• maka011

Hormonbehandling med sputor, nån mer??

Jag ska påbörja hormonbehandling med sprutor i augusti. Nån mer än jag som sitter i denna förbannade båt? Ska vi följas åt?

Och finns det kanske någon som gått igenom detta som har lust att dela med sig av sin historia?

Jag vet inte mycket alls om detta. Läkaren sa att jag får full info när vi träffas i augusti.

Antar att det jag vill är att känna mig mindre ensam i detta.

• Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??
  • maka011
    ikala skrev 2014-07-13 20:53:20 följande:

Ja det är klart att det var väl inte riktigt så här man hade tänkt sig att det skulle bli, och man blir lätt knäckt av alla piller, sprutor, vul och läkarbesök men det är bara att bita i det sura och kämpa på.

Jag har varit riktigt knäckt. Så jag tror att det på sätt och vis är bra att vi måste vänta till augusti så jag hittar mig själv lite igen innan det är dags.
  • ikala

Jag glömmer nog aldrig dagen då jag fick diagnosen pco, även om jag hade misstänkt det då jag hade/har många typiska pco symtomer så kom det som en chock. Det blev så svart på vitt, jag skulle inte kunna bli gravid på egen hand....

Ja ibland är det bra att få lite tid att landa och bearbeta, å bara vara och att allt inte kretsar kring bebisverkstaden.

• Lillajag86

Hör inte riktigt hemma i denna tråd (inte än iallafall). Men skulle vilja fråga er hur det gick till när ni fick reda på att ni har svårt att bli gravida, alltså hur lång tid det tog att söka hjälp o.s.v.
    Jag slutade med mina p-piller i mitten av maj för att jag och sambon ska försöka bli gravida. Har inte fått någon mens ännu och innan jag började med p-piller var min mens väldigt oregelbunden (kunde gå flera månader mellan varje). Vet att det kan ta ett tag innan mensen kommer igång men känner i hela kroppen att något är fel :(
    Så jag undrar hur länge ni tycker man ska vänta (utan att mensen dyker upp) innan man söker hjälp?

• ikala

Lillajag ja än är det ju ingen ko på isen så att säga, jag slutade med ppiller i juni fick en mens i september första tiden hos gyn var i Januari. Går du till landstinget måste man aktivt försöka i 1 år innan man får hjälp.

• Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-14 06:26:55 följande:

Lillajag ja än är det ju ingen ko på isen så att säga, jag slutade med ppiller i juni fick en mens i september första tiden hos gyn var i Januari. Går du till landstinget måste man aktivt försöka i 1 år innan man får hjälp.

Jo jag har läst att man måste försöka ganska länge innan man får hjälp men tänkte mer eftersom jag hade väldigt oregelbunden mens redan innan jag började med p-piller. Har tänkt att jag ska kontakta gyn om mensen inte kommit när semestern är slut. Men det känns ju inte kul att få beskedet att vänta.
  • Lillajag86
    ikala skrev 2014-07-14 06:26:55 följande:

Jo jag har läst att man måste försöka ganska länge innan man får hjälp men tänkte mer eftersom jag hade väldigt oregelbunden mens redan innan jag började med p-piller. Har tänkt att jag ska kontakta gyn om mensen inte kommit när semestern är slut. Men det känns ju inte kul att få beskedet att vänta.
  • rockalillys

Hejsan!!

Försökte bli gravid länge och testade pergotime i olika doser utan resultat. Fick därefter gonal f och det blev ett plus efter tredje behandlingen :) har nu en liten tös på 6 mån.

• Jen80se

Hej på er!
    Vi har försökt att få barn i lite över ett år, då det hände slutade det med ett missfall. Min fråga till er som vet mer om pergotime och andra medel, hur lätt är det att få dessa utskriven?
    Längtar efter barn.

• rockalillys

Jen80se,,, om ni har försökt få barn i över ett år så har ni rätt till att bli utredda och då ev få pergotime utskrivet

• FruGrävling

Jag hör inte riktigt hemma här heller, tar Pergotime just nu men det är ju inte omöjligt att det kan bli aktuellt med sprutor för mig också.

Hursomhelst, som svar till lillajag86. Jag sökte hjälp redan efter att vi försökt i 6 mån eftersom min mens då hade varit borta i 4 mån. Jag slutade med p-piller o fick mens o ägglossning två gånger men sen tog det slut. Innan p-pillren hade jag väldigt väldigt oregelbunden mens så jag hade anat i många år att nåt var fel. Trots det ville ingen ta emot mig för utredning förrän vi försökt i ett år. Så då gick jag till gyn för att få hjälp med min oregelbundna mens (inte ett ord om utredning eller barnönskan då jag bokade tiden). Hon misstänkte genast PCOS o blodprover bekräftade diagnosen. Med PCOS diagnosen klar kunde nu fertilitetsmottagningen tänka sig att ta emot mig.

Tyvärr kom sommaren och semesterstängning emellan så första lediga tiden vi kunde få är i början av september så det blir ett år för oss i alla fall. Men i väntan på det har jag fått prova pergo i sommar.

Så med diagnos behövde inte jag vänta o diagnosen kan man ju få via 'vanlig' gyn.

Svar på tråden Hormonbehandling med sputor, nån mer??