ska kunna känna sig trygga i sin närmiljö!

Jag har svårt att tro annat än att MÅNGA andra i din omgivning, är lika irriterade som du, om tiggarna beter sig som du beskriver. De vågar nog bara inte säga det.
  • nyans
    Anonym (tveksam) skrev 2014-06-14 10:28:56 följande:
    Jobbigt.

Göteborg är en gammal arbetarstad som alltid har värnat om de fattiga, svaga och utsatta, vilket jag i grunden tycker är positivt. Det är ingen särskilt borgerlig stad utan snarare en ganska "röd" stad. Dvs få vill hacka på tiggare i onödan, många vill snarare hjälpa dem och tycker att politikerna borde engagera sig mer osv.

ÄNDÅ har jag svårt att tro att de flesta göteborgare bara skulle rycka på axlarna om tiggeriet övergick till rena trakasserier, eller grov nedskräpning mm. I de fall de har hänt här, har många tvärtom blivit upprörda. Kanske är vi mer "raka" här? Mindre politiskt korrekta? Mindre måna om vad andra tycker eller tänker om oss? Jag har ingen aning! smile1.gif

När det går så långt som att närmiljön förstörs och / eller att många känner sig trakasserade eller t om hotade, går det ju liksom inte att skylla på att det är synd om tiggarna. Det blir ju som att försöka bekämpa ett förtryck med ett annat förtryck. Det tar liksom ut varandra. Ingen ska behöva bli ofredad eller trakasserad. Alla ska kunna känna sig trygga i sin närmiljö!

Jag har svårt att tro annat än att MÅNGA andra i din omgivning, är lika irriterade som du, om tiggarna beter sig som du beskriver. De vågar nog bara inte säga det.
    Tyvärr verkar vissa ha misstolkat tiggarnas rätt att vara här, som att de har rätt att bete sig hur som helst.

Sen gissar jag att de som vurmar för tiggarna och kritiserar alla som ifrågasätter hur det har blivit, bor någonstans där det finns få eller inga tiggare, alternativt där tiggarna inte är lika påflugna.

Jag har MYCKET svårt att tro att de flesta skulle acceptera det Octavia beskriver.
  • Anonym (A. Nonym)

Ser att de flesta är anonyma i den här tråden, det är en känslig fråga. Det är lätt att bli kallad främlingshatare om man ifrågasätter tiggeriet eller invandringen.

Om vi skulle teoretiskt tänka oss att alla som passerade en tiggare skulle lägga en krona så skulle en tiggare i en central stadsdel få in mer pengar än vad de flesta som arbetar tjänar. Då skulle verkligen ryktet gå om guldgruvan i Sverige.
    Om ingen lägger pengar så skulle tiggarna ge upp.
    I verkligheten så är det tillräckligt många som lägger pengar för att de ska sitta kvar och bli allt fler. Någonstans kommer det att bli konflikter, kanske mellan tiggare om bästa platsen eller att visa blir mer "på" och trycker fram muggen i ansiktet.

Jag tror att i de flesta andra länder i norra Europa så är tiggeri förbjudet (det har det varit i Sverige också). Men det känns inte rätt, rent moraliskt, att inte få be om stöd (pengar). Vi sitter i en svår situation när ojämlikheten är så stor mellan länder och även ökar inom länder. De som har mycket får alltmer och de som har lite blir alltfler.

Andra frågeställningar är att om man tänker sig att skänka en slant, ska man då ge till alla man ser eller ska man välja?
    Finns det "organiserat" tiggeri, där tiggarna "jobbar" för någon annan?

Tiggeriet är nog något vi bör hantera humant från båda sidor om muggen. Det bästa vore om vi skulle sträva mot att minska ojämlikheterna i världen, men det är väl en utopi eller i alla fall en mycket lång väg...

Läs den vetenskapliga boken "Jämlikhetsanden".

Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?