Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vi finns, vi som ångrar barn

nihka skrev 2014-06-15 13:29:21 följande:
    Givetvis finns det människor som av olika anledningar gör val som de senare upptäcker var olämpliga. I det läget tar man sitt ansvar och gör så gott man kan, men att kräva att man känslomässigt sadlar om för att möta omgivnings förväntningar tycker jag är för mycket begärt.

TS. Jag förstår precis, och eloge till dig som sätter ord på det som andra tänker de är ensamma om att tänka. Dessutom tror jag du gör ett bättre jobb av att vara förälder om du dessutom inte behöver tampas med den guilt trip som kommer av att låtsas som att saker är annorlunda än vad de är. Sedan är föräldraskap något dynamiskt. Din glansperiod som förälder kanske inte är nu. En del är "sämre" med småbarnstiden och andra med tonårstiden eller vuxentiden. Sista kapitlet är inte skrivet än...

Dessutom på pluskontot är att den som är ärlig mot sig själv har lättare att bygga ärliga relationer med andra. Det här blir nog så bra som det kan efter omständigheterna.
    Jag tror också att TS är en bra förälder, och som du skriver, hennes glanstid som förälder kommer kanske senare. Personligen så är jag absolut en bättre tonårsförälder än en småbarnsförälder, småbarnstiden var urtrist.
  • sextiotalist
    Anonym (Avsaknad instinkt?) skrev 2014-06-16 06:35:37 följande:

Stor suck!

Jag hävdar att de mammor som ångrar sin barn är det ngt fel på. Dem saknar den starkaste instinkten i naturen, modersinstinkten. Och ser du i naturen är ddt just MAMMOR som vårdar ungen medans pappan bara parar sig och drae vidare, så är der hos nästan alla djurarter.
    Men det är klart, björnhanarna har nog bara inte fått chansen pga de sociala könsrollerna...

Ja många män är bra pappor, i många fall bättre än många mammor. Det förändrar inte det faktum att det inte är naturligt friskt för en mamma att ångra meningen med livet, sitt barn vilket är det tråden handlar om.
    Du har inte studerat djurlivet noga, själv har jag haft nöjet att följa några olika fåglar på nära håll, där båda föräldrarna turas om att vakta ungarna och mata dom. Pingvinerna, där tar ju pappan hand om ungarna.
    Det finns många djurarter, där båda föräldrarna hjälps åt, däggdjuren är det ju vanligare att honan tar hand om ungen, eftersom däggdjuren diar sina barn. Men i många flockar, så hjälper även hannarna till med barnet.
    Modersinstinkten ja, den finns för det mesta, men även honor inom djurvärlden saknar den, överger sina ungar, speciellt vid första kullen brukar det ske.
    Men nu har människan en sak till, vi har intelligensen, den kan faktiskt motverkar instinkterna, men kan även hjälpa till där instinkterna inte fungerar.
    Själv har jag aldrig haft den där supermoderinstinkten, jag älskar mitt barn, självklart, ångrar inte mitt barn, men det är inte för mitt barn jag lever och ärligt sagt, så kändes det väldigt skönt ju mer självgående mtt barn blir. Nu är han tonåring och nästan myndig och det blir barar bättre och bättre.
  • sextiotalist
    Anonym (Tankeställare) skrev 2014-06-16 08:23:54 följande:

Om modersinstinkt verkligen var som folk påstår, så skulle ingen jävel acceptera att lämna sitt barn på förskola vid ett års ålder. Menar du då att det är ett kardinalfel på mammor som glada i hågen lämnar bort sina ettåriga bebisar till främmande vuxna och barn? De saknar instinkt och sunt förnuft. ELLER så följer de samhällets nya normer och förhållningssätt. Folk har inte tid att tänka längre i detta hektiska samhälle.
    Eller så gör de som i alla tider, flocken tar hand om barnen, nu råkar även dagiset tillhöra flocken.
  • sextiotalist
    Anonym (Tankeställare) skrev 2014-06-16 09:10:53 följande:

Skitsnack! Efter tre dagar av inskolning är man ingen "flock". FAMILJEN kan du kalla "flock", men fan inte främlingar.

