• Rottiss

4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?

Anser ni att en budget på ett helt kalas för en 1 åring ca 30 gäster är för lite? Känns som att det inte räcker till när bara tårtan kostar 500 kr och sen presenterna 1300 kr och sen ska man köpa mat, dekorationer, dryck, fika mm.

Min sambo tycker jag överdriver, men jag vill att st ska vara speciellt. Hur mycket var eran budget på första kalaset?

• Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?
  • Flickan och kråkan
    Rottiss skrev 2014-06-20 09:52:24 följande:

Då vet jag att det är jag som har orimligt högvarv för jag trodde de flesta la så här mycket på kalas. Mina föräldrar har spenderat mkt pengar på kalas för att imponera på andra antar jag vilket är helt fel, men jag vill ju inte att folk ska tro eller tänka att jag är snål för att jag är student eller något.

Det intressanta är ju VARFÖR du vill spendera så mycket pengar. Det mina äldsta (5 och 6 år) tycker är bäst på sina födelsedagar med släktkalas är att farmor och farfar, morfar och moster kommer och umgås med dem. Inga presenter i världen slår kubbspel eller ett parti boule eller krocket med nära och kära. Min yngsta fyller 1 år på söndag och vi kommer inte i närheten av den summa du nämner.

Vad vill din 1-åring ha? 
  • Lindsey Egot the only one
    La Lola skrev 2014-06-20 10:32:58 följande:
    Några hundralappar.
    Barnet fyller 1 år. Barnet ska inte gifta sig eller nåt.

Herrejävlar vilken summa...4000 spänn!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
    Hur många var ni, vad åt ni ?
  • Flickan och kråkan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-20 11:16:31 följande:
    Fast har man en stor släkt så blir det dyrt. Vi är 25 st i vår närmsta släkt dvs våra föräldrar, syskon, syskonbarn och vår familj. Jag hade inte kunnat välja bort far och morföräldrarna eller mina bröder och deras familjer eller min mans syskon och deras familjer som är mostrar/morbröder och fastrar/farbröder med mina barns kusiner.

Så visst kan det bli dyrt med mat och ibland även dyrare att göra tårtan själv.
    Men med en så stor släkt/familj med många barn så är det ju suveränt att t.ex köra hamburgare. Går ju att festa till med tillbehör om man så vill. Har svårt att tro att vanlig gräddtårta man gör själv blir dyrare än att köpa färdiga tårtor? Annars får man väl köra glass med maränger och grädde och frukt/bär. 

Klart att det blir dyrare med mat om man är många men flera tusen....
  • La Lola
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-20 11:30:09 följande:
    Hur många var ni, vad åt ni ?
    10 pers o vi åt pastasallad.

Tror vi hade en tårta också.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dreaming83

Vi la 1500 på mat och sen kaffe och 2 hembakade tårtor på ett studentkalas till 19 personer. Alla var nöjda förutom studenten. Men hon är född bitchig och otacksam.

• Haskel
    Rottiss skrev 2014-06-20 00:11:09 följande:

Vi ska grilla, äta matpajer, pastasallad, ris, kyckling, sallad mm.

Dessutom är vi unga och studenter men det känns som att man har mycket press på sig att allt ska bli perfekt typ..

Har sparat undan pengar för detta men kanske ska försöka minska kostnaderna? Har ni några tips? :)

Som fattiga studenter, måste ni alltså visa omgivningen hur gott ställt ni har???

Logiskt???
  • Currykoalan

Kommer 30 personer tycker jag inte att 4000 är speciellt mycket. Om då runt 2000 kr av dessa går till presenter och tårta. 70 kr/person i övrig mat, lite servetter, dekor osv kan jag omöjligt se som överdrivet.
    Med det inte sagt att jag ser något fel i att bjuda 4 personer på korv och bröd vid ett ettårskalas heller och barnet en tom äggkartong i present. 

