• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • Octavia
    Anonym (hm) skrev 2014-06-15 12:24:49 följande:
    Det är som att man följer dessa politiska värderingar bara för att vara duktig eller något, vilket kanske är fallet för någon men inte för mig. Det är som att min åsikt inte räknas för att den är "PK" enligt vissa. Precis som att man kan avfärda vissa inlägg här med "rasist".
    Så behöver det väl inte alls vara. Jag vet mycket väl att många som har de åsikter som är "politiskt korrekta" verkligen tror på dem och inte bara uttalar dem för att de är "inne" eller så.

Om vi hade en bredare åsiktskorridor där fler åsikter och röster fick komma fram skulle vi nog slippa uttrycket överhuvudtaget. Just nu är i vi i en situation där åsikter ganska mycket är "rätt" (eller "politiskt korrekt" om du vill) eller "fel" och det är väl den polariseringen som gör att uttrycket sitter kvar.

För att anknyta till ämnet så tycker jag att det i en sund debatt borde finnas utrymme både för de som ser tiggare som hjälplösa offer som måste tas om hand, de som vill att tiggeri ska förbjudas och alla andra däremellan också.
    Idag finns i debatten bara utrymme för den första, för tycker man något annat blir man brännmärkt som oempatisk, ha hemsk människosyn och förmodligen så har man ett par mörkbruna ridstövlar gömda någonstans hemma också som man smygmarscherar i på kvällarna, med persiennerna neddragna.
    Det är inte särskilt konstigt att människor kontrar med att använda uttrycket "politiskt korrekt".

• realist14
    Octavia skrev 2014-06-15 12:34:20 följande:
    Så behöver det väl inte alls vara. Jag vet mycket väl att många som har de åsikter som är "politiskt korrekta" verkligen tror på dem och inte bara uttalar dem för att de är "inne" eller så.

Om vi hade en bredare åsiktskorridor där fler åsikter och röster fick komma fram skulle vi nog slippa uttrycket överhuvudtaget. Just nu är i vi i en situation där åsikter ganska mycket är "rätt" (eller "politiskt korrekt" om du vill) eller "fel" och det är väl den polariseringen som gör att uttrycket sitter kvar.

För att anknyta till ämnet så tycker jag att det i en sund debatt borde finnas utrymme både för de som ser tiggare som hjälplösa offer som måste tas om hand, de som vill att tiggeri ska förbjudas och alla andra däremellan också.
    Idag finns i debatten bara utrymme för den första, för tycker man något annat blir man brännmärkt som oempatisk, ha hemsk människosyn och förmodligen så har man ett par mörkbruna ridstövlar gömda någonstans hemma också som man smygmarscherar i på kvällarna, med persiennerna neddragna.
    Det är inte särskilt konstigt att människor kontrar med att använda uttrycket "politiskt korrekt".

Du glömde lösmustachen som vi "såklart har" också
  • Octavia
    realist14 skrev 2014-06-15 13:03:35 följande:
    Du glömde lösmustachen som vi "såklart har" också smile5.gif
    Glad
  • realist14
    Anonym (hm) skrev 2014-06-15 12:24:49 följande:
    Det är som att man följer dessa politiska värderingar bara för att vara duktig eller något, vilket kanske är fallet för någon men inte för mig. Det är som att min åsikt inte räknas för att den är "PK" enligt vissa. Precis som att man kan avfärda vissa inlägg här med "rasist".
    Tja lite av den varan finns sannoolikt med i beslutet eftersom det inte är helt smärtfritt att vara rak och verklighetsförankrad i vissa frågor.
    Men om vi liknar dewbatten vid en pajkastning, som vi var inne på, så är det inte helt jämbördigt ändå med rasist kontra pk.
    Det kasta ut ordet rasist i debatten blir i min värld iallafall lite som att komma och delta i en pajkastning men att ha fyllt sin paj med hundskit och ändå tro att man kastar på samma villkor som alla andra.

Pk är det ju många som är stolta över att vara, har ännu inte stött på någon som tycker det är speciellt kul att bli kallad rasist dock.
  • nihka

Jag ger pengar till tiggare både hemma och utomlands för att de uppenbart behöver dem. Man ber ju i regel inte om hjälp man inte behöver. Sedan om det råkar slinka igenom någon lat jävel så må det vara hänt precis som inte alla som uppbär försörjningsstöd i välfärdslandet Sverige gör sitt bästa för att ta hand om sig själva.