Jag försökte bara med en liknelse. Jag hade dagisbarn på den tiden det var en veckas inskolning.
    Det var mest mot att man lät sina barn gå på daigs när de var små som jag vände mig mot. Själv fick jag barnflicka efter 4 månader, eftersom det var så lång tid föräldraledigheten (utan ersättning) var när jag föddes
  • sextiotalist
    Anonym (Tankeställare) skrev 2014-06-16 09:19:18 följande:

Jag ångrar att jag skaffade barn, men jag älskar mitt barn tillräckligt för att låta mitt barn slippa förskola innan tre års ålder.
    Åh, där har vi svaret på det ultimata moderskapet, suck.
    Jag ångrar inte min son, inte en sekund, men jag är mer än bara mamma, så mitt barn har gått på dagis sedan han var ett år.
    Hade jag varit hemma med honom i tre år, så hade jag inte varit en bra förälder, eftersom jag inte är en småbarnsförälder, på dagis gjorde han saker som jag ogillade, leka, pyssla etc. När vi var tillsammans gjorde vi saker som vi båda gillade, gå ut i skogen, åka till stan och annat.
    Även min väldigt barnälskade vänninna som har 5 barn (hade säkert haft en drös till om inte pappan sagt stopp ;) ). Skolade in sina barn när de var drygt ett.
  • sextiotalist
    Anonym (Tankeställare) skrev 2014-06-16 09:29:40 följande:

Skolar man in sitt barn vid ett års ålder så är det nått fel.

Enligt dina normer, det dagiset som mitt barn gick på var ett suveränt dagis och de kompletterade mitt föräldraskap, trygg personal.

Men det du vill ha fram är att en majoritet av föräldrarna i Sverige (och i världen) är det fel på, däremot är du en som gör allt rätt eller.

En del barn behöver vänner tidigt, mitt eget barn fick sin första bästa kompis när han var 2,5 år och de lekte med varandra, inte bredvid varandra. Mitt barn behövde både vänner och sina föräldrar (ÖF var inget alternativ)
  • sextiotalist
    Anonym (Tankeställare) skrev 2014-06-16 10:07:10 följande:
    De flesta är hemma längre än så. De ser till att ha den ekonomiska biten klar för sig. Andra ordnar det med en nanny.
    Hade min väninna varit hemma med sina barn (hon bor i USA) så hade all hennes tid, allt hennes arbete, varit förgäves, för de kvinnor som vill arbeta och använda den investering de gjort, så finns det ingen möjlighet att vara hemma flera år. Visst går det, men inte om man arbetar inom forskningen, där man måste vara på hugget hela tiden. Hade hon varit i den positionen, som hon är idag, inga problem. Men nu är hon över 50 och funderar inte på några fler barn
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-16 10:28:03 följande:
    USA har ett helt annat skattesystem än Sverige. Där kan en förälder vara tjänstledig länge (det har de rätt till) eftersom man har råd med en lön i det landet.
    De har inte rätt till att vara tjänsteldig, i USA kan de sparka dig på dagen utan motivation. Ja, de har ett annat skattesystem, men när jag och min väninna räknade på det, så var det inte så mycket som skilde sig netto. Efter det de betalt försäkringar, boendekostnader och lagt undan pengar till barnens framtida college, betalat studielånen, så hade de ungefär lika mycket var som jag hade.
    Sedan finns det enstaka företag och statliga / kommunal arbetsgivare som har väldigt generösa förmåner, min väninna har t.ex 5 veckors semester och 60 dagars betald sjukpenning, inte full lön med rätt OK ändå. som hon kan använda till sig själv, ta hand om en sjuk släkting eller ta hand om sjuka barn, men dessa förmåner hade hon inte när hon hade småbarn, utan de kom efter ett antal års anställning.

Sverige är en av de få länder som tillåter så lång föräldraledighet (och även då tjänsteledighet), i USA får du max (enligt lag) vara borta några månade, sedan kan du få sparken
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-16 10:37:07 följande:
    I USA har du rätt att vara tjänstledig för att vara hemma med barn om du är fast anställd.

Jag har släkt där så jag vet.
    Om du frågar dina släktingar så får du också veta att det är helt och hållet upp till arbetsgivaren, den arbetsgivaren som väninna har, har väldigt fina förmåner, men hennes förra, var det inte så. Det finns ingen federal lag som relgera detta, utan det är avtal mellan arbetsgivare och anställd, möjlgtvis vissa statliga lagar (som gäller inom staten)

• sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2014-06-16 10:38:50 följande:
    Resten är också bull. Du får dra av väldigt mkt i årsdeklarationen så du kommer ned till otroliga 10% i skatt. 
    Ah, det ska jag tipsa min väninna om, hon har bara bott i det där landet i 30 år så hon vet ju ingenting
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn