Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Vi finns, vi som ångrar barn

Anonym (Ja) skrev 2014-06-16 10:38:50 följande:
    Resten är också bull. Du får dra av väldigt mkt i årsdeklarationen så du kommer ned till otroliga 10% i skatt. 

Orsaken till att vi pratade om detta, var pga jag trodde samma sak. Så efter alla avdrag, allt de sätter undan så har de inte mer att röra sig än vad jag hade då.

Om man ser helt krass, så om du tjänar i Sverige 30 000, så får du kanske betala 8000 kronor i skatt eller något liknande, om man sedan räkna med att i USA så får du kanske lägga undan 4-5000 varje månad för att ha som buffet (eftersom det amerikanska skyddsnätet, inte fungerar som det svenska) och till barnens framtida studier och vad blir kontentan. Tja det blir ungefär samma netto.
  • sextiotalist
    Sansa Snark skrev 2014-06-16 11:01:39 följande:
    Nej, det är helt upp till arbetsgivaren om den vill ge mer än de lagstadgade 12 veckorna utan lön. Vissa arbetsgivare har bättre avtal, men många har det inte. Obama tog till och med upp i sitt senaste State of the Union-tal  att det var dags att USA fick en föräldraförsäkring "som inte var som hämtad ur ett avsnitt av Mad Men". Jag har bott i USA så jag vet smile1.gif . Annars kan du läsa mer på exempelvis wikiiedia: en.wikipedia.org/wiki/Maternity_ leave_in_the_United_States

Och visst, för de som tjänar bra kan man ha en nanny eller stanna hemma väldigt länge. Men det är långt ifrån alla amerikaner som har löner på de nivåerna. Och de får också barn, vet du. 
    Tack jag kom inte ihåg om det var 8 eller 12 veckor, men obetalt är dessa veckor och många har inte råd att vara hemma längre
  • sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-16 21:31:41 följande:
    ...fast du kan ju inte räkna så att de har det sämre, för att de sparar undan..! Det är ju frivilligt. Att spara till sitt barns college är också frivilligt. Barnet kanske inte ens vill gå på college. Eller så kanske han är så duktig att han får ett stipendium, och jobbar extra vid sidan av, och söker privata lån av olika slag.
    Men nu får de barnen chansen att gå en högre utbildning (vilket båda kommer göra, de går idag på highschool, och vet att de kommer läsa vidare) skulle de inte vilja det, så har de i varje fall fått välja det och är inte hindrade av ekonomiska skäl
  • sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-17 11:20:29 följande:
    Har du missat att det faktiskt råder stor arbetslöshet i Sverige..? I synnerhet bland ungdomar. Tvärtom skulle det vara mycket bättre, om unga människor - utan barn och annat att leva för - skulle kunna få en del av mammornas jobb, och kunna börja sitt vuxenliv med egen lägenhet o.s.v.. Något som inte går idag.
    Är du medveten om att de ungdomarna inte kan ta vilka arbeten som helst. Jag tvivlar starkt på att man skulle kunna plocka upp en ungdom och göra mitt arbete, och inom min bransch så är det kompetensbrist.

De som har arbeten som de trivs med, har ofta en lång erfarenhet och lång utbildning (det gäller i USA också, välutbildade kvinnor i USA är generellt sätt inte hemmafruar utan arbetar precis som vi gör i Sverige), de flesta är inte hemmafruar, jag vet att det förekommer.
    Men bland mina vänner så är det en man som varit hemmapappa (hans fru är en väldigt hög chef på ett stort företag och haft utlandstjänstegöring), jo förresten,  det är några bekanta som har varit hemma, pga utlandstjänstegöring, så två kvinnor och en man. Men det är en klar minoritet (kanske inte ens 1% av de jag känner). Sedan är det ett par som är hemma ofrivilligt, pga sjukdom
  • sextiotalist
    Anonym (Stämmer inte all) skrev 2014-06-17 11:38:25 följande:
    Vill påpeka att mina föräldrar visste om sina brister och likt förbannad sa dom varje dag i 23 år att jag var ett stort misstag och var oönskad,och borde inte finnas!

