• Rottiss

4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?

Anser ni att en budget på ett helt kalas för en 1 åring ca 30 gäster är för lite? Känns som att det inte räcker till när bara tårtan kostar 500 kr och sen presenterna 1300 kr och sen ska man köpa mat, dekorationer, dryck, fika mm.

Min sambo tycker jag överdriver, men jag vill att st ska vara speciellt. Hur mycket var eran budget på första kalaset?

• Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?
  • Flickan och kråkan
    Currykoalan skrev 2014-06-20 15:28:09 följande:

Ts skriver ju att presenten kostar 1300 och tårtan 500?
    Ja, tokgalet på alla håll och kanter.
  • WSalma

Vår dotters ettårskalas gick på ca 1500 kronor gissar jag på (ville egentligen skriva upp alla kostnader, av rent intresse, men kom mig inte för...).

Det var sju barn och tio vuxna allt som allt. Bara vänner med barn. Fika på eftermiddagen och grillning på kvällen. Små presenter till alla barn. Jag hade klippt ut massor av pappersfjärilar och dekorerat med och gjort en vimpelkedja i filt med hennes namn, små cupcakes och en etta på.

Dock har jag inte räknat med hennes presenter. Hon fick en gungställning (som visserligen farmor var med på) och en tygtunnel av oss. De kostade oss ca 600 kr.

Men vi gillar att umgås med vänner och jag tycker att det är kul att planera och pyssla inför kalas och barnen leker fint med varandra. När vi har kalas är det inte bara för födelsedagsbarnet (för som flera har skrivit, hon kommer inte att minnas det) utan en "ursäkt" för att bjuda in folk och ha en trevlig dag tillsammans. Presenterna till gästbarnen kostade inte många kronor (det var små lerkrukor som jag stämplat barnens namn på och fyllt med lite godis, en ballong och en lite påse solrosfrön) men barnen tycker att det är kul och spännande.

Jag måste erkänna att jag har det lite som en sport att få till det så "fint" och speciellt som möjligt och samtidigt lägga ner så lite pengar som möjligt (inom rimliga gränser förstås). Ettårskalaset var inte överdrivet på något sätt, men vi åt gott och alla var nöjda och glada (inklusive födelsedagsbarnet).

(currlin.blogspot.de/2014/05/tabeas-fodelsedagskalas.html)

• Mimmi Moj
    Rottiss skrev 2014-06-20 09:22:00 följande:

Visste inte att det var så onormalt... Vill ju bara att allt ska vara minnesvärt och se fint ut

Den mest minnesvärda buketten på min dotters (i och sig 2 årsdag) var en bukett med de sötaste vårblommorna. Detta för att de var plockade av hennes gamla mormor som tog sig tid och orken. Flickan har inget större minne av mormor, men fotografierna från det kalaset (och annat) har gett henne fina och minnesvärda bilder av kalas, vänner och släkt.

Mitt tips: Håll det billigt, vill ni så satsa på någon rejäl pedagogisk sak, storsatsa på gester givna av kärlek och omsorg. Låt din lilla sedan få uppleva den kärleken med hjälp av foton och er, då får hon och även ni minnesvärda festligheter.

Ni hinner med de "obligatoriska" högtidligheterna som kommer att kosta en, hur man än vrider och vänder. För många, sjuårskalaset (första som skolbarn), tioårskalaset, tretton, femton, högstadieavslutning, studenten m.m.

Ha ett trevligt kalas!

Minns du den känslan, som fick dig att må så bra? Kom ihåg att dela med dig, någon kanske behöver lite just nu ...
  • KramKalas

Ska ha kalas för min nyblivna 1åring i morron. Blir 14-15gäster. Vi har köpt glass med tillbehör, lite kakor o så bakar jag nåt idag. Går på 500kr kanske

• The past is now

En 1 åring kommer inte att minnas detta ts. Läs på om från vilken ålder kan börja minnas/komma ihåg saker som har hänt i deras liv. Känns som om du bara vill skryta och visa en fasad utåt. Håller helt med din man.

