Jeaninne skrev 2014-06-21 10:15:09 följande:
Håller med om vartenda ord. Detta är även min erfarenhet. Syskonbarnen bråkar om vem som måste ha Faster Anna den här julen. "Ni får ta henne. Vi hade henne faktiskt förra gången." Och även detta, att den gamla måste vara så väldigt försiktig för att inte stöta sig med någon. För de vet, att släktbandet - i VÅR kultur, vill säga, i klansamhällen sträcker sig ansvaret längre ut i släktträdet - inte ger henne någon självklar rätt att kräva omtanke av sina syskonban och syskonbarnbarn.
Ofta försöker gamla i detta läge att KÖPA sig tillträde. De ger kuvert med pengar - ibland stora summor - till de unga i släkten... Och de pratar om att de ska få ärva. Det blir så patetiskt och sorgligt! Jag är så OERHÖRT tacksam över att jag har egna barn, så att jag med största sannolikhet inte kommer att hamna i den situationen!
Håller även med om detta med att tillhöra ett sammanhang, som ingen kan ta ifrån en. Det är stor skillnad på att fira t.ex. Midsommar ensam, för att ens barn är hos ens exman detta år. Det kan till och med vara vilsamt att slippa stå vid spisen ett år! När man VET att barnen finns, när man VET att man har dem, när man VET att det bara blir så här vissa år... Mot att inte ha några barn alls, och veta att här kommer jag antagligen att sitta ensam alla midsomrar, jular, påskar o.s.v. tills jag dör. Och ingen kommer att sakna mig då, eller komma på begravningen.
Men snälla du, har du så stor erfarenhet av detta? Du hänvisar till en roman och säger att den talar om hur det är för alla
OK, jag har en motsatt erfarenhet
Min systers man har en barnlös släkting (i sig gift), henne är den första de hälsar på varje gång de kommer till den staden där hon bor (och inte den enda, utan hon är en självklar person för många andra i släkten), hon är 80+ idag
Jag pratade om detta med en annan väninna, som jag vet har ogifta kvinnor i sin släkt, hon säger samma sak. Hon har nästan en närmare relation till en av dessa än hon har med sina föräldrar. De har gjort massor av kul under hennes uppväxt tillsammans och kommit väldigt nära varandra.
Min mammas faster var en kvinna som var väldigt omtyckt och hade många vänner omkring sig ända tills hon dog.
Du lever i din verklighet och det är inte helt omöjligt att ni ser dessa barnlösa kvinnor och män på det sättet.
Jag har däremot vuxit upp med en annan syn och där dessa barnlösa äldre har varit omgivna av vänner, syskon, syskonbarn.
Om vi ska ta en annan romanfigur som säger motsatsen, då säger jag väl bara miss Marple i Agatha Christies böcker, hon är ju precis lika uppdiktad som kvinnan i din roman och här är det en kvinna med många vänner i alla generationer