• IiIlenora

Ramadan 2014

Nu är ramadan på intrång och snart är det dags för muslimernas fasta. Jag vill med den köpa dadlar till mina muslimska arbetskamrater och en av dem älskar Israeliska sådana. Han säger att dem är bäst så jag vill försöka få tag i sådana. Sen har jag en annan som inte är så glad i judar och jag vet inte om det är lämpligt att köpa Israeliska till just han. Smaken kanske påverkar. Vilka typer, sorter, märken rekommenderar ni som vet?

Alltså dadlar som inte är från Israel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 15:52
    Eller kan man köpa Israeliska dadlar till någon som inte gillar judar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-13 16:31
    För övrigt kan ju denna tråd vara FL's ramadan tråd för 2014 och bygga en bro i förståelse och tålamod. Trots våra olikheter. Men håll god ton. Dela recept på kakor, maträtter och annat gott man äter under denna fastetid när man tänker på de fattiga.

• Svar på tråden Ramadan 2014
  • IiIlenora
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 18:04:59 följande:

Det var väl förbannat vad du generaliserar. Nu hävdar du alltså också att alla muslimer har nåt emot de som inte är muslimer? Jösses...
    Absolut inte, jag pratade om en person, om vad denne personen har lärt sig att tro om icke-muslimer. Du får läsa.
    Jag skrev till och med "människan" i singularis.
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 18:04:59 följande:
    Vad det gäller dadlarna hade jag i såna fall satsat på att köpa just israeliska dadlar i hopp om att min rasistiske vän i alla fall kunde se att "judarna" i alla fall gjorde nåt bra, som ett första steg på vägen...
    Tack för tipset, och du förbisåg min fråga. Hur gör du för att dina muslimska vänner skall förstå att deras religion har fel?
  • IiIlenora

Jag puffar,

tittade på Ryska dadlar med label "eurocompany". Är dem goda?

• Drottningen70
    IiIlenora skrev 2014-06-13 21:49:01 följande:
    Min fråga är omöjlig att besvara för du vet att jag har rätt. Det är en ickefråga för att du säger emot dig själv och det visar du genom att vända och vrida på antaganden. Du drar efter strån som inte har med saken att göra i hopp om att prata bort ämnet. Du är så desperat att du till och med försöker förvränga min ord men faktum kvarstår. Jag gör i alla fall något, jag sitter och äter god muslimsk mat, firar högtider, pratar tro och har kul. Medan du skriver att du inte umgås med "inskränkta" människor och inser inte hur inskränkt du själv är. Det är synd om dig.

Det är nog snarare så att du verkligen inte begriper hur tokigt det är att du på allvar verkar tro att "muslimer hatar judar" Lite sorgligt..,
  • Drottningen70
    Min fråga är omöjlig att besvara för du vet att jag har rätt. Det är en ickefråga för att du säger emot dig själv och det visar du genom att vända och vrida på antaganden. Du drar efter strån som inte har med saken att göra i hopp om att prata bort ämnet. Du är så desperat att du till och med försöker förvränga min ord men faktum kvarstår. Jag gör i alla fall något, jag sitter och äter god muslimsk mat, firar högtider, pratar tro och har kul. Medan du skriver att du inte umgås med "inskränkta" människor och inser inte hur inskränkt du själv är. Det är synd om dig.

Det är nog snarare så att du verkligen inte begriper hur tokigt det är att du på allvar verkar tro att "muslimer hatar judar" Lite sorgligt..,
  • Drottningen70

• Halvtre
    Drottningen70 skrev 2014-06-13 22:05:34 följande:

Hm, jag har läst igenom tråden och det du citerar om judehatet. Du citerar dig själv förstår jag för det står ingen annanstans.
  • oOHalalOo

Fråga 'vilka dadlar rekommenderar du'? Om du verkligen är mån om att ge exakt de dadlar som en person föredrar.

• IiIlenora
    oOHalalOo skrev 2014-06-14 11:37:44 följande:
    Fråga 'vilka dadlar rekommenderar du'? Om du verkligen är mån om att ge exakt de dadlar som en person föredrar.
    Om jag "verkligen är mån om"... Ja, det kanske är svårt att svälja att icke-muslimer är måna om sina medmänniskor, man kan nästan tro att det var ett halvhjärtat försök i att ge ett tips. Men tack.
  • oOHalalOo
    IiIlenora skrev 2014-06-14 14:21:37 följande:
    Om jag "verkligen är mån om"... Ja, det kanske är svårt att svälja att icke-muslimer är måna om sina medmänniskor, man kan nästan tro att det var ett halvhjärtat försök i att ge ett tips. Men tack.

Ja, om du verkligen är mån om att köpa exakt den typen av dadlar som vederbörande vill ha - är inte det vad din TS handlar om? Menar du att du verkligen själv inte har kunnat komma på hur du ska kunna luska ut vad vederbörande tycker om, utan att ställa en direkt fråga till personen i fråga? Utan du måste göra det här på Familjeliv? Du är ju inte direkt känd för att lyssna på vad andra tycker om jag säger så, så klart din frågeställning är en aning besynnerlig.

Jag har inte  alls svårt att svälja det, jag känner mitt folk skulle jag nog vilja säga, men sen varför du vill omfokusera din egen TS till vad du tycker jag tycker inte eller tycker är en annan fråga.

Varsågod - anytime.
  • IiIlenora
    oOHalalOo skrev 2014-06-14 14:39:54 följande:

Ja, om du verkligen är mån om att köpa exakt den typen av dadlar som vederbörande vill ha - är inte det vad din TS handlar om? Menar du att du verkligen själv inte har kunnat komma på hur du ska kunna luska ut vad vederbörande tycker om, utan att ställa en direkt fråga till personen i fråga? Utan du måste göra det här på Familjeliv? Du är ju inte direkt känd för att lyssna på vad andra tycker om jag säger så, så klart din frågeställning är en aning besynnerlig.

Jag har inte  alls svårt att svälja det, jag känner mitt folk skulle jag nog vilja säga, men sen varför du vill omfokusera din egen TS till vad du tycker jag tycker inte eller tycker är en annan fråga.

Varsågod - anytime.
    Att du ifrågasätter mina motiv och har invändningar mot vad jag gör tyder ju på att du inte tycker om det. Dina åsikter om "vad" jag gör, hur jag tänker, var jag söker eller hur jag gör det har inte med "dadlar" att göra. Så var så snäll och sluta.
Svar på tråden Ramadan 2014