Våra barns släktingar kalasar gärna med ungarna på deras födelsedagar och de flesta har ett par timmars resande för att komma hit. Med själva kalaset blir det då åtminstone en halv dag som tas i anspråk av kalaset så vi brukar alltid ha mat vid våra barnkalas. Vi är också runt 30 personer, en skara som för tillfället ökas då våra barns äldsta kusiner numera gärna tar med sig sina pojk- och flickvänner. Men detta är alltså vår tradition och inget som någon ser som betungande eller problematiskt.

• Flickan och kråkan
    Currykoalan skrev 2014-06-20 11:43:52 följande:

Kommer 30 personer tycker jag inte att 4000 är speciellt mycket. Om då runt 2000 kr av dessa går till presenter och tårta. 70 kr/person i övrig mat, lite servetter, dekor osv kan jag omöjligt se som överdrivet.
    Med det inte sagt att jag ser något fel i att bjuda 4 personer på korv och bröd vid ett ettårskalas heller och barnet en tom äggkartong i present. 

Våra barns släktingar kalasar gärna med ungarna på deras födelsedagar och de flesta har ett par timmars resande för att komma hit. Med själva kalaset blir det då åtminstone en halv dag som tas i anspråk av kalaset så vi brukar alltid ha mat vid våra barnkalas. Vi är också runt 30 personer, en skara som för tillfället ökas då våra barns äldsta kusiner numera gärna tar med sig sina pojk- och flickvänner. Men detta är alltså vår tradition och inget som någon ser som betungande eller problematiskt.

Men vad bjuder man på för tårta då!? Jag bjuder mina kollegor (50 st) på tårta när det är min tur att ha fika. Inte blir det i närheten av en tusenlapp eller över för det.......eller så köper man väldigt dyra 1-årspresenter.
  • Vaniljkex

Om TS vill bjuda flott sa far hon val gora det, aven om 1-arskalaset ju inte ar nagot som barnet i fraga kommer att minnas i framtiden, annat an fran foton. Sa lange man inte forstor sin ekonomi med kalaset, sa ar det val inget problem. Alla har ju sina traditioner oxa, och olika kretsar gor pa olika satt. 

Jag tycker inte att 4000 kr later orimligt om de ar villiga att spendera sa mycket, men ingen forvantar sig att bli bjuden pa tjusigt kalas av studenter, jag tror alla har full forstaelse for att ekonomin kan vara knapp da. Och det behover inte kosta sa mycket, sa klart, om man har kalaset hemma och bakar egna tartor etc. Jag tror heller inte att de egna presenterna till barnet behover kosta 1.300 kr, om det inte ar nagot man verkligen behover, typ sittvagn eller nagot annat stort.

Minns inte vad vi lade pa vara dottrars 1-arskalas, men som en jamforelse hade vi 30 barn pa 6-arskalas hemma nyligen. Med ersattning till dotterns tva gympalarare som kom och holl i lekarna, inhyrda barnbord och -stolar, papptallrikar etc, heliumballonger, ordentligt med mat och frukt till barnen, hembakad tarta, champagne till de foraldrar som stannade kvar under kalaset och fiskdamm vid hemgang gick det hela pa 6.000-7.000kr, och det ar det billigaste kalas vi har haft sedan 3-arskalaset. Vi ar dock inte studenter med skral ekonomi och vi har valt att ta seden dit vi kommit nar det galler kalasen, som oftast halls pa restaurang. Tror att det kommer att bli billigare sa smaningom, nar inte hela klassen och tidigare klasskompisar ska bjudas, utan bara de narmaste vannerna bjuds in for ett mindre firande.

Gor som du vill TS, sa lange du verkligen vill det!

• Flickan och kråkan
    Vaniljkex skrev 2014-06-20 12:10:07 följande:

Minns inte vad vi lade pa vara dottrars 1-arskalas, men som en jamforelse hade vi 30 barn pa 6-arskalas hemma nyligen. Med ersattning till dotterns tva gympalarare som kom och holl i lekarna, inhyrda barnbord och -stolar, papptallrikar etc, heliumballonger, ordentligt med mat och frukt till barnen, hembakad tarta, champagne till de foraldrar som stannade kvar under kalaset och fiskdamm vid hemgang gick det hela pa 6.000-7.000kr, och det ar det billigaste kalas vi har haft sedan 3-arskalaset. 

Herregud !
Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?