Som tur så bröt jag till sist med massa stöd av andra,så att du skriver som du gör i ditt inlägg stämmer inte alls! Vissa kanske jobbar med det men likt förbannat så känner barnet av det samt det räcker att få höra det 1 gång och det sitter kvar i hjärnan.
    Jag är ganska säker på att de flesta arbeta med detta, dina föräldrar är inte normen, och det finns de som brutit med föräldrar som inte alls ångrar sina barn (jag har kusiner som brutit med sin mamma som dessutom frivilligt var hemmafru, men klarade inte av att barnen blev stora och tänkte själv)

Dina föräldrar visste nog inte om sina brister, eftersom de inte gjorde något åt det.
  • sextiotalist
    Anonym (Stämmer inte all) skrev 2014-06-17 12:02:52 följande:
    Men snälla om jag skriver och säger att dom visste om det och fick hjälp men ändå fortsatte.Du skriver att mina visste nog inte om sina brister, så fult av dig att förminska det jag själv har upplevt och sett.
    Skriv inte saker du inte vart med om.
    Förminskar jag det du upplevet, nej, det jag skriver att vet man om sina brister, så brukar de flesta arbeta med detta.
    Att ångra att man blev förälder är en brist, andra har andra brister och jag är inte naiv att tro att föräldrarnas kärlekt gör de andra bristerna ointressanta.
    Till saken hör att alla föräldrar har brister, jag, du och alla andra. En del ser sina brister och försöker arbeta med dom, andra vet om sina brister men bryr sig inte (som dina föräldrar), en del vet inte ens om sina brister.

Det jag däremot kan säga, att de flesta föräldrar gör sitt bästa, och de flesta barn blir normal vuxna, trots att föräldrarna inte var perfekta, sedan finns det en minoritet som inte gör det. Och i dessa fall, så spelar det ingen roll vilken brist det är.
    Dina föräldrar brast, de visste om bristen, men de brydde sig inte om att arbeta med den, jag är ganska säker på att de tillhör en minoritet
  • sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-19 08:50:47 följande:
    Du skriver att du ska få stöd i din uppfostran av barnen, och det är väl jättebra! Antagligen har det gått snett för att du inte har orkat gränssätta barnen - och det ÄR inte så himla enkelt heller, beroende på vilket "råmaterial" man har att arbeta med. Att ångra barnen är, som ovanstående säger, dock ingen lösning. Du kommer att ha glädje av dem när de blir större! Tre barn är en SKATT ju - tänk i stället på så hemskt det skulle vara, om du inte kunnat få barn, och bara hade en ensam ålderdom att se fram emot!

Och där kom det igen.
    De som inte har barn har troligen helt andra sociala kontakter som de har glädje med under sin ålderdom. Min mormor bodde 50 mil från oss, men hon var ändå inte ensam, hon hade flera väninnor i olika åldrar, en del barnlösa också för den delen.
    Min faster, som har tre barn och fem barnbarn kommer sitta väldigt ensam, eftersom hon är en så otrevlig person, hennes exman och hans fru, kommer inte vara ensam, då han är en trevlig person

Nej, att man får barn innebär inte att man slipper bli ensam på ålderns höst, att inte ha barn innebär inte att man är ensam på ålderns höst.
  • sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-19 16:11:01 följande:
    ...och jag har sett pensionärer som har kommit tillbaka och hälsat på på sina gamla arbetsplatser efter några månader. De har trott sig vara väldigt betydelsefulla där, och de har suttit hemma och väntat på att ersättaren ska ringa dem och be om råd och hjälp. Men ingen har ringt. Och när de går och hälsar på, så har redan någon eller några som de kände bytts ut, och alla är inne i sitt, och det finns egentligen inte mycket att prata om med de gamla arbetskompisarna längre... och de har inte tid heller. Samtalet blir krystat, och pensionären får pipa hem med svansen mellan benen...

