• Anonym (hej)

Lärarnas lyxiga lov

Hej! Syftar egentligen bara på sommarlovet men det blev snyggare med alliteration.
    Jag undrar hur långt sommarlov "era" lärare har? Många här på FL skriver ju om den lyxiga sommaren och hur den väger upp för låg lön (jaja, nu kommer vissa känna sig tvingade att skriva att lärare jobbar 45 h/vecka).

• Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov
  • Foxy79

Jag är lärare. Är ledig 8 veckor i sommar. Gnäller inte heller på lönen längre då jag bytt jobb och fått upp den rejält. Jag älskar mitt jobb trots att jag jobbar mer än mina 45 timmar i veckan.

• ursula

Jullov 2 veckor drygt , sportlov hel vecka, påsklov hel vecka

• Anonym (nja)

På vissa lov är det  utbildningsdagar,så allt är inte ledigt.

• Fiona M

Jag jobbar fram till midsommar och börjar igen den 6:e augusti = 6 veckor, 2 dagar.

• Foxy79

Det är inte jullov i två veckor. Det är flera röda dagar som de flesta andra är lediga också. Vet att vissa arbetar skift men det är ju ett val.

• sextiotalist

Från början hade inte lärarna lön under ledigheten, men högre lön under terminerna. Sedan fick de lön även under sommaren, samma lön som betalades ut över 12 månader istället för 9,5. Så lärarna har betalat sin ledighet med en sänkning av sin månadslön.

• Anonym (hej)

Här är det sju veckor om jag räknade rätt. Fem veckor är väl minimum för alla, och sex veckor inte ovanligt? Har svårt att då se att sju veckor skulle vara så lyxigt.

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (hej) skrev 2014-06-15 09:19:53 följande:
    Här är det sju veckor om jag räknade rätt. Fem veckor är väl minimum för alla, och sex veckor inte ovanligt? Har svårt att då se att sju veckor skulle vara så lyxigt.
    Majoriteten av dom Svenska lärarna har inte varit ute i riktiga arbetslivet, då inte inräknat yrkeslärare...
    Dom saknar helt kompetens och vetenskap hur och vad som händer utanför solans väggar, ja att läsa sig till saker är inte samma sak som att utöva. Systemet är ruttet att en lärare kan vara verksam i en skola hela sitt liv och inte har erfarit hur det verkligen går till ute i vardagen.
    Hur ska man kunna lära ut något som man själv aldrig varit i kontakt med?
    Jo ni har det jävligt förspännt och är jävligt bortskämda och dessutom jävligt gnälliga...

Jo 7 veckor är lyxigt och dessutom obefogat för det ni gör! 
  • Anonym (***)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-06-15 09:32:15 följande:
    Majoriteten av dom Svenska lärarna har inte varit ute i riktiga arbetslivet, då inte inräknat yrkeslärare...
    Dom saknar helt kompetens och vetenskap hur och vad som händer utanför solans väggar, ja att läsa sig till saker är inte samma sak som att utöva. Systemet är ruttet att en lärare kan vara verksam i en skola hela sitt liv och inte har erfarit hur det verkligen går till ute i vardagen.
    Hur ska man kunna lära ut något som man själv aldrig varit i kontakt med?
    Jo ni har det jävligt förspännt och är jävligt bortskämda och dessutom jävligt gnälliga...

Jo 7 veckor är lyxigt och dessutom obefogat för det ni gör! 
    Oj, vad bitter du är! 
  • Anonym (vanlig)
    Anonym (hej) skrev 2014-06-15 09:19:53 följande:
    Fast lärarnas 7 veckor är ju bara sommarlovet och sen tillkommer ledighet vid påsk, sportlov och jul bland annat. För oss andra är de 5 eller 6 veckorna hela året där det går åt en hel del om vi också ska vara lediga vid påsk och jul t ex. 

Så att jämföra som du gör går ju inte.
Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov