• IiIlenora

Ramadan 2014

Nu är ramadan på intrång och snart är det dags för muslimernas fasta. Jag vill med den köpa dadlar till mina muslimska arbetskamrater och en av dem älskar Israeliska sådana. Han säger att dem är bäst så jag vill försöka få tag i sådana. Sen har jag en annan som inte är så glad i judar och jag vet inte om det är lämpligt att köpa Israeliska till just han. Smaken kanske påverkar. Vilka typer, sorter, märken rekommenderar ni som vet?

Alltså dadlar som inte är från Israel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 15:52
    Eller kan man köpa Israeliska dadlar till någon som inte gillar judar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 16:31
    För övrigt kan ju denna tråd vara FL's ramadan tråd för 2014 och bygga en bro i förståelse och tålamod. Trots våra olikheter. Men håll god ton. Dela recept på kakor, maträtter och annat gott man äter under denna fastetid när man tänker på de fattiga.

• Svar på tråden Ramadan 2014
  • kokos

Jag brukar köpa dadlar från Tunisien. De är jättegoda Japp en vecka kvar... det är tufft men har man bara tron så går det har inte räknat hur många timmar än men är nog runt 21?

• IiIlenora
    kokos skrev 2014-06-21 20:31:07 följande:

Jag brukar köpa dadlar från Tunisien. De är jättegoda Japp en vecka kvar... det är tufft men har man bara tron så går det har inte räknat hur många timmar än men är nog runt 21?

Tack, jättevänligt av dig att du delar med dig, jag vet inte hur många timmar det är kvar men jag hoppas du får kul Glad
  • IiIlenora
    kokos skrev 2014-06-21 20:31:07 följande:

Vad heter märket på de Tunisiska dadlarna?
  • kokos
    IiIlenora skrev 2014-06-22 14:17:13 följande:

Åh det minns jag inte nu. Kollar imorgon om jag hittar några
  • kokos

På lördag äter jag innan 02:21 och öppnar fastan 22:15

• Skyfall
    kokos skrev 2014-06-22 20:05:06 följande:

Jobbar du? är inte det jobbigt att vara utan mat i nästan ett helt dygn? kommer du att orka tror du? 
    Att kriga för fred är att som att ha sex för att förbli oskuld
  • kokos
    Skyfall skrev 2014-06-22 22:04:25 följande:
    Jobbar du? är inte det jobbigt att vara utan mat i nästan ett helt dygn? kommer du att orka tror du? 

Nej jobbar inte tyvärr. Är mycket lättare när man jobbar för då hinner man inte känna hungern Första två dagarna är alltid tuffast sedan vänjer kroppen sig. Mat klarar man sig utan, vatten är det jag saknar mest... Jag ska göra mitt bästa Förra sommaren höll jag 20 dagar men det var tufft när vi hade närmare 30 grader här i Sverige.
  • UmmAli
    kokos skrev 2014-06-22 20:05:06 följande:

Längtar!
  • Esma Sultan

Jo du lillenora.

Jag tänkte baka nåt gott till kvällen den första fastedagen. Har du något tips på vad jag kan baka?

• kokos
    IiIlenora skrev 2014-06-22 14:17:13 följande:

Kom visst från Persien. Och märket heter shiraz
  • lovea01

Salam!

Roligt med en sån här tråd igen, längtar! Håller koll här och hoppas nån delar med sig av sina recept, för lite inspiration kommer behövas:)

• CinnamonGirl

Hur länge mer håller ramadan på? Jag är inte muslim men har hamnat i ett bostadsområde med många muslimer. Tyvärr för de oväsen, lagar mat ute (grillar) och äter. Detta sker precis när jag gått och lagt mig, vid 22-tiden... måste ju upp vid 5 på vardagarna, och de kan hålla på och väsnas till 1 på nätterna. Jag sover illa som det är i värmen, och så för dessa personer dessutom oväsen. Varje dag! Och det är både barn och vuxna. Så när tar det slut?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Rataxes
    CinnamonGirl skrev 2014-07-19 23:55:04 följande:

Hur länge mer håller ramadan på? Jag är inte muslim men har hamnat i ett bostadsområde med många muslimer. Tyvärr för de oväsen, lagar mat ute (grillar) och äter. Detta sker precis när jag gått och lagt mig, vid 22-tiden... måste ju upp vid 5 på vardagarna, och de kan hålla på och väsnas till 1 på nätterna. Jag sover illa som det är i värmen, och så för dessa personer dessutom oväsen. Varje dag! Och det är både barn och vuxna. Så när tar det slut?

Du måste förstå att vi nu lever i ett mångkulturellt samhälle där vi ska ta hänsyn till deras seder och bruk, passa på att lära dig lite nya sätt att fira istället för midsommar och såna töntiga saker.
    Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • CinnamonGirl
    Rataxes skrev 2014-07-20 00:27:10 följande:

Du måste förstå att vi nu lever i ett mångkulturellt samhälle där vi ska ta hänsyn till deras seder och bruk, passa på att lära dig lite nya sätt att fira istället för midsommar och såna töntiga saker.
    Hehe... jag firar inte midsommar heller och tycker även det är drygt. Men det infaller bara en gång om året. Inte varje dag i typ en hel månad.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Esma Sultan
    CinnamonGirl skrev 2014-07-20 01:05:35 följande:
    Hehe... jag firar inte midsommar heller och tycker även det är drygt. Men det infaller bara en gång om året. Inte varje dag i typ en hel månad.
    Ramadan pågår i 30 dagar och i år avslutas den vid 28/7.
Svar på tråden Ramadan 2014