• Rottiss

4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?

Anser ni att en budget på ett helt kalas för en 1 åring ca 30 gäster är för lite? Känns som att det inte räcker till när bara tårtan kostar 500 kr och sen presenterna 1300 kr och sen ska man köpa mat, dekorationer, dryck, fika mm.

Min sambo tycker jag överdriver, men jag vill att st ska vara speciellt. Hur mycket var eran budget på första kalaset?

• Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?
  • Drottningen70

ä

Rottiss skrev 2014-06-22 00:06:16 följande:
    Jag har tänkt om efter att jag läst era kommentarer.. Har halverat kostnaderna för presenterna till exempel och maten ska min mamma laga.

När jag frågade henne idag vad hon anser är rimligt att spendera på ett kalas så sa hon "runt 3-4000 kr". Kände mig ganska dum som nästan trodde er! Hon som arbetar på en bra skola säger att de flesta föräldrar ordnar med typ 3 kalas på restauranger och dyra presenter med mera, vilket får mig att känna att jag också måste prestera typ.

Det visar ju inte att vi har fel, utan bara med önskvärd tydlighet varför du själv fått så skev bild av hur det "ska" vara och vad man måste prestera. Istället för att du lyssnar på din mamma i detta, så kanske du istället kan lära din mamma nåt om vad som är viktigt i livet...
  • Anonym (mormor)
    Emeli skrev 2014-06-22 13:24:34 följande:
    Jag tycker att din mamma resonerar väldigt konstigt och oansvarigt, och jag är förmodligen i hennes ålder och arbetar också på en skola som jag tycker är fin och är väldigt stolt över. Jag är lärare på en kommunal högstadieskola som ligger i ett område där det främst bor höginkomsttagare. Själv har jag en ordinär lärarlön, men min man har mycket hög inkomst och vi har RÅD att lägga tusentals kronor på fester, vilket vi också gör ibland. Det betyder inte att jag förväntar mig att något av mina tre barn, som är födda mellan 1985 och 1992 ska klara av detsamma. Det skulle faktiskt göra ont i mitt mammahjärta om min studerade dotter kände sådan press.

Visa du stolt upp din fina lilla ettåring. Hon/han duger precis som han/hon är. Den lille begär inte dyra köpetårtor eller högstatusmärken. Den lille kommer kanske inte ens orka med ett så stort kalas med så många gäster. Faktum är att det är bättre att hålla igen på utgifterna nu och istället kosta på barnet när det blir äldre. Jag tänker på utlandsresor, studier utomlands, körkort, kontantinsats till en lägenhet osv. Då kommer ju barnet att verkligen få glädje av det ni kostar på.
    Precis.   Det är senare pengar verkligen behövs!   Se bara på Fl  vad det anses kosta att ta studenten!   Tjejen kanske vill rida,  spela musikinstrument,  åka slalom,  ta jägarexamen -  det finns massor som barn och ungdomar intresserar sig för som kostar pengar.

En iPad i treårspresent kanske.
  • Mapa

Bqkq lite kakor och gör en tårta. Jag skulle aldrig i livet bjuda på mat och grejer på ettårskalaset. Möjligtvis korv med bröd..

• kaffeamanda

Budget för mina barns 1-årskalas har nog varit typ 500kr. Köpte ingen present heller eftersom de inte förstår speciellt mycket och ändå får en massa presenter. Min 9-årings två kalas och present kommer nog gå på 5000 däremot.

• MHBW81

Jag gjorde en hypotetisk bokning av kalas för 14 ungar på ett lekland med tårta, godispåse, mat och annat. Det skulle gå på 3035 kr. För ett 11 årskalas på ett lekland i Stockholm. Inga 4000 kr med andra ord. Fick huvudvärk bara av att tänka tanken!

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Flickan och kråkan
    Rottiss skrev 2014-06-22 00:06:16 följande:

Jag har tänkt om efter att jag läst era kommentarer.. Har halverat kostnaderna för presenterna till exempel och maten ska min mamma laga.

