Octavia skrev 2014-06-14 09:25:58 följande:
Det är så fruktansvärt stelt och politiskt korrekt här i Stockholm att ingen vågar knysta något om att de blir irriterade av tiggare. Då är man ju oempatisk mot de allra mest utsatta. Men jag märker att det börjar muttras en del vid fikabordet så tålamodet verkar ta slut hos fler än mig.
Jag skulle tro att de är så fräcka för att de är så många att konkurrensen är väldigt stor och att inget händer när de trakasserar folk. De kan ju lugnt gå runt på restauranger eller i parker och trakassera folk utan att något annat än att vi som blir trakasserade ser väldigt besvärade ut. Men ingen kör bort dem, skriker eller blir handgriplig. Och så blir tiggarna ännu mer framfusiga.
Det är inte bara i centrala Stockholm det är så här. Har vänner som jobbar i Kista centrum och där är det rena kalabaliken med tiggare. Det senaste jag hörde var att de hängde tvätt på tork inne i luftslussen mellan dörrarna in i centrumet. Låter nästan som en skröna.
Jobbigt.
Göteborg är en gammal arbetarstad som alltid har värnat om de fattiga, svaga och utsatta, vilket jag i grunden tycker är positivt. Det är ingen särskilt borgerlig stad utan snarare en ganska "röd" stad. Dvs få vill hacka på tiggare i onödan, många vill snarare hjälpa dem och tycker att politikerna borde engagera sig mer osv.
ÄNDÅ har jag svårt att tro att de flesta göteborgare bara skulle rycka på axlarna om tiggeriet övergick till rena trakasserier, eller grov nedskräpning mm. I de fall de har hänt här, har många tvärtom blivit upprörda. Kanske är vi mer "raka" här? Mindre politiskt korrekta? Mindre måna om vad andra tycker eller tänker om oss? Jag har ingen aning!
När det går så långt som att närmiljön förstörs och / eller att många känner sig trakasserade eller t om hotade, går det ju liksom inte att skylla på att det är synd om tiggarna. Det blir ju som att försöka bekämpa ett förtryck med ett annat förtryck. Det tar liksom ut varandra. Ingen ska behöva bli ofredad eller trakasserad. Alla ska kunna känna sig trygga i sin närmiljö!
Jag har svårt att tro annat än att MÅNGA andra i din omgivning, är lika irriterade som du, om tiggarna beter sig som du beskriver. De vågar nog bara inte säga det.