Och i min bransch så är det tvärtom, många pensionärer tas emot när de vill arbeta extra. Bla så arbetar jag fortfarande ihop med en kollega (barnlös för den delen) som är ålderspensionär sedan några år tillbaka, men han har problem nu, han vet inte hur han ska hinna med att arbeta. Det är så mycket annat som han håller på med och har fullt upp med att träffa vänner

Min mormor vikarierade som lärare tills hon var 75

• sextiotalist
    AnooYoo skrev 2014-06-20 10:33:57 följande:
    Om det blir några år av ensamhet och otrygghet är lika oklart för de som har barn som de som inte har det.

Trygghet måste inte komma från en familj. Det kan man ha i sig själv. Eller från de människor man valt att dela sitt liv med. 

Som dessutom har valt att dela sina liv med en. 

Kan inte annat än att tänka på Prinsessan Lillian, som var omgiven av personer som älskade henne in i det sista, barnlös.

• sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-20 11:32:13 följande:
    Ja, hon var väldigt nära sin mans brorsbarn och brorsbarnbarn. Men jag tror att det är väldigt, väldigt sällsynt, faktiskt. Vet inte ett enda sådant fall i verkligheten. 

Sedan tror jag också, att i det speciella fallet - en familj som granskas av massmedia för varje steg de tar, och diskuteras och kritiseras och hängs ut - inte skulle ha VÅGAT annat än att ta väl hand om Lilian efter Bertils död. Dessutom vilade det ett ansvar på resten av kungafamiljen för att Lilian VAR barnlös. Hon och Bertil offrade ju möjligheten att gifta sig och skaffa barn, för att rädda kungahuset om Kungen inte hade gift sig, eller inte kunnat få egna barn. I så fall var det ju nödvändigt att Bertil var fri att gifta sig med någon yngre kvinna, så att arvingar till tronen kunde födas där i stället.

Märkligt nog verkade Lilian inte ha någon kontakt med sina syskonbarn och deras barn ALLS, dock.

Till skillnad från dig så tror jag det inte alls är sällsynt, vi har själv haft kvinnor som varit ensamstående och barnlösa i vår släkt och ensamma var det sista det var. De hade ofta besök ända in det sista.

• sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-20 11:32:13 följande:
    Ja, hon var väldigt nära sin mans brorsbarn och brorsbarnbarn. Men jag tror att det är väldigt, väldigt sällsynt, faktiskt. Vet inte ett enda sådant fall i verkligheten. 

Sedan tror jag också, att i det speciella fallet - en familj som granskas av massmedia för varje steg de tar, och diskuteras och kritiseras och hängs ut - inte skulle ha VÅGAT annat än att ta väl hand om Lilian efter Bertils död. Dessutom vilade det ett ansvar på resten av kungafamiljen för att Lilian VAR barnlös. Hon och Bertil offrade ju möjligheten att gifta sig och skaffa barn, för att rädda kungahuset om Kungen inte hade gift sig, eller inte kunnat få egna barn. I så fall var det ju nödvändigt att Bertil var fri att gifta sig med någon yngre kvinna, så att arvingar till tronen kunde födas där i stället.

Märkligt nog verkade Lilian inte ha någon kontakt med sina syskonbarn och deras barn ALLS, dock.

Du vägrar ge dig.

Vet du, jag är ganska säker på att deras relation med Prinsessan Lilian var äkta och inget för media.

Att hon inte hade kontakt kan beror på att de levde i olika världar och kanske inte ens har haft bra kontakt innan, sedan hade hon uppenbarligen kontakt med någon släkting vad jag förstått även om detta inte skedde inför medias galleri

Men jag har på min sida sett hur gamla har haft nära och bra relationer, även bland äldre kolleger som numera är pensionärer.

