Inlägg från: Anonym (svärdotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svärdotter)

    Svärmödrar från helvetet

    När det gäller min svärmor så har jag mina gissningar: Min man är enda barnet.
    Min svärmor har inte jobbat sen före 50-årsåldern. Och har lite väl mycket tid över.
    Hon har inga nära vänner. Mer än sina syskon som har fullt upp med sitt.
    Sen har hon nån form av problem. Jag vet inte exakt.

  • Anonym (svärdotter)
    eslah skrev 2014-06-17 11:36:47 följande:
    Jag tror att man får se saker mer objektivt, ens egna föräldrar kan vara väldigt "lustiga" men pga vana blir man hemmablind. Ens partner kan störa sig minst lika mycket på dom, kan man resonera lite så blir det enklare.
    Min man tycker att hans mamma är asjobbig för det mesta. Men du har nog en poäng.
    Sen är det ju knepigt när man är vuxen, yrkesverksam och träffar sin kärlek och flyttar ihop. Plötsligt rumsterar andra runt i ditt hem. Utan att inse att det inte bara är sonens utan svärdotterns hem också.
  • Anonym (svärdotter)
    eslah skrev 2014-06-17 11:46:19 följande:

    Absolut, men då får man lära sig att säga ifrån. Mitt inlägg var mer en liten tankeställare, ens egna föräldrar kanske också kör över men tas på ett annat sätt?!
    När det gäller mina föräldrar så vet de var mina gränser går. Och det är lättare att säga ifrån till dem. Det är inte ett socialt övertramp. Det blir inget bråk. För vi bråkar inte. Men med svärföräldrar är man ute på lite känsligare områden.
  • Anonym (svärdotter)
    eslah skrev 2014-06-17 11:51:06 följande:

    Ja din man är inte ensam om att finna sin egen mamma jobbig, då kanske man har större tålamod med lustigheter hos svärmödrar? smile2.gif

    Men ja, det är alltid tufft att blanda in nya energier i livet. Kan vara riktigt energikrävande.
    Jo, det är skönt att vi numer är ense. Men det har varit en resa för honom att inse och acceptera att hans mamma är egen kan vi väl kalla det.
  • Anonym (svärdotter)
    eslah skrev 2014-06-17 11:51:06 följande:

    Ja din man är inte ensam om att finna sin egen mamma jobbig, då kanske man har större tålamod med lustigheter hos svärmödrar?

    Men ja, det är alltid tufft att blanda in nya energier i livet. Kan vara riktigt energikrävande.
    I alla fall har det hjälpt att jag kunnat ha en rejäl distans till henne. Jag träffar henne minimalt. För en energitjuv är aldrig rolig.
  • Anonym (svärdotter)
    Anonym (Svärsonen) skrev 2014-06-22 02:01:58 följande:

    Jag har också problem med min svärmor - och svärfar. Båda håller på att tjata ihjäl min sambo och snart min fru (vi gifter oss om en månad) att göra slut med mig. De tycker att hon skulle kunna få "någon bättre kille" och att hon är värd någon bättre än jag och de inte gör någon hemlighet av det. Jag har ett helt okej jobb inom skrivande sportmedia. Jag tjänar helt okej och vi båda klarar oss gott på min lön men min sambo vill jobba själv och dra in pengar till hushållet. Hon säger att hon skulle få nippran av att bara vara hemma dagarna i ända och hon tycker också det är bra att tjäna egna pengar och att vi hjälps åt med utgifter och sparar till saker vi vill ha eller göra


    Men enligt hennes föräldrar "gör jag inte rätt för mig" då de tycker "Att bara sitta framför en dator och knappa lite på den och se på sån där jäkla tråkig sport är inget riktigt jobb" Hennes föräldrar är lantbrukare och har arbetat med kroppen från tidig morgon till sen kväll genom hela livet och menar att det är på det sättet man "gör rätt för sig och förtjänar sitt uppehälle här på jorden". Och då hon är deras enda dotter hade de hoppats på att hon hittat någon kille som har ett "riktigt" jobb och där hon själv inte ska behöva jobba och "slita ut sig och riskera livet" (hon jobbar som lokförare) utan vara hemma och ta hand om hushållet.  Nu ser de det som att jag inte tjänar tillräckligt bra på det jobb jag har, på grund av att hon själv jobbar. Hon vill dock inte ta konflikten med sina föräldrar och jag har hört hon har sagt till de när jag varit i ett annat rum eller "utom hörhåll" att hon ser sig om efter någon annan och att hon gör slut med mig när hon hittar någon bättre. När jag konfronterade henne med att jag hört vad hon sagt sa hon att "det sa jag bara för att få tyst på de ett tag". Jag har rivit ifrån ibland när jag tycker att gnället från de blivit för mycket men då tycker de bara att jag är oförskämd och min sambo har skällt på mig för att jag höjt rösten mot de och att jag ska be om ursäkt för att jag höjde rösten mot hennes föräldrar.