När jag frågade henne idag vad hon anser är rimligt att spendera på ett kalas så sa hon "runt 3-4000 kr". Kände mig ganska dum som nästan trodde er! Hon som arbetar på en bra skola säger att de flesta föräldrar ordnar med typ 3 kalas på restauranger och dyra presenter med mera, vilket får mig att känna att jag också måste prestera typ.

Jag tycker att du ska sätta dig ner och fundera över vilka värderingar DU har och vilka värderingar du vill föra vidare till ditt barn. Du är ju inte din mamma. Du är nu själv mamma och därmed förebild för ditt barn.

Min yngsta fyllde 1 år idag. Nu är vi lite småkrassliga så ställde in besök av mor- och farföräldrar (vilket så klart var jättetråkigt), men annars hade vi ändå ungefär samma kalas.

Vi åt spagetti och köttfärssås.....som födelsedagsbarnet älskar, liksom storebröderna. Vi dukade med färgglada tallrikar och la fram hiskeligt kitschiga servetter som storebröderna valt. Sugrör givetvis . Sedan hembakad gräddtårta med jordgubbar.

Så härligt att se lycklig 1-åring iförd partihatt - förundrat tittandes på oss andra med lika färglada och glittrande partyhattar - först klabba runt lite i tårtan och sedan öppna sitt födelsedagspaket. Blev bara ett från oss i familjen då vi öppnar ett sparkonto åt honom istället och det finns kvar mycket leksaker från storebröderna ändå.

Tog ganska lång tid för honom att riva upp pappret (även om han fick lite hjälp från en av storebröderna) och det ver festligt att se hans min när han förstod att det var något inuti och inte bara roligt papper. Han stack in handen och skrattade....om och om och om igen.....tills han drog ut en mjukiskanin som han gått runt med större delen av dagen. Förutom att vi  är krassliga så var det ett lyckat 1-årskalas.......för det handlade bara om honom

Vad vill DU ha för 1-årskalas? Vad får din 1-åring att vara trygg och lycklig och lysa upp? Hur vill barnets pappa fira? Är ditt barn verkligen något som ska "visas upp" Skulle du uppskatta att bli "uppvisad" på det viset med samma syfte? Om svaret på den frågan är nej, så bör du vill visa samma respekt för ditt barns integritet.
  • mammalovis

Ts: Jag skulle gissa att din mamma har spanskt påbrå eller liknande om RESTAURANGKALAS är det normala. Dessutom TRE stycken. Eller också vistas hon i någon konstig överklass i Stockholm, skulle jag gissa på. Här i Sverige hör det inte till det vanligaste i alla fall. Fråga henne hur många 1-åringar som går på hennes skola!!!! Skolbarn kan ju själva ha önskemål/krav och i fel kretsar trissas kalasen snabbt upp att man måste bräcka varandra. Betänk också om ni vill ha fler barn som ska ha samma rätt.

För mig skulle det vara en plåga att ta med en rörlig 1-åring och en sprallig 3,5-åring på restaurang. Möjligen om barnet helst bara sitter still på en filt och inte lärt sig krypa än. Okej om barnet vore 7-8 år och önskade att få äta på restaurang med t ex närmsta familjen, då hade jag nog kunnat tillgodose det som present.

Fundera över var ditt barn är tryggast - antagligen hemma där hon kan få sova middag i sin egen säng. Strunta i din mammas behov av finaste middagarna, det behöver inte bli varmkorv bara för man skippar dyraste oxfilén eller hummern eller vad det nu skulle kunna vara. Det låter som din mamma har ett stort behov att få skryta på sin FINA skola. Dessutom har väl mattanterna tagit semester nu ändå, så hon hinner "glömma" kalaset innan hösten ändå.

En pop-uplåda lär bli alldeles ypperligt. Sedan kan ni ju önska t ex låda att stoppa olika former i (IKEAs hus är väldigt avancerad med sneda sidor), dragleksaker, leksakskök, kastruller till, bobbycar eller vad ni tror barnet får roligast med. Knoppussel, duplo och bultbräda uppskattas kanske mer vid jul.