Frågade min kusin som arbetar sedan 20 år tillbaka på ett äldreboende och hennes bild är att det finns de som är barnlösa som har många vänner som hälsar på, och de med barn som aldrig får besök och givetvis barnlösa som aldrig får besök och de som har tät ström med besök från sina barn

Dvs det är finns ingen regel hur det är

• sextiotalist
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-20 14:55:17 följande:
    Vi har också haft sådana kvinnor i vår familj. Där var det tyvärr det motsatta, alltså åt det tragiska hållet. Särskilt en av dem tyckte man synd om. Släkten "behövde" liksom bjuda in henne för att hon var ensam. Hon var med på nåder också. Hade hon kommit med synpunkter, krav eller stött sig med någon hade hon inte längre varit lika välkommen, så.. nä det där är inget jag hade önskat själv. Behöver jag tillägga att kvinnan dog förhållandevis ensam också? Eftersom vi inte lever i den bästa av världar tror jag att det scenariot är så mycket vanligare än de som är ensamstående och som ofta får besök.

Fast det här stickspåret om "familj/avkommor vs ensam ålderdom" vet jag inte om jag tycker är så värt att diskutera. Det är som folk säger här att barn inte nödvändigtvis gör att man är mindre ensam på ålderns höst - men har man en familj har man i vart fall ett sammanhang/en samhörighet och det kan ingen ta ifrån dig.

Sedan tycker jag att vissa som uttalar sig här i tråden verkar vara de som mer är ute efter att försvara sina val att inte skaffa barn (snarare än de som ångrar att de skaffat barn). De klagar på att perspektiven är onyanserade, men jag uppfattar deras resonemang som lika onyanserat.

Nej, bara för att du är en intressant person är det inte givet att du har folk omkring dig på ålderns höst. För folk har för det mesta nog med sig och sitt, de som finns omkring en (oaktat om dessa är släkt med dig eller inte). Att folk väljer ensamhet framför samhörighet tror jag inte ett ögonblick på. Ensamhet är och förblir en av de största lidandena som en människa har att gå igenom. Att lära sig att trivas i sin ensamhet gör man därför gott i, oavsett om man skaffar barn eller ej.

Vi får acceptera att vi har olika erfarenhet helt enkelt. Att även mammor och pappor kan vara de som man bjuder in bara för att man måste.

När det gällde min mammas faster, så var det "slagsmål" vem som skulle ha henne under julen, så populär var hon, men till slut sa hon ifrån och bestämde sig för att fira jul med sina väninnor hemma istället, det var före min tid, så hon var rätt ung då (OK kring 80 i varje fall). Kring mormor så fanns det en del tanter, som var barnlösa, jag skulle tro att det var vanligare då, eftersom det inte fanns de möjligheter att skaffa barn på annat sätt i den utsträckningen som det finns idag, och de umgicks och hade det trevligt. De som inte hade nära kontakt med släkten firade stora högtider tillsammans, allt enligt min mormor.

• sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-21 10:15:09 följande:
    Håller med om vartenda ord. Detta är även min erfarenhet. Syskonbarnen bråkar om vem som måste ha Faster Anna den här julen. "Ni får ta henne. Vi hade henne faktiskt förra gången." Och även detta, att den gamla måste vara så väldigt försiktig för att inte stöta sig med någon. För de vet, att släktbandet - i VÅR kultur, vill säga, i klansamhällen sträcker sig ansvaret längre ut i släktträdet - inte ger henne någon självklar rätt att kräva omtanke av sina syskonban och syskonbarnbarn.

Ofta försöker gamla i detta läge att KÖPA sig tillträde. De ger kuvert med pengar - ibland stora summor - till de unga i släkten... Och de pratar om att de ska få ärva. Det blir så patetiskt och sorgligt! Jag är så OERHÖRT tacksam över att jag har egna barn, så att jag med största sannolikhet inte kommer att hamna i den situationen!

Håller även med om detta med att tillhöra ett sammanhang, som ingen kan ta ifrån en. Det är stor skillnad på att fira t.ex. Midsommar ensam, för att ens barn är hos ens exman detta år. Det kan till och med vara vilsamt att slippa stå vid spisen ett år! När man VET att barnen finns, när man VET att man har dem, när man VET att det bara blir så här vissa år... Mot att inte ha några barn alls, och veta att här kommer jag antagligen att sitta ensam alla midsomrar, jular, påskar o.s.v. tills jag dör. Och ingen kommer att sakna mig då, eller komma på begravningen.

Men snälla du, har du så stor erfarenhet av detta? Du hänvisar till en roman och säger att den talar om hur det är för alla

OK, jag har en motsatt erfarenhet

Min systers man har en barnlös släkting (i sig gift), henne är den första de hälsar på varje gång de kommer till den staden där hon bor (och inte den enda, utan hon är en självklar person för många andra i släkten), hon är 80+ idag

Jag pratade om detta med en annan väninna, som jag vet har ogifta kvinnor i sin släkt, hon säger samma sak. Hon har nästan en närmare relation till en av dessa än hon har med sina föräldrar. De har gjort massor av kul under hennes uppväxt tillsammans och kommit väldigt nära varandra.

Min mammas faster var en kvinna som var väldigt omtyckt och hade många vänner omkring sig ända tills hon dog.

Du lever i din verklighet och det är inte helt omöjligt att ni ser dessa barnlösa kvinnor och män på det sättet.

Jag har däremot vuxit upp med en annan syn och där dessa barnlösa äldre har varit omgivna av vänner, syskon, syskonbarn.

Om vi ska ta en annan romanfigur som säger motsatsen, då säger jag väl bara miss Marple i Agatha Christies böcker, hon är ju precis lika uppdiktad som kvinnan i din roman och här är det en kvinna med många vänner i alla generationer

• sextiotalist
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-21 11:36:12 följande:
    Varför berättade din mamma då? Vad exakt ville hon uppnå med det, tror du? Berättade hon det för sin egen skull eller för din?

Jag är förresten nödgad att hålla med Jeaninne om att det faktiskt inte är helt okej (eller normalt) att reservationsfritt berätta för sina barn att man hellre hade haft ett barnfritt liv. För vilken skuld lägger du inte över på dina barn då, för alla uppoffringar som du gjort? "Mamma ville hellre lägga tiden på något annat än att ta hand om dig förstår du". Jag hade själv inte mått bra av att få höra sånt. Jag kan förstås ha fel, men jag tror att du är ett lyckligt undantag.

Så för att svara dig med samma ton och stil som du uppvisar här: Snälla, låt folk få diskutera fritt här utan den ständiga reservationen för att "det finns andra som upplever det annorlunda", för vi vet alla att undantag alltid finns. I vart fall kan du väl ta hänsyn till och respektera att var och en ger uttryck för sin egen uppfattning här: du för din och andra skribenter för sina.

Problemet är att vi som upplever saker annorlunda får det nedkörda i skoskaftet och upplysta om att vår upplevelse är fel och den finns inte eller är oerhört sällsynt

Om Fluu har en positiv upplevelse, som har vuxit upp med en mamma som ångrade sig, är väl ändå hennes sanning mer verklig än alla som inte ens har den upplevelsen utan bara tycker en massa elaka saker. Det kan var många fler som har mammor som ångrar sig, men inte ens vet om det och har haft kärleksfulla uppväxter.

Det finns ju de som, som inte ens verkar ha mer erfarenhet än vad man sett på ett äldreboende och hänvisar till en roman, hur kvinnor som väljer bort barn har det.

Vi som har träffat dessa kvinnor i verkligheten har ju inte aning om hur det ser ut, men en, som inte ens verkar ha någon sådan kvinna i sin omgivning (eller råkar ha en otrevlig sådan) vet självklart hur det med 100% blir

Sedan finns det alltid dåliga föräldrar, föräldrar som lever genom sina barn, kväver dom, föräldrar som förverkligar sig via sina barn, föräldrar som inte kan låta sina barn leva som vuxna.

• sextiotalist
    Jeaninne skrev 2014-06-21 11:45:32 följande:
    Fast jag tycker att din släkt låter speciell på många sätt, när du berättar om den. Som det där att alla kvinnor var så väldigt högutbildade, i en tid när det inte var vanligt att kvinnor i NÅGON samhällsklass hade höga utbildningar.