Sverige har fram tills nu varit "förskonade" från tiggare på gatorna. Det är bara att inse att det som förekommit i andra länder i decennier, århundrade och årtusenden och som faktiskt funnits här tidigare återigen är här.

Globaliseringen har sina fördelar och nackdelar. Om man tycker om den fria rörligheten när det gäller att köpa billig öl från Tyskland får man stå ut med att fattiga människor söker sig till rika länder.

• Anonym (rasist)
    Anonym (arbetsgivare?) skrev 2014-06-15 10:23:38 följande:
    Jahaa, och du vet säkert att den här människan aldrig AKTIVT har sökt upp en presumtiv arbetsgivare? Du frågade honom och vet att han inte har försökt få ett jobb som han också kan försörja sig själv och sin familj på?
    Men lugna ner sig ett par grader! Jag ger aldrig pengar till tiggare idag och kommer inte att göra det fortsättningsvis heller. Men du kan självklart ge dem hur mycket du vill.

(De verkligt goda och generösa människorna som vill hjälpa "stackarna" på allvar kan ju göra betydligt mer än att böja sig ned och ge en 20-lapp som allmosa men det är en helt annan historia).
  • Anonym (arbetsgivare?)
    Anonym (rasist) skrev 2014-06-15 15:19:49 följande:
    Men lugna ner sig ett par grader!
    Jag är lugn, det var du som började med versaler.

Jag har tyvärr bara 20-lappar och liknande att dela med mig av, men vore jag en arbetsgivare skulle jag allvarligt överväga att erbjuda någon ett jobb.
  • Anonym (Blueberry)
    nihka skrev 2014-06-15 13:47:09 följande:
    Jag ger pengar till tiggare både hemma och utomlands för att de uppenbart behöver dem. Man ber ju i regel inte om hjälp man inte behöver. Sedan om det råkar slinka igenom någon lat jävel så må det vara hänt precis som inte alla som uppbär försörjningsstöd i välfärdslandet Sverige gör sitt bästa för att ta hand om sig själva.

Sverige har fram tills nu varit "förskonade" från tiggare på gatorna. Det är bara att inse att det som förekommit i andra länder i decennier, århundrade och årtusenden och som faktiskt funnits här tidigare återigen är här.

Globaliseringen har sina fördelar och nackdelar. Om man tycker om den fria rörligheten när det gäller att köpa billig öl från Tyskland får man stå ut med att fattiga människor söker sig till rika länder.
    Ja, folk som skriver här inser tydligt att det förekommer tiggare här i Sverige, så jag tror inte det har undkommit någon. Och Sverige har varit "förskonade" tack vare samhällssystemet. Jag avstår hellre billig öl från Tyskland än har horder av rumänska tiggare i de svenska städerna.
    Det verkar som vissa människor gillar att ha tiggare här i Sverige. Obegripligt!
    Huruvida alla tiggare uppenbart behöver tiggda pengar, det kan ju diskuteras. Man kanske ber om hjälp för att slippa slita för småpengar som jag skrev ex plantera granskott, plocka bär osv.
  • Anonym (arbetsgivare?)
    Anonym (Blueberry) skrev 2014-06-15 15:38:49 följande:
    Det verkar som vissa människor gillar att ha tiggare här i Sverige. Obegripligt!
    Jag gillar inte att ha tiggare i Sverige, men jag tycker att det är nyttigt att bli påmind om min egen privilegierade situation ibland, liksom det är nyttigt att då och då se fattigdomen i ögonen.
  • Anonym (rasist)
    Anonym (Blueberry) skrev 2014-06-15 15:38:49 följande:
    Ja, folk som skriver här inser tydligt att det förekommer tiggare här i Sverige, så jag tror inte det har undkommit någon. Och Sverige har varit "förskonade" tack vare samhällssystemet. Jag avstår hellre billig öl från Tyskland än har horder av rumänska tiggare i de svenska städerna.
    Huruvida alla tiggare uppenbart behöver tiggda pengar, det kan ju diskuteras. Man kanske ber om hjälp för att slippa slita för småpengar som jag skrev ex plantera granskott, plocka bär osv.
    De som gillar tiggarna kan ju ge dem pengar. Mår man bättre av att sticka till dem lite småpengar man har över i fickan så okej. Det skapar visserligen bara fler tiggare i förlängningen men då får ju de "goda" ännu fler möjligheter att hjälpa. 
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?