• Anonym (idé)

Om jag skulle ha 30 gäster på mat och fika så skulle jag sätta mig ned och skriva upp allt jag måste köpa och göra en ungefärlig beräkning av vad det kommer att kosta. Man brukar ha en rätt bra idé om vad saker brukar kosta? 

• Currykoalan
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-21 00:11:33 följande:
    Ja, tokgalet på alla håll och kanter.

Får man fråga varför du anser det är galet? Är det rent generellt illa att spendera pengar på kalas menar du? För alla? Oavsett personliga val, släkttradition och liknande?
  • gbgumman

Vår budget var på kanske 500kr i presenter. Annars fira vi med att mormor och morfar kom och fika och hade med sig en tårta från citygross samt dotterns första guldhalsband. Klart.

• Flickan och kråkan
    Currykoalan skrev 2014-06-21 10:17:47 följande:

Får man fråga varför du anser det är galet? Är det rent generellt illa att spendera pengar på kalas menar du? För alla? Oavsett personliga val, släkttradition och liknande?
    Det är självklart ett personligt val, men prislappen brukar mycket sällan vara likställt med underhållningsvärdet och trivselfaktorn - varken för vuxna eller barn.

Sedan beror det väl på orsaken. Att som TS göra det för att imponera på/hålla uppe en fasad för andra vuxna när hon samtidigt har en begränsad ekonomi som student känns minst sagt galet.

Mina "stora" har många födelsedagskalas-minnen, men aldrig nämns prylar de fått. Bättre att morfar kommer med lekkläder, gympadojor och en boll under armen än i finkostym och en dyr present. Grillad hamburgare i en skogsglänta efter mycken lek eller sitta på en brygga med farmor i sonedgången och plaska med fötter och äta glass brukar vara mer uppskattat än en flerrättersmiddag med linnedukar.

Bättre att använda pengarna då till något som verkligen är för BARNET, då det är barnet som fyller år. Vad önskar/behöver barnet? Så tänker jag. Man måste inte göra som släkten. Sambons familj och min familj har väldigt olika traditioner. Hos hans släkt så är det mer traditionella vuxenbjudningar oavsett vad eller vem som firas. Jag är van vid 80-årskalas där det spelas brännboll. Den senare varianten brukar vara mest uppsluppen och uppskattad oavsett vilken tradition man har med si i bagaget. Enkelt och lekfullt. Det ena måste givetvis inte uteslutande det andra, men har man en begränsad ekonomi så förstår jag verkligen inte varför? Och enbart för andra?
  • WSalma

@Flickan och kråkan:
    Jag både håller med och inte håller med. Har man inte ekonomin och inte heller verkligen själv lust så tycker jag precis som du att det är helknäppt!

Men samtidigt kostar det ju att bjuda på mat och där vill jag inte (alltid) spara - vilket inte nödvändigtvis innebär finkostym och dyrt porslin. Grillad korv/hamburgare med bröd på papptallrikar kan var helt rätt på vissa kalas (t ex i skogsgläntan med brännboll till, det låter väldigt mysigt). Ibland vill man äta något annat och det kanske kostar lite mer. Och det är också helt ok om man har råd med det.

Personligen tycker jag att det känns virrigt att köpa massor med dyra dekorationer när man kan göra det mesta själv. Men har man lite tid/lust och mycket pengar och vill ha mycket deko är ett väl en bra lösning.

Vi hade precis treårskalas tillsammans med en grannfamilj och faktiskt var det så trevligt att vi funderar på att ha någon sorts kalas bara för att i höst igen för att slippa vänta till nästa år! Däremot lägger vi inga 4000 kronor på det! Utan att vi har planerat någonting så gissar jag på en budget på runt 200 kronor för ca 5-8 barn (eventuellt med tillhörande mammor).

Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?