• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • MiWe
    Chasingdreams skrev 2014-10-09 05:44:37 följande:

Tack allihopa.

MiWe: Ska fråga kliniken idag hur jag ska göra med progesteronet. Visst kan mindre blödningar förekomma vid graviditet. Men rejäla blödningar med stora klumpar kan aldrig vara positivt.

Har ändå läst om flera som haft störtblödningar med klumpar och ändå har det inte varit missfall. Håller tummarna för att det gäller dig med, och CB också!!
  • karro 2014

Hej tjejer...

Nu kanske man kan ha lite tur efter alla motgångar.. Avbröt min behandling för 2,5 veckor sedan pga det hade bildats cystor. Skulle då invänta en liten blödning och sedan vänta till min mens skulle komma (skulle dröja 6 veckor ungefär).. Den lilla blödningen kom och försvann efter ett par dagar, sen efter tre dagar kom det en riklig blödning.. Blev väldigt fundersam o ringde till kliniken, dem ville att jag skulle komma in på ultraljud för o kolla.. Det visade sig att cystorna blivit mycket mindre och jag hade en tunn slemhinna.. Det var visade sig att det var mensen som hade kommit så nu har jag börjat med mina injektioner igen!! Hoppas innerligt att detta går vägen nu..

• veraicon

Hej

Är alldeles färsk här på familjeliv och känner mig lite förvirrad kring hur allt funkar. Så otroligt många svar redan i denna tråd, men det kanske är så det brukar vara Vi gör nu vår första IVF och hade ET igår, 9/10 på en tvådagars. Får jag vara med här?

Det är så konstigt att gå och pendla mellan hopp och förtvivlan kring något som många i ens omvärld inte känner till. Eller, det är faktiskt ganska många som vet vid det här laget. Vilket är skönt men också lite underligt, en annan vet ju inte precis när alla andra ligger med varandra men vid IVF kan en säga exakt vilken dag befruktningen skedde...skumt. Hur mycket har ni berätta för folk i er närhet?

• TreTriss
    veraicon skrev 2014-10-10 13:24:51 följande:

Hej

Är alldeles färsk här på familjeliv och känner mig lite förvirrad kring hur allt funkar. Så otroligt många svar redan i denna tråd, men det kanske är så det brukar vara Vi gör nu vår första IVF och hade ET igår, 9/10 på en tvådagars. Får jag vara med här?

Det är så konstigt att gå och pendla mellan hopp och förtvivlan kring något som många i ens omvärld inte känner till. Eller, det är faktiskt ganska många som vet vid det här laget. Vilket är skönt men också lite underligt, en annan vet ju inte precis när alla andra ligger med varandra men vid IVF kan en säga exakt vilken dag befruktningen skedde...skumt. Hur mycket har ni berätta för folk i er närhet?

Hej, välkommen :)

Det är en väldigt omtumlande resa!
    Vi har berättat för några, närmsta familjen samt en handfull vänner! I början kände jag att jag blev vilsen av att inte berätta för alla, men nu har det blivit vardag, men fortfarande svårt när man mår dåligt över just något IVF-relaterat och inte kan berätta vad man mår dåligt över!

Hoppas ruvningen går bra! Har ni några upptäckta fel eller är ni sk. oförklarliga barnlösa?
    Vart i Sverige går ni?
  • Speck

Veraicon : när vi gjorde vår första IVF för fyra år sen så berättade vi för närmsta familjen. Några vänner visste vi behövde IVF men visste inte när vi började med behandlingen då vi ville inte bli frågade så mycket om det lyckades eller ej. Nu andra gången när vi gör syskonförsök vet en nära vän till mig och en vän till min man. Inga andra.

• veraicon
    Tack för välkomnandet!

TreTriss, det ska väl inte finnas några extrema hinder för oss men jag dras med korta cyklar, lite endometrios samt lite sköldkörtelproblem. Min sambo har fina spermier så det är väl mest mig det är lite vajsing på. Men vi hoppas att en IVF kan vara lösningen för oss. Äggutplocket var lite fattigt med bara 4 ägg men de verkar ha mått bra, 3 blev befruktade. Ett tappade sen farten men ett har vi satt tillbaka och det andra hoppas vi kan få frysas. 

Jag har faktiskt berättat för ganska många. Blev så tröttsamt när vissa undrar om inte vi vill/ska ha barn och när andra bara råkar gå och bli gravida. Och vi ville men så hände ingenting. Mådde faktiskt sämre av att ingen visste om det. Familjen vet och ett flertal vänner samt chefer. Det känns bra fast nu när vi är i behandling så känns det lite jobbigt att flera liksom väntar på hur det ska gå. Så jag fattar vad du menar Speck. 
  • Ananas

Mallan82: hur går det för dig?

Frugis & simsalabim: Hur mår ni? Ni ligger ju lika i tid så därför jag är nyfiken.

Själv har det konstaterats att jag är överstimulerad med över 10 cm stora äggstockar och vätska i buken. Var tal om inläggning, men än så länge mår jag för bra och får istället gå på regelbundna kontroller, men är sjukskriven och ordinerad vila. Annars har jag inte mycket känningar. Idag har jag för första gången känt lite molvärk och haft lätt illamående och huvudvärk. Något förhöjd temperatur också på 37,2.

• Mallan82
    Ananas skrev 2014-10-10 19:58:19 följande:

Mallan82: hur går det för dig?

Jo då, jag är på dag 11 nu. Förra gången började jag få lite spottings dag 11, lite mer dag 12 och fick mens dag 13 så vi får se under helgen. Hoppas innerligt på att det gått bra den här gången... men TD först på tisdag. 

Hoppas du blir bättre snart, vila ordentligt!!! 
  • Speck

Veraicon : jo, men för min del hade vi gärna kunnat berätta för familjen iaf men det var maken som ville vi skulle hålla det för oss själva. Om vi plussar nu kommer det garanterat bli diskussioner mellan oss om när vi ska berätta för familjen. Jag kommer vilja berätta för dom på en gång medan han helst skulle vänta till efter rul, men det kommer aldrig att funka för förra gången hade jag bula redan i v 13 som knappt gick att dölja :P och andra graviditeten sägs man ju få mage tidigare...

Rd 9 här idag och jag börjar bli lite sugen på att testa. Men jag väntar. Å väntar. Å väntar.

• Ananas
    Mallan82 skrev 2014-10-10 20:23:42 följande:

Jo då, jag är på dag 11 nu. Förra gången började jag få lite spottings dag 11, lite mer dag 12 och fick mens dag 13 så vi får se under helgen. Hoppas innerligt på att det gått bra den här gången... men TD först på tisdag. 

Hoppas du blir bättre snart, vila ordentligt!!! 

Håller tummarna att du plussar på tisdag & att du slipper spottings!!
Svar på tråden IVF hösten 2014