• Anonym (VillJuInte!)

NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!

Jag och pojkvännen ska flytta ihop, eller rättare sagt så ska pojkvännen flytta hem till mig. Jag bor i en trea. Sovrum, vardagsrum, arbetsrum. Jag måste ha ett arbetsrum då jag jobbar hemifrån c:a 3 dagar i veckan (jobbar 7 dagar i veckan totalt) och tar emot klienter hemma på kontoret några gånger i månaden.

Min pojkvän anser att hans barn, som bor med honom varannan vecka, ska få mitt arbetsrum som sitt rum. Vi har världens vildaste diskussioner kring detta och han kan inte förstå varför detta inte är möjligt.

Hur kommer man vidare? Vad gör man?
    Han har inte pengar att varken stå på lån eller betala en halv kontantinsats för en ny bostad. Det har jag, men varför ska jag sälja min lägenhet för att köpa en större för hans barns skull? Borde inte det ligga i hans intresse?

Jag har inget emot barnet. Barnet är väldigt snällt och trevligt på alla sätt och vis. Så ni behöver inte hoppa på mig om att vara barnhatare eller liknande, tack.

• Svar på tråden NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!
  • Anonym (vab)

Barn blir sjuka och jJag tror inte att du vill ha en snorig unge i en klädkammare när du har kundbesök... Du kan tappa kunder om de ser att ditt arbetsrum är 30kvm och barnet bor i en klädkammare utan fönster. Så för din egen skull - flytta inte ihop (så gör du även barnet en tjänst).

• Anonym (VillJuInte!)
    hhh03 skrev 2014-06-16 23:36:48 följande:
    Bostaden blir er gemensamma efter att han har flyttat in, oavsett vem som betalat. Kontakta gärna en jurist som kan berätta mer om sambolagen (och läs på lite själv om detta), eventuellt kan du bli tvungen att köpa ut honom ur lägenheten pm förhållandet tar slut. 

Angående bostadssituationen så har jag hört talas om sängskåp, då fäller man upp sängen på väggen och kan enkelt fälla ned den vid behov. Ni kan också sätta upp en skena i taket där ni fäster ett tyngre draperi som ni drar ut som en liten hytt runtom sängen som ett litet rum. Fast egentligen tror jag också att en fläkt i garderoben är ett bättre alternativ.
    Jag arbetar som jurist. Men tack ändå.
    Loftsäng känns ändå bättre. Vill gärna slippa möblera om "rummet" varje gång sängen ska fällas ned.
  • Anonym (framtiden)

TS, VILL du bo ihop med honom och barnet, eller vill du bara vara snäll i och med att han blir av med sin bostad? Hade ni flyttat ihop även om han haft kvar bostaden?

Om ni skall bo ihop "på riktigt" så får även du bjuda till, och kanske till och med fundera över ny lägenhet där ni alla får plats.

Det du talar om nu med klädkammare, loftsäng, bäddsoffa mm är ju egentligen bara tillfälliga lösningar. Eller hade du tänkt att det skall vara så i 5-10 års tid?

Hur länge har ni tänkt bo ihop?

• Huset

Jag tycker det är synd att pappan ska gå miste om varannan vecka vårdnad bara för att han flyttar ihop med dig. Borde han inte vara mer mån om att få ha sitt barn varannan veckan istället för varannan helg som det blir nu. DET är galenskap för mig. Sen ska ju barnet inte sitta instängd i klädkammaren hela dagarna, så som sovplats funkar de säker perfekt. 

• Anonym (VillJuInte!)
    Huset skrev 2014-06-17 01:28:11 följande:
    Jag tycker det är synd att pappan ska gå miste om varannan vecka vårdnad bara för att han flyttar ihop med dig. Borde han inte vara mer mån om att få ha sitt barn varannan veckan istället för varannan helg som det blir nu. DET är galenskap för mig. Sen ska ju barnet inte sitta instängd i klädkammaren hela dagarna, så som sovplats funkar de säker perfekt. 

Det är inte pga att han flyttar ihop med mig, utan pga att han mister sitt lägenhetskontrakt. Det är antingen hos mig, hos hans föräldrar (som bor 100 mil bort), eller gatan som gäller.
  • Huset

Men eftersom han har en ny bostad iom att han flyttar till dig, så borde han väl inte gå miste om vårdnaden? Han kommer väl stå skriven på din adress? Jag kan inte reglerna men så länge han och barnet har nånstans att bo borde väl barnet ha kvar varannan vecka?!

Va

• Huset
    Huset skrev 2014-06-17 02:37:27 följande:
    Men eftersom han har en ny bostad iom att han flyttar till dig, så borde han väl inte gå miste om vårdnaden? Han kommer väl stå skriven på din adress? Jag kan inte reglerna men så länge han och barnet har nånstans att bo borde väl barnet ha kvar varannan vecka?!
    Det skulle inte hamna ett VA i slutet :p
  • Vinterankan

Men hur bor egentligen alla ni som tycker 9 kvm är så litet? 9 kvm är snarare en standardsrorlek på sovrum. Bara man ordnar med ljusinsläpp och ventilation så är det ju inga som helst problem.

• asta66
    Huset skrev 2014-06-17 01:28:11 följande:
    Visst men det är inte Ts sak att fixa hans eller hans barns boende.
  • Kriya

Det känns lite som att du och mannen på ömse sidor har fastnat i egoistiska tanken "... än jag då!", vilket är en trist låsning. 

Om er relation har någon betydelse alls för er bör ni försöka hitta en lösning som både innebär att barnet kan vara hos sin far och att du kan sköta ditt jobb - det ena måste inte förta det andra. Kanske fungerar inte trean och behöver hyras ut. Ni kan ju gemensamt hyra en större bostad under en övergångsperiod. Eller så används vardagsrummet som klientmottagningsrum och garderoben som kontorsrum tills ni ordnat ett bättre fungerande boende. Eller så hyr ni ett litet externt kryp-in-kontor för någon tusenlapp i månaden. ... finns massor med lösningar - om ni verkligen vill lösa helhetssituationen?

Den lösning ni hittar nu behöver ju inte vara för evigt, se det som en "brygglösning". Om relationen är värd att kämpas för så måste man ju ställa upp för varandra när nöden kräver det och söka lösningar som fungerar för hela familjen. Mannen/barnet har behov av tak över huvudet och att få vara tillsammans och du har ett behov av att kunna sköta ditt jobb. Denna typ av problem har många familjer lyckats lösa genom tid och rum, vilket ni också kan om ni inte fastnar i egoistiska tankar.

... men om du inte känner för att hitta en fungerande lösning för alla tre, så är nog inte denna man rätt för dig och då är det läge att varsla honom om det omgående så att han kan lösa sitt och barnets boende på annat sätt. 

Svar på tråden NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!