    En del av problemet är att hon liksom min man är enda barnet. Och då fokuserar de allt på sin dotter. Och att de verkar ha väldigt fixa idéer om hur hennes liv ska vara. De verkar inte alls klipp navelsträngen. Och hon verkar inte våga ta konflikten med dem. Men hon har valt DIG. Och hon vill jobba. Så du kanske ska nöja dig med det. Att säga ifrån till sina helikopterföräldrar som verkar vara vä dominanta är säkert en process som måste få ta sin tid. Min man säger mer och mer ifrån till sin mamma. Men det är nåt som han har haft svårt för. Hon lyssnar inte eller ignorerar det man säger och gör som hon vill. Men min man håller sin linje.
  • Anonym (svärdotter)
    Anonym (Svärsonen) skrev 2014-06-22 11:34:49 följande:

    Jag kanske var lite otydlig. Hon är inte enda barnet. Dom har två söner också. Den ena jobbar kvar på gården (helt underbar snubbe som jag kommer bra överens med) och kommer att ta över den. Den andre jobbar på en oljeplattform i Nordsjön (har jag träffat bara en gång men han verkar reko han med). Hon är enda dottern (mellanbarnet) de har och tydligen mer noga att hon ska ha en "bra kille" av någon anledning. Av det jag har lagt märke till har de inte haft några synpunkter på deras söners respektive och låter de leva sitt liv, enligt min sambo älskar de deras söners respektive. Tydligen är det mer känsligt när det rör deras dotter av någon anledning...


     


    Visst är jag nöjd att hon valt mig och allt är helt underbart mellan henne och mig men det är hennes idiotföräldrar som är enda smolket i bägaren... som tur är bor de 30 mil bort från oss så vi åker inte och hälsar på de så jätteofta och jag gör mitt bästa dessutom för att det ska bli allt mer sällan. Jag förstår att min sambo vill träffa sina föräldrar och sin bror (han som bor kvar på gården) så jag får bita i det sura äpplet emellanåt. Ska bli riktigt intressant förresten om hennes föräldrar dyker upp på bröllopet. De har hotat med att utebli som någon sorts fånig protest och min sambo har börjat gråta varje gång de har nämnt det. Bröderna med respektive ska däremot komma.


    Då har de väl knutit henne hårdare till sig än sönerna. Det är ju inte helt unikt att föräldrar har olika relationer till sina barn.

    Kan du inte hålla ett tal på bröllopet. Att du beklagar att ni är ense om att inte gilla varandra?
  • Anonym (svärdotter)
    Anonym (goa svärmor) skrev 2014-06-29 17:31:14 följande:

    Jag är övertygad om att det finns precis lika många svärdöttrar från helvetet som det finns svärmödrar. Det är väl bara det att svärmödrarna sitter inte på FL och skapar trådar om sitt hat, utan behåller kanske sina åsikter för sig själv.


    Det finns båda sorter här. Men det är nog delvis en generationsfråga. Min svärmor tar sig inte ut på internet själv. Och jag har inte sagt nåt till min svärmor eller övriga delar av min mans släkt. Sen finns det orsak och verkan. Är svärmor inte snäll blir man väl själv inget helgon.
  • Anonym (svärdotter)
    Anonym (goa svärmor) skrev 2014-07-02 12:03:49 följande:
    Javisst finns det "dumma" människor av alla sorter. Jag är själv både svärmor och svärdotter, och har aldrig haft några problem med varken svärmor eller mina svärdöttrar. Svärdöttrarna söker ofta mitt sällskap, även vid tillfällen då deras respektive inte är med. Vi ska förresten åka till London tillsammans nu i sommar. Ett förslag som kom från dem. Det ser jag som ett tecken på att de trivs med mig, och att jag "sköter" mig rätt bra.Oskyldig

    Sen är ju inte alla svärmödrar gaggiga gamla tanter med rollator. Vi är väl många som är fullt yrkesverksamma, utåtriktade, med ett rikt eget liv, som mer än väl kan hantera en dator, och har gjort så i många år.
    Precis min åsikt. Sjäv hälsade jag mer än gärna på min mormor och morfar en vecka varje sommar även som tonåring. För de var urhärliga att vara med.
Svar på tråden Svärmödrar från helvetet