Ja, Miss Marple... i och för sig har hon en stark och nära kontakt med sitt syskobarn, som är en högt uppsatt polisbarn, och mycket av det hon får uppleva går genom honom... Har man inga syskon, så är denna möjlighet stängd.

Annars älskar jag miss Marple! Jag brukar faktiskt tillämpa hennes teknik. När hon får höra om något fall, så jämför hon ju alltid med saker som hon sett hemma i sin lilla by: S:t Mary Mead (hette den va?). Hennes tes är att det bara finns ett visst antal TYPER av människor, och hon känner alltid igen typerna... och då jämför hon med vad den typen av människa gjort hemma i byn, och då VET hon... Stämmer bra i min erfarenhet!

Ja, i din värld så är säkert min släkt ovanlig, men bland de jag umgås med så är det inte alls ovanligt, snarare sagt mera en norm.

Men jag vet att det var en minoritet som inte utbildade sig, men så ovanligt var det inte. Lärare och sjuksköterskor var det många kvinnor som utbildade sig under början av 1900-talet. Det var ju inte så att min mormor var den enda kvinnan i klassen direkt.

Min mammas syster, som är bara några år äldre, började doktorera och hon var inte heller den enda kvinnan i klassen

• sextiotalist
    Anonym (Munter) skrev 2014-06-21 12:08:21 följande:

Åh så vi utgår ifrån filmer nu? Och applicerar det på verkligheten? Really? Då sätter jag mig och väntar på att Gandalf och hoberna kommer förbi snart, gud så spännande det ska bli.

Och dessutom så skriver hon att det är ett vanligt människoöde. Att det finns ensamma människor, det är ingen hemlighet och det har det funnits i alla tider. Men dessa ensamma människor kan vara även föräldrar, det verkar hon ha glömt.

• sextiotalist
    Anonym (Q) skrev 2014-06-25 02:13:12 följande:

Detta är väl en ny trend att tycka. Precis som det går trend i att inte vilja amma eller annat som gör att vi kan skärma sig från barnen.

En biverkan på att vi blir avskärmade från varandra i hela samhället. Kan vi inte helt och hållet göra allt vad vi vill så ska man känna att det blir jobbigt.

Trend att inte vilja amma? dagens mammor ammar mycket mer nu än vad de gjorde under 60-talet och 70-talet, kejsarsnitten ökar något, men inte alls så vanligt som man kan få intrycket av.
    Skillnaden då mot nu, är att man pratar om det "öppet", på forum som detta t.ex.
    För 40 år sedan så satt den blivande eller nyblivna mamman rätt ensam med "förbjudna" tankar, men jag är väldigt säker på att de tankarna som finns idag fanns även då, även i ungefär samma utsträckning
  • sextiotalist
    Zuzanne skrev 2014-06-25 01:32:44 följande:
    Jag var ungefär som du. Ville ta bort fostret och hatade att vara gravid. Hatade att gå upp i vikt, hatade bristningarna osv. Men så föddes hon, min juvel. Det bästa som har hänt mig. Vi har alltid tagit med vår dotter på restaurang, från ca 2 månaders ålder. Nu älskar jag mina bristningar, jag brukar säga att min dotter gjorde sin mamma ännu vackrare, hennes gåva till mig. Ett vittne om att hon kommer ifrån mig, att jag skapade henne.

Nu till er som ångrar sina barn. Det gör ont och man vet som barn hur föräldern känner. Adoptera hellre bort barnet, så barnet kan bli älskat.

Den där kommentaren är lika patetisk som alltid. Nej, jag tror inte ett barn blir lyckligare och mår bättre bara för att det adopeteras bort. Visst, det finns ju fall där föräldrarna inte fungerar som förälder, där ett barn skulle må bättre av att bo med fungerande vuxna.
    Så ditt råd är bara löjligt och kan inte tillföra mer än att ge en förälder med dessa känslor mer börda.
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn