Currykoalan skrev 2014-06-21 10:17:47 följande:
Får man fråga varför du anser det är galet? Är det rent generellt illa att spendera pengar på kalas menar du? För alla? Oavsett personliga val, släkttradition och liknande?
Det är självklart ett personligt val, men prislappen brukar mycket sällan vara likställt med underhållningsvärdet och trivselfaktorn - varken för vuxna eller barn.
Sedan beror det väl på orsaken. Att som TS göra det för att imponera på/hålla uppe en fasad för andra vuxna när hon samtidigt har en begränsad ekonomi som student känns minst sagt galet.
Mina "stora" har många födelsedagskalas-minnen, men aldrig nämns prylar de fått. Bättre att morfar kommer med lekkläder, gympadojor och en boll under armen än i finkostym och en dyr present. Grillad hamburgare i en skogsglänta efter mycken lek eller sitta på en brygga med farmor i sonedgången och plaska med fötter och äta glass brukar vara mer uppskattat än en flerrättersmiddag med linnedukar.
Bättre att använda pengarna då till något som verkligen är för BARNET, då det är barnet som fyller år. Vad önskar/behöver barnet? Så tänker jag. Man måste inte göra som släkten. Sambons familj och min familj har väldigt olika traditioner. Hos hans släkt så är det mer traditionella vuxenbjudningar oavsett vad eller vem som firas. Jag är van vid 80-årskalas där det spelas brännboll. Den senare varianten brukar vara mest uppsluppen och uppskattad oavsett vilken tradition man har med si i bagaget. Enkelt och lekfullt. Det ena måste givetvis inte uteslutande det andra, men har man en begränsad ekonomi så förstår jag verkligen inte varför? Och enbart för andra?