Om TS vill bjuda flott sa far hon val gora det, aven om 1-arskalaset ju inte ar nagot som barnet i fraga kommer att minnas i framtiden, annat an fran foton. Sa lange man inte forstor sin ekonomi med kalaset, sa ar det val inget problem. Alla har ju sina traditioner oxa, och olika kretsar gor pa olika satt.
Jag tycker inte att 4000 kr later orimligt om de ar villiga att spendera sa mycket, men ingen forvantar sig att bli bjuden pa tjusigt kalas av studenter, jag tror alla har full forstaelse for att ekonomin kan vara knapp da. Och det behover inte kosta sa mycket, sa klart, om man har kalaset hemma och bakar egna tartor etc. Jag tror heller inte att de egna presenterna till barnet behover kosta 1.300 kr, om det inte ar nagot man verkligen behover, typ sittvagn eller nagot annat stort.
Minns inte vad vi lade pa vara dottrars 1-arskalas, men som en jamforelse hade vi 30 barn pa 6-arskalas hemma nyligen. Med ersattning till dotterns tva gympalarare som kom och holl i lekarna, inhyrda barnbord och -stolar, papptallrikar etc, heliumballonger, ordentligt med mat och frukt till barnen, hembakad tarta, champagne till de foraldrar som stannade kvar under kalaset och fiskdamm vid hemgang gick det hela pa 6.000-7.000kr, och det ar det billigaste kalas vi har haft sedan 3-arskalaset. Vi ar dock inte studenter med skral ekonomi och vi har valt att ta seden dit vi kommit nar det galler kalasen, som oftast halls pa restaurang. Tror att det kommer att bli billigare sa smaningom, nar inte hela klassen och tidigare klasskompisar ska bjudas, utan bara de narmaste vannerna bjuds in for ett mindre firande.
Gor som du vill TS, sa lange du verkligen vill det!