• Anonym (VillJuInte!)

NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!

Jag och pojkvännen ska flytta ihop, eller rättare sagt så ska pojkvännen flytta hem till mig. Jag bor i en trea. Sovrum, vardagsrum, arbetsrum. Jag måste ha ett arbetsrum då jag jobbar hemifrån c:a 3 dagar i veckan (jobbar 7 dagar i veckan totalt) och tar emot klienter hemma på kontoret några gånger i månaden.

Min pojkvän anser att hans barn, som bor med honom varannan vecka, ska få mitt arbetsrum som sitt rum. Vi har världens vildaste diskussioner kring detta och han kan inte förstå varför detta inte är möjligt.

Hur kommer man vidare? Vad gör man?
    Han har inte pengar att varken stå på lån eller betala en halv kontantinsats för en ny bostad. Det har jag, men varför ska jag sälja min lägenhet för att köpa en större för hans barns skull? Borde inte det ligga i hans intresse?

Jag har inget emot barnet. Barnet är väldigt snällt och trevligt på alla sätt och vis. Så ni behöver inte hoppa på mig om att vara barnhatare eller liknande, tack.

• Svar på tråden NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!
  • Anonym (VillJuInte!)
    Ess skrev 2014-06-16 21:47:46 följande:
    Låt honom lösa sitt bostads problem själv, han måste ju ha vetat när kontraktet löpte ut redan när han skrev på det.
    Han har sökt nytt i ett halvår ungefär.
  • Anonym (s)
    Anonym (VillJuInte!) skrev 2014-06-16 21:50:54 följande:
    Klädkammaren är på 9 kvm och har vägg mot grannen och inte mot fasaden, varför där inte kan finnas något fönster där.
    Jag skulle isf ordna med ordentlig ventilation i rummet. Givetvis.
    Dessutom så kommer barnet endast att bo varannan helg från och med efter sommarn, då varannan vecka inte funkar pga skolans läge i förhållande till min bostad.
    Fungerar ändå inte, blir för instängt utan fönster.
  • WinterDawn
    Anonym (VillJuInte!) skrev 2014-06-16 21:11:23 följande:

Jag och pojkvännen ska flytta ihop, eller rättare sagt så ska pojkvännen flytta hem till mig.

Det har du rätt i. För flyttar man ihop så är det bådas hem, strunt samma vem som bodde där först eller äger stället.

Som det är nu känns det som att du kommer behandla honom och barnet som inneboende där du bestämmer allt. Jag tycker det låter bättre att avstyra det hela, fortsätta som särbos och sedan flytta ihop när ni båda är beredda att satsa på förhållandet, och där både ditt arbetsrum och hans barn får plats.
  • WinterDawn
    Anonym (VillJuInte!) skrev 2014-06-16 21:50:54 följande:
    Klädkammaren är på 9 kvm och har vägg mot grannen och inte mot fasaden, varför där inte kan finnas något fönster där.
    Jag skulle isf ordna med ordentlig ventilation i rummet. Givetvis.
    Dessutom så kommer barnet endast att bo varannan helg från och med efter sommarn, då varannan vecka inte funkar pga skolans läge i förhållande till min bostad.
    kan du inte ha klädkammaren som arbetsrum?
  • Anonym (???)

Då kan ju du ha klädkammaren som arbetsrum, problem solved

• Anonym (VillJuInte!)
    WinterDawn skrev 2014-06-16 21:55:56 följande:
    kan du inte ha klädkammaren som arbetsrum?
    Nej, arbetsrummet är på 30 kvm och behöver vara så stort. Helst större, men det är det största rummet i lägenheten (förutom vardagsrummet, fast det har ett taskigt läge i bostaden så det passar sig inte som arbetsrum).
  • Anonym (VillJuInte!)
    Drottningen70 skrev 2014-06-16 21:42:38 följande:

Ett barn kan inte bo halva sin tid i en garderob utan fönster, det måste du ju förstå. Jag förstår också att du inte
    Nödvändigtvis vill göra stora förändringar i din boendesituation för att göra plats för killen och hans barn, men då de kommer i ett "paket" så är det helt enkelt så att ni inte kan flytta ihop nu och han får lösa sin egen situation. En annan lösning är annars att barnet får sovrummet och ni har bäddsoffa i vardagsrummet el delar av vardagsrummet i en sovdel.
    Så två personer ska bo i vardagsrummet medan ett barn, som kommer att vistas där varannan helg, ska ha ett eget rum? Okej.
  • WinterDawn

Hur gammalt är barnet?

Ni kan ju skaffa två bäddsoffor, en till ert sovrum och en till vardagsrummet.

På veckorna är sovrummet ert. Varannan helg är det barnets, och då sover ni i soffan i vardagsrummet.

Det finns jättemycket snygga förvaringsmöbler och lådor ni kan ha i sovrummet där ni "gömmer" barnets saker på vardagarna.

• Anonym (VillJuInte!)
    WinterDawn skrev 2014-06-16 22:03:53 följande:
    Hur gammalt är barnet?

Ni kan ju skaffa två bäddsoffor, en till ert sovrum och en till vardagsrummet.

På veckorna är sovrummet ert. Varannan helg är det barnets, och då sover ni i soffan i vardagsrummet.

Det finns jättemycket snygga förvaringsmöbler och lådor ni kan ha i sovrummet där ni "gömmer" barnets saker på vardagarna.
    Fast, alltså, bäddsoffa? Vet inte om jag vill byta ut min dyrgrip mot en kass bäddsoffa. Det är ju inte meningen att man ska sova permanent i en bäddsoffa.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym (VillJuInte!) skrev 2014-06-16 22:00:10 följande:
    Så två personer ska bo i vardagsrummet medan ett barn, som kommer att vistas där varannan helg, ska ha ett eget rum? Okej.
    Du har inget källar- eller vindsförråd som ungen kan sova i?

Svar på tråden NEJ, du får inte mitt arbetsrum som ditt!!!