• micromat
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-22 19:57:38 följande:
    Jag tycker att du ska sätta dig ner och fundera över vilka värderingar DU har och vilka värderingar du vill föra vidare till ditt barn. Du är ju inte din mamma. Du är nu själv mamma och därmed förebild för ditt barn.

Min yngsta fyllde 1 år idag. Nu är vi lite småkrassliga så ställde in besök av mor- och farföräldrar (vilket så klart var jättetråkigt), men annars hade vi ändå ungefär samma kalas.

Vi åt spagetti och köttfärssås.....som födelsedagsbarnet älskar, liksom storebröderna. Vi dukade med färgglada tallrikar och la fram hiskeligt kitschiga servetter som storebröderna valt. Sugrör givetvis . Sedan hembakad gräddtårta med jordgubbar.

Så härligt att se lycklig 1-åring iförd partihatt - förundrat tittandes på oss andra med lika färglada och glittrande partyhattar - först klabba runt lite i tårtan och sedan öppna sitt födelsedagspaket. Blev bara ett från oss i familjen då vi öppnar ett sparkonto åt honom istället och det finns kvar mycket leksaker från storebröderna ändå.

Tog ganska lång tid för honom att riva upp pappret (även om han fick lite hjälp från en av storebröderna) och det ver festligt att se hans min när han förstod att det var något inuti och inte bara roligt papper. Han stack in handen och skrattade....om och om och om igen.....tills han drog ut en mjukiskanin som han gått runt med större delen av dagen. Förutom att vi  är krassliga så var det ett lyckat 1-årskalas.......för det handlade bara om honom . 

Vad vill DU ha för 1-årskalas? Vad får din 1-åring att vara trygg och lycklig och lysa upp? Hur vill barnets pappa fira? Är ditt barn verkligen något som ska "visas upp" Skulle du uppskatta att bli "uppvisad" på det viset med samma syfte? Om svaret på den frågan är nej, så bör du vill visa samma respekt för ditt barns integritet.

Underbart!! Så ska det va, förutom sjukdom då..
  • Rottiss

Innan svettades jag av tanken av att baka kokosbollar, cupcakes, kanelbullar, tårta, köpa tårta för 1000 kr och leksaker för 1800 kr samt minst 10 olika maträtter Bokstavligen. OCH godis, finaste temat med dekorationer för tusen kronor och jag Vene vad..

Antar att jag känt större press på mig då familjen förutom min sambo har höga förväntningar och att jag måste kompensera för min ålder och för att jag är student. Som om jag måste bevisa hur bra förälder jag är genom att köpa de finaste, dyraste och bästa.

Men.. Jag är inte mer än en människa. Jag vill att familj och vänner ska vara samlade och ha roligt ihop. Grilla lite och äta tårta. Har tagit bort två tredjedelar av presenterna jag tänkt köpa, då vissa grejer var onödiga och andra kan man önska av närmaste familjen. Vill bara ha ett glatt barn och inte skryta med alla materiella saker utan det är ju faktiskt dottern som ska ha all skryt och uppmärksamhet, inte sakerna! Men hur mkt jag än predikar skulle min mamma aldrig ändra uppfattning. Hon har en snedvriden bild av lycka och "klass".

• Krutgumman

Trodde inte mina ögon när jag läste frågan. Det var väl ett 1-årskalas?! De vill inte ha flr många göster och inte för långa matsittningar!

Jag har ordnat många kalas. När barnen fyllt ett har det varit hemgjord gröddtårta och ett par kakor till. Hembakt alltihop så jag gissar att jag bkade för 300kr tot.

I efterhand inser jag att glass hade passat småbarn bättre.

Kanske fruktsallad om man vill undvika socker och bakverk till så små barn. Glöm inte vem det är som fyller år!

En vuxen middagsbjudning kan ni ta vid annat tillfälle. Låt ettåringens födelsedag vara på det lilla barnets villkor!

Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?