• IiIlenora

Ramadan 2014

Nu är ramadan på intrång och snart är det dags för muslimernas fasta. Jag vill med den köpa dadlar till mina muslimska arbetskamrater och en av dem älskar Israeliska sådana. Han säger att dem är bäst så jag vill försöka få tag i sådana. Sen har jag en annan som inte är så glad i judar och jag vet inte om det är lämpligt att köpa Israeliska till just han. Smaken kanske påverkar. Vilka typer, sorter, märken rekommenderar ni som vet?

Alltså dadlar som inte är från Israel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 15:52
    Eller kan man köpa Israeliska dadlar till någon som inte gillar judar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 16:31
    För övrigt kan ju denna tråd vara FL's ramadan tråd för 2014 och bygga en bro i förståelse och tålamod. Trots våra olikheter. Men håll god ton. Dela recept på kakor, maträtter och annat gott man äter under denna fastetid när man tänker på de fattiga.

• Svar på tråden Ramadan 2014
  • IiIlenora

Jag tycker om honom och vill ge han något gott men vill inte förnärma honom pga av en stämpel.

• TaaDaa

Klok vän du har som inte vill bidra till utrensning och folkmord! Jag köper färska dadlar från Willys "famous" från Iran . Jättegoda!

• Drottningen70
    IiIlenora skrev 2014-06-13 16:05:23 följande:
    Jag tycker om honom och vill ge han något gott men vill inte förnärma honom pga av en stämpel.

Hur kan man tycka om en så knäpp människa...
  • IiIlenora
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 16:20:52 följande:

Hur kan man tycka om en så knäpp människa...
    Förstår inte, knäpp för att han är muslim eller vad?
  • IiIlenora
    TaaDaa skrev 2014-06-13 16:16:50 följande:
    Klok vän du har som inte vill bidra till utrensning och folkmord! Jag köper färska dadlar från Willys "famous" från Iran . Jättegoda!
    Ja, han säger att stenarna kommer att tala om att judarna gömmer sig bakom dem, det är väl folkmord och utrensning han pratar om?

Tack för tipset, willys "famous".
  • Drottningen70
    IiIlenora skrev 2014-06-13 17:36:17 följande:
    Vad majoriteten av de sekulära invånarna i väst inte vet är hur man särskiljer på en människa och en ideologi. För att hans religion säger att stenarna avslöjar var judarna gömmer sig, och han tror på detta, betyder inte att han som "människa" är en dålig person.

Istället för att blunda och döma ut en person på grund av vad han "tror på" så har jag faktiskt "förståelse" och vet också att han har fel. Hans religion har fel. Men istället för att slå igen dörrarna så försök att förstå att han kan lära sig att islam har fel. Det lär han sig aldrig med den attityd du vädrar. Du kan hata islam bäst du vill, det gör jag. Men älska muslimen!

Ja, tråden handlar om förståelse men av någon anledning verkar det "korkat". Det är olyckligt att du tycker så. Jag är inte intresserad av din nedvärderande människosyn. Så var så vänlig att tala om dadlar och ramadan 2014.

Som "människa" är han dålig för att han ogillar en hel grupp människor utifrån religion. Varken mer eller mindre.
  • IiIlenora
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 17:43:40 följande:

Som "människa" är han dålig för att han ogillar en hel grupp människor utifrån religion. Varken mer eller mindre.
    Han är född och indoktrinerar till att tycka så, men jag tycker att man skall av-programmera en sån människa och visa honom att han har mörker i sitt liv. Och att det finns ett ljus som öppnar upp dörrar till att ha en finare  människovärdering än hans religion presenterar. Men du verkar ju tycka att man skall låta dem vara så att dem kan föda sitt hat istället, det är värre det.

Igen, det är inte vad tråden handlar om så ge mig tips på dadlar eller gå vidare och vädra "ditt" hat på något annat.
  • Drottningen70
    IiIlenora skrev 2014-06-13 17:49:08 följande:
    Han är född och indoktrinerar till att tycka så, men jag tycker att man skall av-programmera en sån människa och visa honom att han har mörker i sitt liv. Och att det finns ett ljus som öppnar upp dörrar till att ha en finare  människovärdering än hans religion presenterar. Men du verkar ju tycka att man skall låta dem vara så att dem kan föda sitt hat istället, det är värre det.

Igen, det är inte vad tråden handlar om så ge mig tips på dadlar eller gå vidare och vädra "ditt" hat på något annat.

Går dåligt ihop med din önskan att tillmötesgå hans hat genom att ge judefria dadlar...
  • IiIlenora
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 17:53:27 följande:

Går dåligt ihop med din önskan att tillmötesgå hans hat genom att ge judefria dadlar...
    Jag tillmötesgår inte "hatet".

Jag möter "människan" så att han kan att hans religion har fel angående icke-muslimer. Hur gör du?
  • Drottningen70
    IiIlenora skrev 2014-06-13 17:58:36 följande:
    Jag tillmötesgår inte "hatet".

Jag möter "människan" så att han kan att hans religion har fel angående icke-muslimer. Hur gör du?

Det var väl förbannat vad du generaliserar. Nu hävdar du alltså också att alla muslimer har nåt emot de som inte är muslimer? Jösses...

Vad det gäller dadlarna hade jag i såna fall satsat på att köpa just israeliska dadlar i hopp om att min rasistiske vän i alla fall kunde se att "judarna" i alla fall gjorde nåt bra, som ett första steg på vägen...
Svar på tråden Ramadan 2014