• Rottiss

4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?

Anser ni att en budget på ett helt kalas för en 1 åring ca 30 gäster är för lite? Känns som att det inte räcker till när bara tårtan kostar 500 kr och sen presenterna 1300 kr och sen ska man köpa mat, dekorationer, dryck, fika mm.

Min sambo tycker jag överdriver, men jag vill att st ska vara speciellt. Hur mycket var eran budget på första kalaset?

• Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?
  • Frontline

Snarare åt helvete för mycket pengar vill jag påstå...

Vad vårat kostade ja du kanske runt 1000:- för mat och då var vi kanske ca 30 personer...
    Köpte en present till grabben för ett par hundra då han bara vart 1 år och struntade fullkomligt i vad den kostade bara det var en rolig sak...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Freckels

Vi gjorde samma som föregående. Ballonger, dekorationer och fika till 30 pers ca 700:-
    Sen fick dottern en present för ett par hundra. Hon fick så himla mkt av alla andra och vi var föräldrar var överens om att spara på krutet tills hon är gammal nog att ens förstå att hon fyller år...

• Anonym (Oj)

Håller med din sambo! Väldigt mkt pengar för ett ettårskalas :) Va ska ni äta?

• Rottiss

Vi ska grilla, äta matpajer, pastasallad, ris, kyckling, sallad mm.

Dessutom är vi unga och studenter men det känns som att man har mycket press på sig att allt ska bli perfekt typ..

Har sparat undan pengar för detta men kanske ska försöka minska kostnaderna? Har ni några tips? :)

• Frontline
    Rottiss skrev 2014-06-20 00:11:09 följande:

Dessutom är vi unga och studenter men det känns som att man har mycket press på sig att allt ska bli perfekt typ..

Har sparat undan pengar för detta men kanske ska försöka minska kostnaderna? Har ni några tips? :)

Smörgåstårta och lite kaffe och några kakor...

• Rottiss
    Frontline skrev 2014-06-20 00:13:00 följande:

Smörgåstårta och lite kaffe och några kakor...

Gillar inte smörgåstårta,, eller kaffe, kakor däremot ska jag baka mängder av. Varför har jag så himla höga förväntningar? Fattar ej,, trodde ni skulle hålla med mig och att sambo är för snål. Hehe. :P
  • ÄngDal
    Rottiss skrev 2014-06-20 00:11:09 följande:

Knytkalas.

Ni kan ju alltid skylla på att ni är "fattiga studenter".

Jag skulle satsa mer på kalaset när barnet blir lite äldre så att hen kan uppskatta presenterna mer. En 1-åring nöjer sig med nästan vad som helst. Spara en del pengar även där, tycker jag.
  • Anonym (mormor)
    ÄngDal skrev 2014-06-20 00:20:46 följande:
    Knytkalas.

Ni kan ju alltid skylla på att ni är "fattiga studenter".

Jag skulle satsa mer på kalaset när barnet blir lite äldre så att hen kan uppskatta presenterna mer. En 1-åring nöjer sig med nästan vad som helst. Spara en del pengar även där, tycker jag.
    En ettåring har knappast några förväntningar på sitt kalas -  satsa hellre på kalas framöver.  Inte behövs det tusenlappar?
  • Frontline
    Rottiss skrev 2014-06-20 00:19:55 följande:
    Gillar inte smörgåstårta,, eller kaffe, kakor däremot ska jag baka mängder av. Varför har jag så himla höga förväntningar? Fattar ej,, trodde ni skulle hålla med mig och att sambo är för snål. Hehe. :P
    Fast om inte du gillar det är ju ointressant alla andra kanske gillar det och du själv får väl ta en vanlig räkmacka eller nåt annat..
  • Guapa

Håller med övriga om att det är onödigt att lägga mycket pengar på presenter när barnet är så pass litet. Behöver ni köpa present öht? Med 30 gäster lär barnet få så det inte klarar av att öppna alla ändå. Minns när min syster började gråta när hon fick för många julklappar att öppna, hehehe.

Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?