Rottiss skrev 2014-06-22 00:06:16 följande:
Jag har tänkt om efter att jag läst era kommentarer.. Har halverat kostnaderna för presenterna till exempel och maten ska min mamma laga.
När jag frågade henne idag vad hon anser är rimligt att spendera på ett kalas så sa hon "runt 3-4000 kr". Kände mig ganska dum som nästan trodde er! Hon som arbetar på en bra skola säger att de flesta föräldrar ordnar med typ 3 kalas på restauranger och dyra presenter med mera, vilket får mig att känna att jag också måste prestera typ.
Jag tycker att du ska sätta dig ner och fundera över vilka värderingar DU har och vilka värderingar du vill föra vidare till ditt barn. Du är ju inte din mamma. Du är nu själv mamma och därmed förebild för ditt barn.
Min yngsta fyllde 1 år idag. Nu är vi lite småkrassliga så ställde in besök av mor- och farföräldrar (vilket så klart var jättetråkigt), men annars hade vi ändå ungefär samma kalas.
Vi åt spagetti och köttfärssås.....som födelsedagsbarnet älskar, liksom storebröderna. Vi dukade med färgglada tallrikar och la fram hiskeligt kitschiga servetter som storebröderna valt. Sugrör givetvis

. Sedan hembakad gräddtårta med jordgubbar.
Så härligt att se lycklig 1-åring iförd partihatt - förundrat tittandes på oss andra med lika färglada och glittrande partyhattar - först klabba runt lite i tårtan och sedan öppna sitt födelsedagspaket. Blev bara ett från oss i familjen då vi öppnar ett sparkonto åt honom istället och det finns kvar mycket leksaker från storebröderna ändå.
Tog ganska lång tid för honom att riva upp pappret (även om han fick lite hjälp från en av storebröderna) och det ver festligt att se hans min när han förstod att det var något inuti och inte bara roligt papper. Han stack in handen och skrattade....om och om och om igen.....tills han drog ut en mjukiskanin som han gått runt med större delen av dagen. Förutom att vi är krassliga så var det ett lyckat 1-årskalas.......för det handlade bara om honom

.
Vad vill DU ha för 1-årskalas? Vad får din 1-åring att vara trygg och lycklig och lysa upp? Hur vill barnets pappa fira? Är ditt barn verkligen något som ska "visas upp" Skulle du uppskatta att bli "uppvisad" på det viset med samma syfte? Om svaret på den frågan är nej, så bör du vill visa samma respekt för ditt barns integritet.