Anonym (Trasig) skrev 2014-06-14 21:06:19 följande:
Men vad vet du om hon märker av det eller inte? Mina föräldrar ångrade sitt val att få mig och min bror, och de trodde att vi aldrig visste om det, eller kände av det. De gav oss närhet, de var aldrig elaka på något sätt, de gjorde nog sitt bästa för att inte visa det, ändå har jag hela min barndom gått omkring med en känsla i kroppen att jag på något sätt var oönskad, i vägen, ett nödvändigt ont. Jag försökte hålla mig undan i barndomen för att inte störa mina föräldrar, låtsades alltid vara nöjd för att jag bara ville vara till lags. Som femåring önskade jag själv att jag aldrig hade blivit född för att jag kände att jag bara var i vägen för mina föräldrar. Kände på något sätt på mig att närheten som jag fick aldrig var äkta och ärlig. Fick ett kasst självförtroende och drabbades av både psykisk ohälsa, självskadebeteende och ätstörningar från låg ålder. Jag tror att de flesta barn märker av det oavsett om man vill eller inte. I vuxen ålder har de erkänt att de aldrig skulle ha skaffat barn om de fått göra om valet, att livet inte blev som de tänkt sig när de fick barn, att de hade velat ha det på ett annat sätt osv. Det tog så hårt på mig och jag kommer aldrig att komma över det. Därför tycker jag att man ska vara 110 % säker på att man verkligen vill ha barn innan man skaffar ett, verkligen försöker förstå innebörden med att ha barn, förstå att man blir tvungen att offra saker, att man blir tvungen att sätta sina barn i första hand. Är man inte 110% säker på sitt val så tycker jag att man inte ska skaffa barn. Det kan förstöra ett barns barndom att känna sig oönskad och oälskad hela sin uppväxt.
Därför att jag kan lova dig att jag på intet vis visar det. Att jag överöser henne med pussar,kramar, närhet och ömhetsbetygelser. Därför att jag varje dag talar om hur underbar hon är. Därför att det bara märks, okej..
Jag gör precis som min egen ömma(nej, jag är inte ironisk) moder gjorde och hade hon inte talat om att hon önskat ett liv utan barn så hade jag inte till denna dag ens kunnat gissa det.